Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte
Master Lubwei 2
9263 PG Garyp

Schoolweging

Schoolweging
30.88
Spreiding
5.32

De schoolweging van De Wrâldpoarte is 30,88 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe populatie. De score ligt wel onder het vergelijkingsgemiddelde (95,23%), wat mogelijk te maken heeft met de regionale sociaaleconomische context.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 43,5%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,88) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 55,36%, wat wijst op ontwikkelingsmogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont nadruk op praktisch-theoretische routes: 47,06% vmbo-(g)t en 17,65% vmbo-k (vs. 16,45% en 9,17% regionaal). Havo/vwo-advies ligt met 17,64% lager dan landelijke trends (27,54%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen. Dit past bij de schoolweging, maar vraagt om aandacht bij kansengelijkheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WrâldpoarteGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Dit wordt gerealiseerd door een professionele leergemeenschap in de school. Leerkrachten leren van en met elkaar en wisselen 'good practice' met elkaar uit. Elke dag zijn de leerkrachten met hun leerlingen bezig om doelen voor de basisvaardigheden te realiseren. Alle leerkrachten zijn zich bewust van de schooldoelen en streven die na. We willen zo effectief mogelijk met de leertijd om gaan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). 28% stroomt juist boven advies door (landelijk: 25,27%). Dit succes hangt mogelijk samen met kleine klassen en intensieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen later volwaardig kan deelnemen aan de maatschappij. Op school doen de leerlingen niet alleen vakkennis op vaardigheden op, maar de school is ook een plek waar zij kennis maken met de samenleving, met normen en waarden. Leerlingen worden aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Bij grensoverschrijdend gedrag wordt er adequaat opgetreden. We hebben een schoolbrede aanpak en de interventies die we doen staan in samenhang met elkaar. Pestgedrag kan gemeld worden op de website van de school, zodat we inzicht krijgen wie pest en wie slachtoffer is en waar het pesten zich afspeelt. We hopen de nagatieve ontwikkeling van de pester in de kiem te smoren. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte vullen tweemaal per jaar lijsten in over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De opvallende uitkomsten worden besproken met de intern begeleider en komen in het plan van aanpak. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen de Kanvas-Kanjer vragenlijsten tweemaal per jaar in. De sociale opbrengsten die vanuit de Kanvas vragenlijsten naar voren komen, geven veel inzichten in de groep leerlingen. Leerkrachten kunnen in hun lessen rekening houden met de groepssamenstelling en sociale en minder sociale leerlingen samen laten werken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte?

Christelijke Basisschool De Wrâldpoarte gebruikt Kanjer trainingen en de godsdienstmethode Kind Op Maandag voor sociaal-emotioneel leren.