Openbare Basisschool De Zwarm
Coevorderstraatweg 6
7917 PR Geesbrug

Schoolweging

Schoolweging
33.56
Spreiding
3.17

De schoolweging van De Zwarm is 33,56 , met een spreiding van 3,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont dat de basisvaardigheden over het algemeen goed worden aangeleerd, ondanks de daling in leerlingenbestand.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

33,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het inspectiedoel van 38,7% en het vergelijkingspercentage van 50,2% ligt. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekenvaardigheden, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies is relatief praktisch ingesteld: 45,5% vmbo-b/k combinaties tegenover 9,1% havo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 22,5% havo/vwo-advies gebruikelijk is. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl buurtscholen gemiddeld 18,6% vwo-advies geven.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe ZwarmGemeente AmsterdamNederland
193.1199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de maanden januari/februari en mei/juni nemen wij toetsen af van het leerlingvolgsysteem. Aan de resultaten kunnen we zien of een kind niet alleen de leerstof van nu, maar ook de leerstof van de afgelopen jaren beheerst. Ook kunnen we zien of een kind al meer aankan dan het niveau van de groep waarin het zit. Tussendoor nemen we ook de toetsen die horen bij de methodes af, meestal volgt er na elk hoofdstuk een toets om te kijken of het kind alles goed begrepen heeft. Verder observeren we de kinderen natuurlijk ook tijdens de lessen. Als een kind extra begeleiding nodig heeft dan passen we dit in in ons onderwijsaanbod. Mocht een kind ver voorlopen op het niveau van de groep, dan kan een kind bij één van de twee plusklassen 'Leren in Verbinding' of 'Breinstein' worden aangemeld. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en de IB-er.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,3% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 25% boven advies presteert. De 'warme overdracht' en Route 8-toetscontrole lijken effectief voor juiste plaatsing, ondanks de complexe uitgangspositie van leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Door de kleine klassen hebben wij aandacht voor elk kind en kunnen we bij bijna alle onderwijsbehoeftes van onze leerlingen aansluiten. We hebben ook een onderwijsassistent, die naast de leerkracht ook nog extra hulp en begeleiding kan geven aan het kind. We vinden het verder belangrijk dat elk kind leert samenwerken en zichzelf goed kan redden (zelfredzaamheid). Hier hoort bij dat elk kind zichzelf durft te zijn, zijn haar 'mannetje' durft te staan en weet wat het kan doen als er een conflict opgelost moet worden. De kinderen leren dit onder andere in onze methode 'De Vreedzame School'. Ook tijdens kringgesprekken hebben we veel aandacht voor de sfeer in de groep en hoe de leerlingen met elkaar omgaan. En ook wordt het samenwerken regelmatig met de kinderen geëvalueerd. We hebben op onze school ook een Leerlingenraad. Hierin zitten kinderen van groep 6, 7 en 8 en zij vergaderen een aantal keer per jaar met de directeur. Onderwerpen die in deze bijeenkomsten besproken worden zijn bijvoorbeeld: wat gaan we doen met de Meesters- en Juffendag, hoe zorgen we ervoor dat er minder afval op het gebied rondom de school te vinden is en hoe kunnen we de school er aantrekkelijk uit laten zien aan de buitenkant (bijvoorbeeld door de ramen te versieren). LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Weerbaarheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zwarm voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Zwarm gebruikt de methode 'De Vreedzame School' voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Leerkrachten observeren de sfeer in de groep en op het plein en stellen indien nodig regels op of bij. Na de zomervakantie wordt er gewerkt met 'De Gouden Weken' om de verbinding tussen de kinderen te versterken en samen groepsregels op te stellen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Zwarm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Zwarm gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, De Vreedzame School en observaties van leerkrachten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zwarm?

Openbare Basisschool De Zwarm gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.