Dalton Kindcentrum 't Kompas
Ceresstraat 6
9514 CA Gasselternijveen

Schoolweging

Schoolweging
30.85
Spreiding
6.46

De schoolweging van ’t Kompas Gasselternijveen is 30,85 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,06% van de leerlingen gehaald, wat duidelijk boven het landelijk gemiddelde (95,71%) en ruim boven de signaleringswaarde van 85% ligt. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,30% ligt. Dit weerspiegelt mogelijk de complexere leerlingenpopulatie, hoewel de school met 97,06% voor het fundamenteel niveau ruim boven de inspectienorm presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,57% havo en 14,29% vwo-advies, vergeleken met 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen. Opvallend is ook het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14,29%), wat past bij de dalton-aanpak van maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t Kompas GasselternijveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van ontwikkeling Van alle kinderen vanaf vier jaar volgen wij de ontwikkeling. In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling door observaties. Vanaf groep 3 volgen wij de leerresultaten iedere dag in het gemaakte werk, om de zoveel weken met toetsen van de methode en twee keer per jaar met een aantal landelijke toetsen. In groep 8 nemen wij in april de eindtoets af. Ook volgen wij de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Al deze gegevens leggen we vast in een dossier, het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Aan de hand van dit systeem zetten wij waar nodig verbetermaatregelen in Om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen, is er regelmatig overleg tussen de leerkracht van groep 1, de intern begeleider en de pedagogisch medewerker van Skid-kinderopvang. Het observatiemodel van de kinderopvang sluit aan op het leerlingvolgsysteem van ons kindcentrum. Voor een doorgaande lijn is het daarvoor wenselijk als informatie over de ontwikkeling van het kind vanuit de opvang mag worden doorgegeven aan het basisonderwijs. Ouders moeten hiervoor toestemming geven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Maar liefst 46,15% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,27%. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit onderstreept de effectiviteit van de kansrijke advisering en nazorg, zoals beschreven in het beleid rond ‘doorgaande ontwikkelingslijnen’.

Sociale ontwikkeling

Sociale ontwikkeling Op 't Kompas werken we met de methode Kwink. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. In iedere groep bespreken en herhalen wij deze afspraken en regels. LEES MINDER

Respect

Zelfstandigheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum 't Kompas voor sociale ontwikkeling?

Dalton Kindcentrum 't Kompas wil kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Van ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen- oplossingen zoeken waar iedereen wat aan heeft. Daarnaast worden gegevens van incidenten verzameld om de aanpak te bepalen. Om zicht te krijgen op de sociale en emotionele ontwikkeling gebruiken ze het observatiesysteem Hart en Handen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kindcentrum 't Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton Kindcentrum 't Kompas gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Hart en handen van IEP.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum 't Kompas?

Dalton Kindcentrum 't Kompas gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.