Openbare Basisschool De Dobbe
Achter De Brinken 6 C
9462 RH Gasselte

Schoolweging

Schoolweging
27.38
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Dobbe Gasselte is 27,38 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen, vitaler dan gemiddelde scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,67% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 61,13%, toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen excellente resultaten behaalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadruk op theoretische doorstroom: 27,27% havo/vwo-advies tegenover 10,93% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-advies (18,18% vs. 16,45% regio). Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (0%), wat past bij het hoge fundamentele niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Dobbe GasselteGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht op momenten dat dat nodig is, ingrijpen. Op De Dobbe toetsen wij door middel van methode gebonden toeten en toetsen van het leerlingvolgsysteem. De methode gebonden toetsen vinden plaats na afronding van een blok uit de methode. Bijvoorbeeld na 4 weken rekenen, taal of geschiedenis. Met de toetsen van het leerlingvolgsysteem (IEP) worden vaardigheden getoetst over een langere periode. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. Deze toets- momenten vermelden wij in de Social Schools agenda. Na afname weet de groepsleerkracht welke vaardigheden de leerling bezit, welke herhaling geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden of extra en andere leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen. Eens per zes weken worden de leerlingen in de leerlingenbespreking besproken. Het belang van de besprekingen is dat het team zorg kan dragen voor de continuïteit van de zorg. Daarnaast wordt gezamenlijk geprobeerd eventuele problemen te verhelpen. De resultaten van IEP worden in de bovenbouw ook met leerlingen besproken. Daarnaast werken wij met de talentenkaarten van IEP, hierbij is in een makkelijk overzicht te zien welke leergroei kinderen hebben doorgemaakt. Ook het sociaal welbevinden wordt hierin meegenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 81,82% zit op advies, en 18,18% presteert boven verwachting. Dit bevestigt de nauwkeurigheid van de advisering en de effectieve doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Samen leven, samen leren, samen werken en samen verder is ons motto. Kinderen opvoeden tot gelukkige, verstandige en sociale mensen, die vol (zelf) vertrouwen hun leven vormgeven en op een prettige manier communiceren met anderen, is een taak van alle volwassenen aan wie het kind is toevertrouwd. Het gezin en de opvoeding in het gezin zijn daarbij van wezenlijk belang. Als het kind naar school gaat, levert ook de school een grote bijdrage aan deze opvoeding. Afstemming en overleg tussen ouders en school is daarom nodig. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Ieder kind is uniek en moet zich kunnen ontwikkelen op cognitief en sociaal emotioneel vlak. Wij zorgen er voor dat onze leerlingen na de basisschoolperiode klaar zijn om een nieuwe stap richting volwassenheid te kunnen zetten! LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

(Zelf) Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dobbe voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Openbare Basisschool De Dobbe acht een veilige leeromgeving essentieel voor de ontwikkeling van leerlingen. De school hanteert regels, plannen en programma’s om de veiligheid te waarborgen. Een goed groepsklimaat staat centraal, waarbij leerlingen elkaar ondersteunen. De Dobbe werkt volgens de Vreedzaam-methode en de gouden- en zilverenweek. Er is veel aandacht voor een positieve groepsvorming, waarbij de fases van groepsontwikkeling worden begeleid. De school werkt in de eerste zes weken intensief aan het beïnvloeden van dit groepsvormingsproces, met behulp van kapstokregels, zelf geformuleerde groepsregels, energizers en coöperatieve werkvormen.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Dobbe om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Dobbe gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Sociaal Emotionele Vragenlijst, Onderbouwd lijst voor leerlingen groep 1 en 2, Vensters enquête, Vragenlijsten Vreedzaam.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dobbe?

Openbare Basisschool De Dobbe gebruikt de Vreedzame school-methode voor sociaal-emotioneel leren.