Openbare Basisschool De Keikamp
Zonnekamp 13
7274 AX Geesteren

Schoolweging

Schoolweging
26.95
Spreiding
5.68

De schoolweging van De Keikamp is 26,95 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,2% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, speciaal genoemd in het zorgbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, maar toont wel aan dat de school bovengemiddeld presteert gezien haar schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare schoolniveaus: 42,9% havo en 7,1% vwo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (vergelijk: 1,01% regionaal), terwijl vmbo-b/k adviezen samen 50% vormen. Dit sluit aan bij de gemiddelde schoolweging, maar vraagt blijvende aandacht voor differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KeikampGemeente AmsterdamNederland
LIB170.18176.03175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Deze toetskalender is op te vragen bij de zorgcoördinator. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken tijdens een: Groepsbespreking: twee keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de zorgcoördinator georganiseerd, waarbij de groepsresultaten van het leerling-ontwikkel en volgsysteem LIB (leerling in beeld) toetsen, methode afhankelijke toetsen en het groepsplan worden geëvalueerd en bijgesteld. Tweemaal per jaar worden de LIB-resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op: 1. Schoolniveau: Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op een bepaald niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Cito LIB-toets. 2. Groepsniveau: De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Cito LIB[1]toetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk. 3. Individueel niveau: Voor leerlingen die dagelijks extra zorg nodig hebben, hetzij op cognitief gebied, hetzij op sociaal[1]emotioneel gebied wordt er een ondersteuningsplan opgesteld. Hierin worden specifieke doelen voor de leerling beschreven. Denk hierbij aan onderwijsbehoeften, positieve kindkenmerken, aanpassingen in de lesstof en doelstellingen Cito LIB-toetsen. Dit plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Wanneer leerlingen een eigen leerlijn gaan volgen, wordt er samen met ouders een ontwikkelingsperspectief opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,7% presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 23,1% boven verwachting scoort. Deze cijfers benadrukken het accuraat adviseren én de succesvolle doorstroombegeleiding zoals omschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn: Aandacht voor verschillen: Op Obs De Keikamp geven we adaptief onderwijs dat uitgaat van het feit dat leerlingen van elkaar verschillen. Ieder kind is anders. Kinderen verschillen van elkaar als het gaat om het leren, maar ook in sociaal en emotioneel opzicht heeft ieder kind andere behoeftes. Binnen onze school spelen we daar op een effectieve manier op in. Het in gesprek gaan met het kind, het kind zien waarbij veiligheid en interactie belangrijk is en waarbij ze leren zelfstandig te werken en elkaar te helpen. Ook eigenaarschap, differentiatie in instructie en verwerking horen daarbij. Adaptief onderwijs betekent voor ons dat we proberen uit de kinderen te halen wat erin zit, zodat ieder kind tot zijn recht komt. Veiligheid: Een goede sfeer vormt de basis, want vanuit een prettige, veilige omgeving wordt het leerrendement bevorderd, waarbij het belangrijk is dat er een goed samenspel is tussen ouders/verzorgers, kinderen, leerkrachten, voorschoolse opvang en externen: in openheid met elkaar omgaan. Brede ontwikkeling: Om te werken aan een zo'n breed mogelijke ontplooiing van het kind vinden we het verwerven van de noodzakelijke sociale-, culturele- en lichamelijke vaardigheden en voldoende kennis van alle schoolvakken erg belangrijk. Het geven van goed adaptief onderwijs dat rekening houdt met verschillen bij: instructie, verwerking, inoefenen en handelingsplannen. We houden rekening met en spelen in op ontwikkelingen binnen het onderwijs en dragen zorg voor een gevarieerd aanbod van didactische hulpmiddelen en passende methodes. Zelfstandigheid en eigenaarschap: We hebben extra aandacht voor het jonge kind met als pijlers: het emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. Het is belangrijk om in te spelen op de individuele behoeften van het kind, waarbij zo nodig extra zorg wordt gegeven aan kinderen die dat nodig hebben, maar ook de kwaliteiten/talenten van kinderen benutten en verder ontwikkelen. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en we vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren. Het leren wordt beschouwd als een vanzelfsprekende en plezierige activiteit met als doel het steeds zelfstandiger worden, waarbij het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar belangrijke voorwaarden zijn. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Keikamp voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Keikamp werkt dagelijks met de kinderen aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Hiervoor worden dagelijkse situaties gebruikt, de methode KWINK en incidenteel Taakspel. Ook wordt de werkwijze van Rots en Water ingezet om leerlingen weerbaarder te maken en tips te geven over hoe te handelen in moeilijke situaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Keikamp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Keikamp gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Keikamp?

Openbare Basisschool De Keikamp gebruikt Taakspel, Kwink en Rots & Water voor sociaal-emotioneel leren.