Openbare Basisschool De Zwarm in Geesbrug

Het team van Openbare Basisschool De Zwarm in Geesbrug

Current section: team
Coevorderstraatweg 6
7917 Geesbrug

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Zwarm is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Zwarm. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Zwarm bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Zwarm bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Zwarm gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Zwarm

Geplande afwezigheid van leerkrachten op De Zwarm wordt tijdig gecommuniceerd. Indien een leerkracht onverhoopt niet aanwezig kan zijn, informeren wij u proactief via onze schoolkanalen over de invulling van de vervanging en de identiteit van de invalleerkracht. Wij zorgen voor een transparante communicatie over de onderwijscontinuïteit. Dit stelt u als ouder in staat om op de hoogte te blijven van de dagelijkse gang van zaken binnen de klas. Onvoorziene afwezigheid leerkracht: Onze Aanpak. Mocht een leerkracht onverwacht niet kunnen lesgeven door bijvoorbeeld ziekte, dan is onze prioriteit het waarborgen van een snelle en adequate vervanging. Uw kind verdient immers ononderbroken aandacht en begeleiding in de klas. Ons beleid voor onvoorziene afwezigheid is robuust en veelzijdig. We zetten primair een vaste invalleerkracht in die bekend is binnen onze scholengroep. Indien deze collega niet beschikbaar is, activeren we onze specifieke invalpoule van Arcade. Als laatste redmiddel en afhankelijk van de groepsgrootte en schoolsituatie, overwegen we het tijdelijk opsplitsen van klassen. Ons beleid is erop gericht om klassen thuissturen te allen tijde te vermijden. Leidinggevenden en ondersteunend personeel worden in principe niet ingezet voor klassenmanagement om de focus op de kerntaken te behouden. Bij onvermijdelijke beslissingen, zoals het tijdelijk opsplitsen van een klas, informeren wij u direct via Parro of telefonisch. Uw betrokkenheid en informatievoorziening staan bij ons centraal.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We hebben een eigen speellokaal waar zowel de kleuters als de andere groepen gebruik van maken, bijvoorbeeld bij dans- en dramalessen of het oefenen van toneelstukjes of presentaties.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor individuele leerplannen
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische advisering
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool De Zwarm excelleren onze leerkrachten in het bieden van motiverend taalonderwijs. We zetten diverse werkvormen in om lezen en schrijven leuk te maken. Kinderen ontwikkelen hierdoor een passie voor taal en leren kritisch naar hun werk te kijken. Begrijpend lezen en luisteren integreren we naadloos in onze thematische aanpak. Voor rekenen hanteren we een gepersonaliseerde aanpak. Elk kind werkt aan een eigen programma dat we continu afstemmen op individuele behoeften. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met specifieke doelen, nauwkeurig bijgehouden in hun dossier.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Betrokkenheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor begeleiding en zorg
Orthopedagoog voor sociaal-emotionele advisering
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging en begeleiding

Toelichting van de school:

Wij focussen op zowel de cognitieve ontwikkeling als het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind. Door hun welbevinden en betrokkenheid te monitoren, zetten we gerichte interventies in om dit te versterken. Bij specifieke sociaal-emotionele ondersteuningsbehoeften stellen we een plan op, in samenwerking met ouders en het kind, dat regelmatig wordt geëvalueerd. Onze samenwerking met het samenwerkingsverband biedt toegang tot ambulante begeleiders die klassenobservaties uitvoeren en praktische handelingsadviezen geven aan het schoolteam.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor aanpak gedragsproblemen
Orthopedagoog voor gedragsanalyse en strategieën
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor gerichte aanpak

Toelichting van de school:

Ons onderwijs op maat stimuleert kinderen om actief deel te nemen aan hun leerproces. Elk kind werkt op eigen tempo en niveau, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies. Bij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak stellen we een plan op met de intern begeleider, dat we samen met ouders en het kind evalueren. Voor (hoog)begaafde leerlingen bieden we een passend en gestructureerd onderwijsaanbod. Indien de klasbehoeften niet volledig kunnen worden vervuld, schakelen we de expertise van 'Breinstein' van Onderwijsstichting Arcade in. Daarnaast ondersteunen ambulante begeleiders ons met observaties en adviezen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor coördinatie motorische ontwikkeling
Orthopedagoog voor advisering bij ontwikkelingsvragen
Logopedist voor fijne motoriek en spraakontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten twee keer per week van bewegingslessen gegeven door een vakspecialist, wat zorgt voor een vroege signalering van motorische ontwikkeling. We werken nauw samen met fysiotherapiepraktijken, zoals Mijnfysio, die jaarlijks de fijne motoriek van kleuters observeren en op verzoek ook individuele leerlingen beoordelen. Via ons samenwerkingsverband onderhouden we contacten met De Twijn voor motorische observaties, advies over hulpmiddelen en voorlichting. Dit alles draagt bij aan een integrale ontwikkeling van elk kind.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider als centraal aanspreekpunt

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifiek gediplomeerde medische specialisten in dienst hebben, volgen we strikt het protocol 'Medisch Handelen' van Onderwijsstichting Arcade. De intern begeleider coördineert alle zorg rondom persoonlijke verzorging en medische ondersteuning, conform de geldende richtlijnen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool De Zwarm

Gedetailleerde Toelichting van Onze Educatieve Aanpak

Op Openbare Basisschool De Zwarm in Geesbrug zetten we ons dagelijks in om het onderwijs perfect af te stemmen op de individuele behoeften van elk kind. Ons doel is om ieder kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, zowel op academisch als persoonlijk vlak. We verwelkomen kinderen met diverse onderwijsbehoeften en beoordelen per aanmelding of onze school de meest geschikte omgeving biedt voor een succesvolle leerweg. Ons brede ondersteuningsaanbod omvat hulp voor leerlingen met specifieke uitdagingen, zoals taal- en leesproblemen, rekenmoeilijkheden, een beneden-gemiddelde intelligentie, hoogbegaafdheid en gedragsproblematiek. Onze toegewijde intern begeleider werkt nauw samen met de leerkrachten om de begeleiding van deze leerlingen te optimaliseren. Daarnaast hebben we een orthopedagoog aan school verbonden en maken we gebruik van de expertise van specialisten binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Veld Vaart & Vecht. Bij zorgen over de ontwikkeling van een leerling, communiceren we deze proactief en transparant met ouders vanaf het eerste signaal. Wij geloven sterk in de kracht van ouderparticipatie en benutten de waardevolle ervaringskennis van ouders om de begeleiding op school te verrijken. Samen, als partners, creëren we de best mogelijke ontwikkelingskansen voor ieder kind, inclusief die met extra ondersteuningsbehoeften. We hanteren een robuust kwaliteitszorgsysteem met een gestructureerde zorgstructuur om ons beleid continu te waarborgen. Door systematische evaluatie en analyse monitoren we de voortgang van onze leerdoelen en rapporteren we hierover. We volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet en bieden waar nodig aangepaste begeleiding en extra ondersteuning om verdieping te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor de Toekomst

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 legt de strategische koers vast voor de komende vier jaar, gebaseerd op de kernwaarden van onze scholengroep: vertrouwen, waardering, trots, nieuwsgierigheid en veerkracht. Deze waarden vormen de basis voor vijf pijlers: kansrijk onderwijs, professionele ontwikkeling, talentontwikkeling, verbinding en samenwerking. We focussen op het versterken van basisvaardigheden, met specifieke aandacht voor rekenen, om resultaten op landelijk gemiddeld niveau te behalen. Dit doen we door hoge verwachtingen te koesteren voor elke leerling. Daarnaast zetten we in op burgerschap met een samenhangend curriculum, bieden we zicht op de ontwikkeling en begeleiding van leerlingen vanuit onze zorgplicht, en streven we naar excellentie in pedagogisch-didactisch handelen door middel van analyse en reflectie. Het schoolplan wordt verder uitgewerkt in jaarlijkse schooljaarplannen (SJP). Voor schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op het verbeteren van het rekenonderwijs door gerichte didactiek en differentiatie, en op het versterken van ons didactisch handelen met het EDI 2.0-model voor optimale leerlingbegeleiding.

Hoe waarborgt De Zwarm de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Bij Openbare Basisschool De Zwarm hanteren we een gestructureerde kwaliteitszorgcyclus: Plan-Do-Check-Act. De schooljaarplannen concretiseren de jaarlijkse doelen en worden vertaald naar specifieke acties en zichtbaar gedrag binnen het team. We werken met een 'levend schooljaarplan'. Gedurende het schooljaar bespreken we de voortgang van de doelen tijdens teamvergaderingen, wat zorgt voor continue betrokkenheid en bijsturing. Halverwege het jaar vindt een tussenevaluatie plaats om de resultaten te beoordelen en eventuele aanpassingen door te voeren. Deze cyclus wordt op teamniveau geëvalueerd, gevolgd door een gesprek tussen de directie en de bestuurder. Tot slot wordt de voortgang besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). Deze systematische aanpak garandeert dat we continu werken aan de verbetering van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Ons Uitgebreide Onderwijs en Samenwerkingen

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Zwarm zet zich in voor een naadloze overgang van peuter naar basisschool. We werken nauw samen met Kinderwereld om een doorlopend leerproces te garanderen voor onze jongste leerlingen. Dit partnerschap zorgt voor een warme overdracht, waarbij alle relevante informatie over de ontwikkeling van uw kind wordt gedeeld. Onze peuterspeelzaal is een cruciale schakel in de voor- en vroegschoolse educatie. Door deze samenwerking krijgen onze leerkrachten een compleet beeld van de ontwikkeling van kinderen die instromen. Ouders geven toestemming voor het delen van deze waardevolle inzichten, wat essentieel is voor een succesvolle schoolstart.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt Basisschool De Zwarm voor jonge kinderen?

Basisschool De Zwarm biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen voor te bereiden op het basisonderwijs. We focussen op spelenderwijs leren en sociale vaardigheden. Ons aanbod omvat ook speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Door onze nauwe samenwerking met partners, kunnen we een breed scala aan faciliteiten en expertise aanbieden.

Basisschool De Zwarm biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen voor te bereiden op het basisonderwijs. We focussen op spelenderwijs leren en sociale vaardigheden. Ons aanbod omvat ook speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Door onze nauwe samenwerking met partners, kunnen we een breed scala aan faciliteiten en expertise aanbieden.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kinderopvang Geesbrug

Met welke organisaties werkt Basisschool De Zwarm samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werken we intensief samen met Kinderwereld. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige voor- en vroegschoolse educatie. Kinderwereld is een erkende partner die gespecialiseerd is in kinderopvang en educatie. Hun expertise draagt bij aan een gestructureerde en stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen.

Voor ons programma voor jonge kinderen werken we intensief samen met Kinderwereld. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige voor- en vroegschoolse educatie. Kinderwereld is een erkende partner die gespecialiseerd is in kinderopvang en educatie. Hun expertise draagt bij aan een gestructureerde en stimulerende omgeving voor onze jongste leerlingen.

Team | Openbare Basisschool De Zwarm in Geesbrug | [2025] Schoolregister