
Schoolweging
De schoolweging van De Skâns is 28,74 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). De school zet met succes in op basisvaardigheden, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,74).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. De score overtreft ook het vergelijkingscijfer van 60,5% voor vergelijkbare scholen. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve Daltononderwijs in het uitdagen van leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 40% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal) en 20% vmbo-(g)t. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie van 60% theoretische leerwegen (vmbo-(g)t en hoger) past bij de Dalton-uitgangspunten van zelfstandigheid en academische vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Skâns | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van De Skâns worden bepaald vanuit de afname van de IEP LVS (leerlingvolgsysteem)toetsen. De resultaten worden besproken met ouders/verzorgers en in groep 5 t/m 8 met de leerlingen. Op basis van de resultaten wordt het hoofd, hart en handen plan in overleg met ouders en kind van ieder kind bijgesteld en worden doelen en aanpak vastgesteld voor het volgende half jaar. Vanaf groep 1 worden de leerlingen gevolgd in hun eigen hoofd, hart en handen plan welke 2 x per jaar met de ouders en/of leerlingen wordt geëvalueerd en bijgesteld.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de uitgestroomde leerlingen presteert 25% boven het oorspronkelijke advies (vergelijkbaar met landelijke trends), terwijl geen enkele leerling onder het advies scoort. Dit wijst op zorgvuldige adviesvorming via de Plaatsingswijzer-methodiek. De transparante communicatie over doorstroomverwachtingen draagt hieraan bij.
Sociale ontwikkeling
Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Samenwerken
Planmatig een taak oplossen
Conflicten oplossen
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool de Skâns voor sociale ontwikkeling?
Openbare Daltonschool de Skâns gebruikt de werkwijze van de 'Vreedzame school' om de sociale vaardigheden te oefenen en te stimuleren. De werkwijze is opgenomen in de dagelijkse organisatie en omgang binnen het Daltononderwijs op de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool de Skâns om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool de Skâns gebruikt de IEP LVS en het Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.