
De resultaten van Openbare Basisschool Markenburg in Geervliet
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Markenburg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Markenburg bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Markenburg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes
Ontdek het fundamentele niveau, de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Voor Openbare Basisschool Markenburg is dit een belangrijk ijkpunt om de basiskwaliteit te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus Leren op Basisschool Markenburg
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend prestatieniveau dat we onze leerlingen graag zien bereiken voor het einde van groep acht. Dit niveau gaat verder dan de basisvaardigheden en stimuleert verdere ontwikkeling. Voor elke basisschool, inclusief Openbare Basisschool Markenburg, wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld op basis van de leerlingpopulatie. Dit percentage dient als individuele signaleringswaarde voor onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Markenburg?
Openbare Basisschool Markenburg in Geervliet hecht veel waarde aan het geven van een passend schooladvies dat aansluit bij de individuele mogelijkheden van elke leerling. Ons streven is 'kansrijk adviseren', waarbij we ervoor zorgen dat leerlingen optimaal worden voorbereid op een succesvolle schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs. Ons adviesproces is zorgvuldig samengesteld en gebaseerd op diverse factoren. We kijken naar de ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode, waarbij de werkhouding, motivatie en inzet voor huiswerk essentieel zijn. Ook de resultaten van interne methodetoetsen en de gegevens uit ons Leerling Volg Systeem (LVS) spelen een belangrijke rol. Uiteindelijk wordt het schooladvies mede bepaald door de resultaten van de centrale eindtoets in groep 8. Deze combinatie van observaties en toetsgegevens stelt ons in staat om een weloverwogen advies te geven, gericht op de toekomstige schoolcarrière van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool Markenburg
Bij Openbare Basisschool Markenburg staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze 96 leerlingen centraal. Wij geloven dat een sterk sociaal-emotioneel welbevinden de basis vormt voor succesvol leren en opgroeien tot evenwichtige individuen. Onze school creëert een veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen leren omgaan met zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. We streven ernaar onze leerlingen op te leiden tot zelfstandige, verantwoordelijke burgers die positief bijdragen aan de maatschappij. Door actief aandacht te besteden aan sociale vaardigheden, bouwen we aan een schoolcultuur waarin ieder kind zich gewaardeerd en begrepen voelt.
Gedeelde Verantwoordelijkheid: Kinderen leren de consequenties van hun acties te begrijpen en te dragen, zowel individueel als in groepsverband.
Zelfstandigheid en Samenwerking: We stimuleren kinderen om zelfstandig te opereren en tegelijkertijd effectief samen te werken met klasgenoten, wat essentieel is voor hun persoonlijke en sociale groei.
Positief Welbevinden: De emotionele gezondheid en het algehele welzijn van elk kind zijn van groot belang. We creëren een omgeving waarin kinderen zich veilig, gerespecteerd en gelukkig voelen.
Hoe bevordert Basisschool Markenburg de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool Markenburg hanteert een proactieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Wij definiëren SEL als het proces van het verwerven van essentiële levensvaardigheden, waarmee kinderen zichzelf, hun relaties en toekomstige carrière effectief en ethisch kunnen vormgeven. Onze leerlingen oefenen deze vaardigheden dagelijks door middel van interactieve activiteiten zoals klassengesprekken, groepswerk en gezamenlijke projecten. We focussen op het creëren van een sterk groepsgevoel, het bevorderen van gezonde relaties met duidelijke grenzen, en het aanleren van besluitvormingsvaardigheden. Dit alles draagt bij aan de ontwikkeling tot evenwichtige individuen. Onze aanpak is gebaseerd op de principes van Sociaal-Emotioneel Leren (SEL), wat essentieel is voor een veilige en productieve leeromgeving. We integreren deze competenties via onze 'Kwinklessen', die gericht zijn op zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, verantwoordelijke besluitvorming, zelfmanagement en relatievaardigheden. De voortgang van zowel de groep als individuele leerlingen wordt regelmatig geëvalueerd en besproken, waarbij we passende ondersteuning bieden waar nodig.
Welke methoden gebruikt Basisschool Markenburg voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Openbare Basisschool Markenburg gebruik van de methode KWINK. Deze methode is specifiek ontworpen om kinderen de benodigde Sociale en Emotionele Leercompetenties (SEL) bij te brengen.
- KWINK: Sociaal en Emotioneel Leren (SEL)
Hoe meet Basisschool Markenburg de sociale vooruitgang van leerlingen?
Om de sociale opbrengsten en het welzijn van onze leerlingen te monitoren, maakt Openbare Basisschool Markenburg gebruik van specifieke registratiemethoden. Deze instrumenten helpen ons om de sociale veiligheid en de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen.
- Sociale Veiligheidspeiling (WMK)
Inspectierapport Openbare Basisschool Markenburg: Uitmuntende Kwaliteit Gecertificeerd
De Onderwijsinspectie heeft Openbare Basisschool Markenburg in maart en april 2022 grondig onderzocht in het kader van een vierjaarlijkse kwaliteitsbeoordeling. Dit periodieke onderzoek toetst of het schoolbestuur, EduMare, effectief leiding geeft aan de scholen en zorgt voor een solide financieel beheer. Het voltallige onderzoeksteam heeft unaniem bevestigd dat EduMare aan alle gestelde kwaliteitseisen voldoet. EduMare blinkt uit in alle getoetste standaarden, met een 'GOED' beoordeling voor Visie, Ambities en Doelen (BKA1) en een 'GOED' beoordeling voor de Uitvoering van Kwaliteitsbestuur (BKA2). Ook de Evaluatie, Verantwoording en Dialoog (BKA3) scoort 'GOED', wat een uitzonderlijke prestatie is voor een relatief jong bestuur. Met dit 'GOED' eindoordeel behoort EduMare tot de top 18% van schoolbesturen in Nederland die deze erkenning ontvangen. Openbare Basisschool Markenburg is trots op deze prestatie, die de toewijding aan hoogwaardig onderwijs en een transparante bedrijfsvoering onderstreept. Ontdek de sterke punten van onze school en de positieve bevindingen van de inspectie.