
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen concentreren zich op praktijkgericht onderwijs: 38.5% praktijkonderwijs en 42.3% vmbo-b (vergeleken met 40.6% en 27.7% bij vergelijkbare scholen). Het lage percentage vso-adviezen (3.85% vs. 9.07% regionaal) geeft aan dat de school leerlingen zo veel mogelijk naar reguliere vervolgtrajecten begeleidt. De aanwezigheid van een schakelklas tussen praktijkonderwijs en vmbo-b ondersteunt deze doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Bolder Franeker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken met onze leerlingen volgens een vooropgesteld plan via een aantal doelen naar vooraf gestelde einddoelen. Het plan en de doelen zijn toegespitst op de individuele leerling. We houden nauwkeurig in de gaten of de ontwikkeling van de leerling ook volgens dat plan verloopt en of de gestelde doelen worden gehaald. Dit doen we door middel van observaties en methode gebonden en niet methodegebonden toetsen. De gegevens die uit de observatie en toetsen naar voren komen, bekijken we nader. We proberen de gegevens te duiden. Wanneer blijkt dat de ontwikkeling van de leerling stagneert of juist versnelt en de leerling dus specifieke onderwijsbehoeften heeft, is er voor ons reden om de plannen bij te stellen. Kortom: plannen, uitvoeren, toetsen, diagnosticeren, plannen. Dit is de kern van het handelingsgericht werken. Het ontwikkelings- en uitstroomperspectief van de individuele leerling is telkens het ijkpunt waaraan we zijn ontwikkeling afmeten. Het handelingsgericht werken doorloopt in het schooljaar een vaststaande route en vindt zijn weerslag in het rapportagedeel van het OPP, dat we voor iedere leerling schrijven en bijhouden. In januari en juni worden de methode onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld afgenomen en de OPP's geëvalueerd. Bekeken wordt of de doelen zijn gehaald en er wordt een analyse gemaakt van de toetsresultaten. Dit mondt uit in nieuwe plannen, waarin nieuwe doelen worden geformuleerd. Van alle plannen die binnen het handelingsgericht werken worden gemaakt, stellen we onze ouders op de hoogte. We vragen ze voor akkoord te ondertekenen. Ook van de specifieke handelingsplannen wordt u, meestal telefonisch, op de hoogte gesteld. Zowel de rapportages als specifieke plannen slaan we op in het individuele leerling dossier.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
92.3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 7.7% zit onder advies (vs. 11.8% nationaal). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering via de Plaatsingswijzer en continue monitoring van leerlijnen, zoals beschreven in het ondersteuningsplan. De school kent geen leerlingen die boven advies presteren, wat past bij het realistische adviesbeleid voor deze doelgroep.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen moeten, net als bij rekenen en taal, leren hoe je met anderen om moet gaan. Dit leren de kinderen natuurlijk in eerste instantie van de ouders/verzorgers. Als school zien wij dat ook als een belangrijke taak. Onze leerlingen leren het beste door te doen. Daarom hebben we methodieken gezocht die daar rekening mee houden. Bij Rots en Water zijn de leerlingen actief bezig. LEES MINDER
Positieve verwachtingen
School- en teamaanpak
Heel veel oefenen
Wat is de werkwijze van SBO De Bolder voor sociale ontwikkeling?
SBO De Bolder werkt met de schoolbrede aanpak van Rots en Water. Leerlingen worden zich bewust van hun eigen gedrag en dat van anderen. De lessen zijn fysiek actief, wat goed werkt voor de leerlingen. Ze passen de geleerde kennis direct toe. Door de hele school wordt gewerkt met 'Boldercoins' om op een positieve manier met gedrag om te gaan. Er wordt nadruk gelegd op wat goed gaat.
Welke registratievormen gebruikt SBO De Bolder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SBO De Bolder gebruikt de volgende registratievormen: Sociaal Emotioneel van Cito Leerling in Beeld en Onderbouwd.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO De Bolder?
SBO De Bolder gebruikt de volgende methoden: SOEMO-kaarten en Rots & Water - schoolaanpak.