Basisschool De Vuurvlinder in Geertruidenberg

Het team van Basisschool De Vuurvlinder in Geertruidenberg

Current section: team
Elisabethstraat 1
4931 Geertruidenberg

Zie hier hoe het team van Basisschool De Vuurvlinder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Vuurvlinder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Vuurvlinder bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Vuurvlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Vuurvlinder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Vuurvlinder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (6.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Vuurvlinder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Vuurvlinder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtafwezigheid op Basisschool De Vuurvlinder

Bij Basisschool De Vuurvlinder waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. We hebben een doordacht plan opgesteld om snel en effectief vervanging te regelen, met als doel de impact op uw kind te minimaliseren. Zodra een leerkracht zich ziek meldt, beoordeelt de directeur de duur van de benodigde vervanging. Dit stelt ons in staat om direct de juiste ondersteuning in te schakelen en de lescontinuïteit te garanderen. Onze stichting, Uniek, beschikt over een flexibele pool van ervaren leerkrachten die direct inzetbaar zijn voor kortdurende vervangingen. Daarnaast werken we nauw samen met Leswerk, een professionele organisatie die gespecialiseerd is in het snel vinden van gekwalificeerde invallers voor zowel korte als tijdelijke vacatures die ontstaan door ziekte of andere vormen van afwezigheid. Indien deze opties niet volstaan, zetten we creatieve oplossingen in om de onderwijskwaliteit te handhaven. Dit kan betekenen dat een parttime leerkracht extra uren maakt, we intern leerkrachten inzetten door flexibel te schuiven binnen de school, of dat een LIO-stagiaire onder begeleiding een groep overneemt. Zelfs onze onderwijsassistenten kunnen, onder toezicht van een bevoegde leerkracht, ondersteunen bij de lesvoorbereiding en het klassenmanagement. In uitzonderlijke gevallen, en altijd onder directe verantwoordelijkheid van de directie, kunnen we een bevoegde stagiair(e) voor de klas plaatsen. Ook ouders met de juiste onderwijsbevoegdheid die een kind op onze school hebben, kunnen een rol spelen in het waarborgen van de lesdoorgang. Indien nodig, kunnen we ook overwegen om de groepstaken te verdelen over andere klassen, mits dit de leeromgeving niet negatief beïnvloedt. Indien geen van de bovengenoemde oplossingen mogelijk is, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. We informeren ouders hierover schriftelijk, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie, die verwacht dat we ons uiterste best doen om de leerlingen op te vangen. Voor ouders die geen opvang thuis kunnen regelen, is er in overleg met de nabijgelegen buitenschoolse opvang (Trema) een oplossing mogelijk.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling

5

Taal en Rekenen: Verbeter uw Kind's Academische Prestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
NT2 Specialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Vuurvlinder zetten wij ons volledig in voor de taal- en rekenvaardigheden van uw kind. Onze toegewijde rekencoördinator, Lindy van Gils, en taalcoördinator, Sylke de Jong, observeren actief lessen en bieden waardevolle feedback aan ons team. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen, spellen en rekenen, bieden wij gespecialiseerde Remedial Teaching. Bovendien ondersteunt onze NT2-leerkracht leerlingen die het Nederlands als tweede taal leren, voor een succesvolle integratie en academische groei.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Ondersteunende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
CJG Medewerker
Kindercoach

Toelichting van de school:

Wij geloven in de integrale ontwikkeling van elk kind, inclusief hun sociaal-emotionele welzijn. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is wekelijks aanwezig voor laagdrempelig advies aan ouders, leerlingen en leerkrachten. Onze school beschikt tevens over een ervaren kindercoach die tweemaal per week klaarstaat om leerlingen te begeleiden bij hun sociaal-emotionele groei en uitdagingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De ontwikkeling van gedrag, een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak staan centraal op Basisschool De Vuurvlinder. Leerkrachten bespreken en monitoren deze aspecten nauwgezet, ondersteund door duidelijke schoolregels. Daarnaast maken we aan het begin van elk schooljaar gezamenlijke klassenafspraken met de leerlingen, wat bijdraagt aan een gestructureerde en prettige leeromgeving.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde Remedial Teacher besteedt extra aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Door gerichte oefeningen en begeleiding helpen wij leerlingen hun fysieke vaardigheden te verbeteren en een gezonde levensstijl te ontwikkelen.

1

Veilige Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV'er

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Op Basisschool De Vuurvlinder zijn vier gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) actief: Ellen van der Pluijm, Pauline Hermans, Lindy van Gils en Silvia Verstrepen. Zij volgen jaarlijks een herhalingscursus om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden en adequaat te kunnen handelen in noodsituaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheid-/Technieklokaal
Speelkasteel voor de onderbouw
Leerpleinen
Ruimte voor Remedial Teaching (RT)
Grote speelpleinen

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool De Vuurvlinder

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Deskundigheid en Toekomstvisie

Bij Basisschool De Vuurvlinder zetten we ons dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd de expertise die onze school structureel biedt en de aanvullende ondersteuning die we via externe partners beschikbaar stellen. Dit document is uw gids naar de hulpbronnen die beschikbaar zijn voor zowel leerlingen als ouders. Wij geloven sterk in de kracht van inclusief onderwijs, waarbij we ernaar streven zoveel mogelijk kinderen de kans te geven om dicht bij huis, in hun vertrouwde omgeving, naar school te gaan. Om deze visie te realiseren en de kwaliteit van onze begeleiding te waarborgen, investeren wij continu in de professionele groei van ons team. Door middel van gerichte opleidingen, verdiepende cursussen en inspirerende studiedagen blijven onze leerkrachten optimaal toegerust om aan de diverse behoeften van onze leerlingen te voldoen. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen op weg naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool De Vuurvlinder

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van Basisschool De Vuurvlinder?

Basisschool De Vuurvlinder streeft naar een opbrengstgerichte cultuur waarin het onderwijsaanbod continu wordt geëvalueerd en aangepast op basis van leerlingresultaten. Professionalisering van onze leerkrachten is essentieel, zowel individueel als op teamniveau. Dit wordt jaarlijks vastgelegd in een specifiek Professionaliseringsplan, waarbij verantwoording achteraf plaatsvindt. De komende jaren focussen we op het borgen van resultaten, zowel in leeropbrengsten als in professioneel handelen, met aandacht voor handelingsgericht werken, doelgerichte interactieve instructie en SWPBS. We stimuleren eigenaarschap bij leerlingen en implementeren Coöperatief Leren verder. Onze reken- en taalcoördinatoren volgen de voortgang nauwgezet via feedbackgesprekken. Leerkrachten gebruiken Leeruniek, ons centrale dashboard, voor actueel inzicht in school-, leerjaar-, groeps- en leerlingontwikkelingen, zodat het onderwijsaanbod altijd is afgestemd op individuele behoeften. Voor uitgebreide informatie over onze onderwijsdoelen, raadpleeg ons schoolplan 2023-2027. Dit schoolplan is opvraagbaar bij de directeur.

Hoe realiseert Basisschool De Vuurvlinder haar onderwijsdoelen?

Het managementteam (MT) stelt jaarlijks, in nauwe samenwerking met de leerkrachten, een gedetailleerd jaarplan op. Dit jaarplan wordt zowel tussentijds als aan het einde van het schooljaar grondig geëvalueerd. De evaluatieresultaten, gecombineerd met actuele ontwikkelingen, vormen de basis voor het jaarplan van het daaropvolgende schooljaar. Dit zorgt voor een continue verbetercyclus. Daarnaast beschikt onze school over diverse specialisten, waaronder een Rekenspecialist, Intern Begeleider, Taalcoördinator, Stagecoach en een coach voor Coöperatief Leren. Zij volgen de ontwikkelingen binnen de school en borgen deze samen met het team. Centraal staat de cyclische werkwijze van Basisschool De Vuurvlinder. Door onze methoden regelmatig te evalueren en waar nodig aan te passen, verhogen we de kwaliteit en optimaliseren we ons handelingsgericht werken.

Optimale Voorbereiding voor Groep 3: Het Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Vuurvlinder bieden we een speciaal programma voor onze jongste leerlingen: de Vlinderklas. Dit initiatief is ontworpen voor maximaal tien oudste kleuters die zich op vrijwillige basis extra willen voorbereiden op de overstap naar groep 3. De Vlinderklas vindt plaats op vrijdagmiddag en staat onder leiding van een ervaren leerkracht. Het hoofddoel is om deze leerlingen een boost te geven op motorisch, sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zodat ze vol vertrouwen aan groep 3 kunnen beginnen. Voor een gedetailleerd inzicht in onze aanpak voor de transitie van groep 2 naar groep 3, nodigen we u uit om ons visiestuk te lezen. Dit document is te vinden op www.scholenopdekaart.nl onder het kopje 'Over de school', waar u meer leert over onze onderwijsvisie en de specifieke ondersteuning die wij bieden.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Vuurvlinder voor jonge kinderen?

Basisschool De Vuurvlinder biedt een speciaal programma, de Vlinderklas, voor jonge kinderen ter voorbereiding op groep 3. Dit programma richt zich op de motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van de oudste kleuters.

Basisschool De Vuurvlinder biedt een speciaal programma, de Vlinderklas, voor jonge kinderen ter voorbereiding op groep 3. Dit programma richt zich op de motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van de oudste kleuters.

Vlinderklas

Met welke partners werkt Basisschool De Vuurvlinder samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Vuurvlinder werkt samen met Trema om het programma voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren. Deze samenwerking zorgt voor een breder perspectief en aanvullende expertise.

Basisschool De Vuurvlinder werkt samen met Trema om het programma voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren. Deze samenwerking zorgt voor een breder perspectief en aanvullende expertise.

Team | Basisschool De Vuurvlinder in Geertruidenberg | [2025] Schoolregister