
Schoolweging
De schoolweging van Markenburg is 31,90 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91.67% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch is dit percentage lager dan bij vergelijkbare scholen (95.23%). De school zet extra in op basisvaardigheden via doorgedreven monitoring in het LVS.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34.17% van de leerlingen behaalt het streefniveau, tegen een signaleringswaarde van 43.5%. Dit ligt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.36%). De school geeft aan te werken aan meer maatwerk via hun 'kansrijk adviseren'-beleid, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 42.86% vmbo-niveaus (vmbo-b tot vmbo-(g)t) tegenover 42.86% havo/vwo-niveaus. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (21.43%), ruim boven het regionaal gemiddelde (18.61%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, wat aansluit bij het theoretische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Markenburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school werken we opbrengstgericht (doelgericht). Daarbij richten we ons op de streefdoelen (1F/2F/1S) van de IEP-toetsen. Per IEP-toets is een norm vastgesteld. Het opbrengstgericht werken wordt ondersteund door ons leerlingvolgsysteem ParnasSys webbased. Wij analyseren de resultaten op school, groeps- en individueel niveau. Bij de bespreking wordt het resultaat (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Als de gewenste score structureel lager uitvalt dan gewenst, worden er interventies afgesproken. Deze interventies zouden kunnen zijn: Meer tijd inroosteren Instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen Meer automatiseren Methode-aanbod uitbreiden
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29.41% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Slechts 5.88% stroomt door naar een hoger niveau. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid wel 'langetermijngroei', met nazorgtrajecten in het VO.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid & samenwerken
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Markenburg voor sociale ontwikkeling?
Sociaal-Emotioneel Leren (SEL) is het ontwikkelingsproces waarmee fundamentele levensvaardigheden worden verworven om onszelf, vriendschappen en werk effectief en moreel verantwoord vorm te geven. Openbare Basisschool Markenburg oefent en leert dit met de kinderen. Samenwerking, kring- en klassengesprekken, een veilig groepsgevoel, een goede relatie met duidelijke grenzen, zelf beslissingen nemen en keuzes maken, en omgaan met volwassenen komen aan bod. De school gebruikt 'Kwinklessen' waarin de volgende competenties centraal staan: besef van jezelf, besef van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt regelmatig besproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Markenburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Markenburg gebruikt de Sociale Veiligheidspeiling (WMK) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Markenburg?
Openbare Basisschool Markenburg gebruikt KWINK: Sociaal en Emotioneel Leren (SEL).