Basisschool Openbare Basisschool Markenburg in Geervliet

Het team van Openbare Basisschool Markenburg in Geervliet

Current section: team
Markenburglaan 1
3211 Geervliet

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Markenburg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Markenburg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Markenburg bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Markenburg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Markenburg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Markenburg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (12.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Markenburg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Markenburg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool Markenburg

Bij Openbare Basisschool Markenburg zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij langdurige afwezigheid van leerkrachten. Voor vervangingen die langer dan tien dagen duren, maken we gebruik van de gespecialiseerde VPR Pool. Deze pool bestaat uit een toegewijd team van flexibele leerkrachten die ervaring hebben op basisscholen in de regio's Voorne Putten, Rozenburg en Spijkenisse. Zij garanderen kwalitatief hoogstaand onderwijs dat naadloos aansluit bij onze schoolvisie. Kortere afwezigheden, die minder dan tien dagen duren, lossen we zoveel mogelijk intern op. Ons toegewijde team streeft ernaar om de onderbreking voor de leerlingen te minimaliseren en de vertrouwde leeromgeving te behouden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de wet primair onderwijs staat welke vak- en vormingsgebieden de kinderen moeten leren. Bij elk gebied zijn kerndoelen aangegeven. Wij hebben bij de kerndoelen een methode gekozen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Openbare Basisschool Markenburg

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Markenburg
Taalspecialist
Expertise van Onderwijscollectief VPR

Toelichting van de school:

Op Obs Markenburg streven we naar optimale taal- en rekenvaardigheden voor elk kind. Onze interne begeleider en een toegewijde taalspecialist staan klaar om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen. Voor aanvullende expertise werken we nauw samen met Onderwijscollectief VPR. Deze samenwerking stelt ons in staat om gespecialiseerde hulp te bieden wanneer dat nodig is, waardoor we een breed scala aan leeruitdagingen kunnen aanpakken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Onderwijscollectief VPR
School Maatschappelijk Werk (SMW)

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. Onze gedragsspecialist is een vast aanspreekpunt voor leerkrachten, ouders en kinderen, en biedt ondersteuning bij gedragsgerelateerde vraagstukken. Daarnaast is een schoolmaatschappelijk werker verbonden aan Obs Markenburg. Deze professional biedt een luisterend oor en praktische hulp aan kinderen, ouders en leerkrachten bij sociaal-emotionele uitdagingen. Indien aanvullende deskundigheid gewenst is, kunnen wij rekenen op de expertise van Onderwijscollectief VPR, wat zorgt voor een complete ondersteuning op maat.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategieën voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Onderwijscollectief VPR

Toelichting van de school:

Effectief gedrag en een goede werkhouding zijn cruciaal voor schoolsucces. Onze gedragsspecialist integreert deze thema's in ons dagelijks onderwijs en biedt leerkrachten handvatten voor gerichte aanpak. Bij complexere vraagstukken rondom gedrag, werkhouding of taakaanpak, adviseren wij en schakelen we de gespecialiseerde kennis in van Onderwijscollectief VPR. Dit waarborgt een proactieve en effectieve ondersteuning voor al onze leerlingen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Logopedist
Onderwijscollectief VPR

Toelichting van de school:

Obs Markenburg faciliteert de motorische en lichamelijke ontwikkeling door een aangewezen ruimte beschikbaar te stellen voor fysiotherapeutische en logopedische sessies. Deze faciliteit zorgt voor een comfortabele en effectieve behandeling. Wanneer er specifieke expertise nodig is die buiten onze reguliere middelen valt, doet onze school een beroep op de externe hulp van Onderwijscollectief VPR. Dit garandeert dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt voor zijn of haar ontwikkeling.

3

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Onderwijscollectief VPR
Schoolarts en Jeugdzorg

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Op Obs Markenburg zijn drie gecertificeerde BHV'ers aanwezig die getraind zijn in het verlenen van eerste hulp bij ongelukken. Voor specifieke medische ondersteuning of vragen met betrekking tot persoonlijke verzorging, werken wij samen met de schoolarts en Jeugdzorg. Indien aanvullende expertise vereist is, schakelen wij deskundigen in via Onderwijscollectief VPR, zodat wij altijd de meest adequate zorg kunnen bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Extra Ondersteuning en Begeleiding op Maat voor Elke Leerling

Onze Visie op Leerlingondersteuning

Bij Openbare Basisschool Markenburg staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Na aanmelding kijken we samen met u welke ondersteuning uw kind nodig heeft en hoe wij hieraan kunnen voldoen. Een passend schooladvies is gebaseerd op een open gesprek over de specifieke behoeften van uw kind, rekening houdend met zijn of haar capaciteiten en de huidige groepsdynamiek. Wij streven ernaar om onderwijs en ondersteuning zoveel mogelijk op maat aan te bieden, binnen de grenzen van onze mogelijkheden. Onze klassen zijn regulier ingericht met jaargroepen, soms gecombineerd. Dit betekent dat zeer intensieve, individuele begeleiding of onderwijs in kleine klassen voor leerlingen met specifieke problematiek mogelijk beperkt is. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we diverse ondersteuningsmogelijkheden. We verbinden de lesstof aan de belevingswereld van de kinderen om leren betekenisvol te maken. Dit doen we met preventieve en lichte curatieve interventies, zoals aangepaste doelen, een 'study buddy', gebruik van koptelefoons, en visuele tijdbewakers. Andere opties voor extra ondersteuning omvatten een aangepast lesaanbod, toetsen op maat, en aangepaste werkplekken zoals een apart werktafeltje of een individueel weekplan. We werken hierbij nauw samen met verschillende partners om de best mogelijke begeleiding te garanderen. Onze samenwerkingspartners zijn onder andere de schoolbegeleider, schoolmaatschappelijk werk (SMW), kinderergotherapie, fysiotherapie en logopedie. Nauwe communicatie met logopedisten zorgt ervoor dat logopedische sessies tijdens schooltijd goed aansluiten bij het onderwijsprogramma. We onderhouden ook contact met externe behandelaars, zoals ziekenhuizen, om de zorg voor uw kind volledig af te stemmen. De schoolarts en jeugdverpleegkundige zijn eveneens belangrijke contactpersonen binnen ons ondersteuningsnetwerk. **Passend Onderwijs en Samenwerkingsverband Onderwijscollectief VPR** Passend onderwijs zorgt ervoor dat elk kind, ook met extra ondersteuningsbehoeften, onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. Denk hierbij aan hulp bij dyslexie, programma's voor gedragsproblemen of het aanleren van sociale vaardigheden. Omdat niet elke school dit zelf kan organiseren, werken scholen in de regio Voorne-Putten Rozenburg samen binnen het samenwerkingsverband 'Onderwijscollectief'. Elke school biedt basisondersteuning, zoals zorgstructuren en aandacht voor leerverschillen. Daarnaast bieden scholen extra ondersteuning, beschreven in hun Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Als een leerling meer nodig heeft dan de school kan bieden, kan het samenwerkingsverband ingeschakeld worden. De professionals van Onderwijscollectief, zoals orthopedagogen en gedragsexperts, denken mee en adviseren over de beste aanpak, altijd in overleg met ouders. De ondersteuningsvraag van het kind staat hierbij centraal. Het collectief zorgt voor een dekkend netwerk aan onderwijsvoorzieningen, inclusief gespecialiseerd onderwijs. Voor gespecialiseerd onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Scholen vragen deze, in samenspraak met ouders, aan bij Onderwijscollectief. Meer informatie over passend onderwijs en de contactgegevens van het samenwerkingsverband vindt u op www.onderwijscollectiefvpr.nl. **Toekomstige Ambities voor Extra Ondersteuning** Onze ambitie is om vroegtijdige signalering door leerkrachten te verbeteren, ouders nauw te betrekken bij de zorg, een samenhangend volgsysteem te implementeren, zorg planmatig uit te voeren en de effectiviteit ervan te evalueren. De kwaliteitscoördinator speelt een sleutelrol in het coördineren van deze zorg en begeleiding.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Schoolplan voor Toekomstig Succes

Wat Zijn De Kernambities Van Ons Vierjarige Schoolplan?

Bij Openbare Basisschool Markenburg streven we ernaar om als een hecht leerteam te functioneren. We hanteren kwaliteitskaarten om al onze afspraken en werkwijzen te verankeren, en gebruiken het 4D-model voor strategische planning van ons onderwijsaanbod. Onze docenten excelleren in effectief lesgeven, volledig afgestemd op de missie, visie en pedagogisch-didactische doelstellingen van onze school. We bieden een doordacht, kansrijk en samenhangend curriculum dat de ontwikkeling van elke leerling stimuleert. Een positief en prettig pedagogisch klimaat is cruciaal; dit waarborgen we door consequent te handelen en heldere afspraken te maken. In het huidige schooljaar focussen we op specifieke verbeterpunten om onze educatieve excellentie verder te verhogen.

Welke Concrete Actiepunten Versterken Ons Onderwijs Dit Jaar?

Dit jaar zetten we vol in op de versterking van ons rekenonderwijs, met speciale aandacht voor groep 7 en 8, en de aanstelling van een rekencoördinator. Deze expert volgt een gespecialiseerde training, ontwikkelt een duidelijk rekenbeleid, analyseert toetsresultaten en ondersteunt collega's actief. Daarnaast implementeren we met enthousiasme de nieuwe methodes 'Wetenswaardig' en 'Staal' voor spelling en grammatica. 'Wetenswaardig' wordt gefaseerd ingevoerd vanaf groep 5, terwijl groep 4 na de voorjaarsvakantie start. Groepen 5 tot en met 8 werken gezamenlijk aan lesvoorbereidingen en evaluaties, wat de samenwerking en kennisdeling binnen ons leerteam bevordert. De implementatie van 'Staal' voor taal en spelling in groep 4, 5 en 6 sluit naadloos aan bij de reeds aangeboden lesstof in groep 3 en 4. Verder ronden we ons 'Team Development' traject af, inclusief een essentiële 4D-trainingsmodule, om onze gezamenlijke professionele groei te stimuleren. Ons persoonlijk leiderschap wordt versterkt door de koppeling van de gesprekkencyclus aan Persoonlijke Ontwikkelingsplannen (POP). We investeren in activerende instructievormen door middel van onderzoek en oefening binnen het leerteam, met als doel de betrokkenheid en leerresultaten te maximaliseren. Collegiale klassenconsultaties, lesobservaties en groepsbezoeken faciliteren continue verbetering en kennisuitwisseling. Tot slot werken we aan een doordacht aanbod en een heldere visie op burgerschapsonderwijs, inclusief de ontwikkeling van een effectief meetinstrument.

Hoe Zorgt Onze School Consequent Voor Kwaliteitsverbetering?

Onze school hanteert een cyclisch evaluatieplan dat garandeert dat alle schoolambities, zoals vastgelegd in het schoolplan, minimaal eens per vier jaar grondig worden beoordeeld. Dit proces wordt ondersteund door het 'Werken Met Kwaliteit' (WMK) programma, waarbij we de kwaliteit van onze school meten via gevalideerde vragenlijsten en enquêtes onder ouders, leerlingen en leerkrachten. We werken planmatig aan verbeteringen, waarbij ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag als leidraad dienen. De jaarplannen worden gezamenlijk opgesteld en geëvalueerd binnen onze leerteams. Jaarlijks beoordelen we de voortgang van onze verbeterplannen om te verzekeren dat we onze doelstellingen realiseren. De borging van onze kwaliteit gebeurt onder andere door het systematisch gebruik van kwaliteitskaarten. Wij rapporteren transparant over onze prestaties en ontwikkelingen aan alle belanghebbenden, waaronder de inspectie, het bevoegd gezag, de (G)MR en uiteraard onze ouders, om zo een open communicatielijn te behouden.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Voorbereiding op Succes Basisonderwijs

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Markenburg verwelkomt kinderen vanaf twee jaar in onze gespecialiseerde peuteropvang. Hier bieden wij het erkende Voorschoolse Educatie (VE) programma 'Startblokken' aan. Ons toegewijde team van pedagogisch medewerkers is VVE-gecertificeerd, wat garant staat voor hoogwaardige educatieve begeleiding. 'Startblokken' stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van speelse leeractiviteiten. Dit programma legt een solide basis die naadloos aansluit op het lesprogramma van groep 1 en 2. De doorlopende leerlijn van onze peutergroep naar de basisschool zorgt voor een soepele overgang en optimale voorbereiding. Wij focussen op essentiële ontwikkelingsgebieden: mondelinge taalvaardigheid, beginnende geletterdheid en woordenschatontwikkeling. Bij beginnende geletterdheid ligt de nadruk op het plezier in boeken, het begrijpen van de structuur van een boek en de functie van geschreven taal. Kinderen leren ook verhalen te begrijpen en navertellen, wat cruciaal is voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Markenburg extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut. Basisschool Markenburg biedt een uitgebreid scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool.

Absoluut. Basisschool Markenburg biedt een uitgebreid scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van onze jongste leerlingen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool.

Gespecialiseerde Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Markenburg samen voor het jonge kind?

Om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen, onderhoudt Basisschool Markenburg een waardevolle samenwerking met Stichting Kinderopvang Nissewaard. Deze samenwerking waarborgt een consistente en kwalitatieve aanpak.

Om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen, onderhoudt Basisschool Markenburg een waardevolle samenwerking met Stichting Kinderopvang Nissewaard. Deze samenwerking waarborgt een consistente en kwalitatieve aanpak.

Team | Openbare Basisschool Markenburg in Geervliet | [2025] Schoolregister