Morgenster Jenaplan Kindcentrum
Glorie Van Holland 28
4191 DN Geldermalsen

Schoolweging

Schoolweging
33.99
Spreiding
6.49

De schoolweging van Dn Bogerd is 33,99 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept het succes van hun adaptieve onderwijsmodel binnen het Jenaplanconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%, laat het zien dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen blijft nastreven.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen: 21,9% tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12,5%) en havo/vwo (6,25%) toont een brede differentiatie. Praktijkonderwijs blijft met 3,12% vmbo-b advies beperkt, wat aansluit bij het Jenaplanprofiel gericht op ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDn BogerdGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen een kind in de ontwikkeling en informeren ouders daarover in het rapport en tijdens oudergesprekken. Hiervoor maken we gebruik van het volgsysteem Leerling in Beeld van Cito. Deze toetsing geeft een beeld van de ontwikkeling op de basisvaardigheden rekenen, spelling en lezen. Daarnaast gebruiken we een volgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling genaamd Kindbegrip. In de onderbouw wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd door de leerlijnen van ParnasSys. Een kind komt op de basisschool met een bepaalde beginsituatie en doorloopt een eigen ontwikkeling. De observaties en ervaringen van de stamgroepleider zijn, naast de gegevens van het leerlingvolgsysteem, zeer belangrijk bij het volgen van de ontwikkeling van het kind. Op het moment dat ze signaleren dat de ontwikkeling van een kind stagneert, onderzoeken we samen met ouders wat er nodig is. Wanneer de ontwikkeling van een kind veel sneller gaat, zoeken we naar passende uitdagingen binnen ons onderwijs. Twee keer per jaar worden de toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd, zodat er goed zicht is op wat er nodig is voor de volgende stap in de ontwikkeling. De stamgroepleider voert individuele gesprekjes met kinderen om te kijken wat er misgaat in het proces. Op basis van de gesprekjes hebben we meer zicht op welke acties nodig zijn. We kijken naar het aanbod, het handelen van de stamgroepleider en kindfactoren. Op basis van deze gegevens maken we een verbeterplan voor de groep en/of kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,85% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 26,92% boven verwachting presteert. Dit illustreert de effectiviteit van hun flexibele adviessysteem met drie fasen (voorlopig, tweede en eindadvies) die nauw aansluit bij individuele ontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Het welbevinden van het kind staat op de Morgenster voorop. We zijn ervan overtuigd dat een kind tot leren komt als het goed in zijn vel zit. Vandaar dat we een groot accent leggen op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Via allerlei spel- en gespreksvormen werken we hieraan. Hierbij gebruiken we de methode ’Kinderen en hun sociale talenten’. Kinderen hebben van nature een drang om de wereld om zich heen te ontdekken en dat is maar goed ook want zonder die drang zou een kind zich niet goed ontwikkelen. Van u als ouders, maar ook van ons als stamgroepleiders vraagt dit enerzijds aanmoediging en beloning en anderzijds ook begeleiding en begrenzing. Niet alleen voor de veiligheid van het kind, maar ook om het kind de basisregels van de sociale omgang bij te brengen, om normen en waarden aan te leren en om het kind te leren ook rekening te houden met de gevoelens en wensen van anderen. Kortom: een kind heeft regels nodig. Regels bieden een kind houvast en duidelijkheid en hierdoor ook veiligheid. Het kind weet wat er van hem of haar verwacht wordt, maar ook wat hij of zij van de andere kinderen en van de leerkrachten kan verwachten. En deze duidelijkheid en veiligheid helpen het kind om zelfvertrouwen op te bouwen en uit te groeien tot een evenwichtige persoonlijkheid. Ook al zal het kind dat niet altijd zo ervaren, juist in het belang van het kind is het goed om grenzen te stellen. Wij vragen van de kinderen een respectvolle en eerbiedige houding tegenover elkaar en de omgeving. We willen onze school een veilige speel- en leeromgeving voor elk kind laten zijn! LEES MINDER

Ieder mens is uniek

Respect

Zorgen voor jezelf en de ander

Wat is de werkwijze van Morgenster Jenaplan Kindcentrum voor sociale ontwikkeling?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te volgen, wordt in de midden- en bovenbouwgroepen gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem Zien. Vanaf groep 6 vullen de kinderen zelf ook vragenlijsten in. Verschillen tussen de antwoorden van de stamgroepleider en het kind worden besproken. In de onderbouw worden de ParnasSys leerlijnen gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Er wordt gekeken naar interventies op groepsniveau en naar de individuele behoeften van het kind. Beide volgsystemen worden ingevuld op basis van observaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt Morgenster Kindcentrum Jenaplan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Morgenster Kindcentrum Jenaplan gebruikt Parnassys leerlijnen en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Morgenster Kindcentrum Jenaplan?

Morgenster Kindcentrum Jenaplan gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' als methode voor sociaal-emotioneel leren.