Openbare Basisschool De Steven in Franeker - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Steven is 31,28 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat basisvaardigheden doelgericht worden aangeleerd, ondanks de uitdagingen door de hogere schoolweging. Landelijk behaalt 95,2% van de leerlingen dit niveau.
Fundamenteel niveau
Score: 86.9281%
Streefniveau
34,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm van 43,5% ligt. Dit houdt verband met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,28). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,4%. De focus op maatwerk, zoals vermeld in het schoolplan, is hier essentieel.
Streefniveau
Score: 34.6405%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het advies is gericht op praktische leerwegen: 25% vmbo-k en 25% vmbo-(g)t. Hogere adviezen zijn minder frequent (havo: 6,25%; vwo: 6,25%) vergeleken met regio (havo: 16,1%; vwo: 18,6%). Opvallend is wel 12,5% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, wat mogelijkheid tot doorstroom biedt.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 3,8% hoger op rekenen dan groep 7, dankzij het ‘rekenlab’ zoals beschreven in de schoolgids. De focus op zelfstandig werken (Montessori-elementen) lijkt hierbij effectief. Scores blijven stabiel ondanks fluctuaties in leerlingenaantallen.
Toets | De Steven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen werken op de Steven met persoonlijke leerplannen. Ieder blok van ongeveer 8 weken hebben zij leerdoelen die ze moeten halen. Het behalen van een leerdoel kan op verschillende manieren (opdracht maken op papier of op de iPad, een werkstuk maken, een presentatie geven etc.). Wij gebruiken geen vaste methoden en dus ook geen methodegebonden toetsen. Wanneer een leerdoel niet behaald is wordt deze meegenomen naar de volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Geen enkele leerling stroomt onder advies uit (vs. 11,8% landelijk). 80% zit op adviesniveau en 20% presteert boven verwachting. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het ondersteuningsplan met ‘warme overdracht’ naar het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Kwink past binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ dat de kerndoelen 34 t/m 39 omvat en voldoet volledig aan de inhoudelijke eisen die hier bij horen. In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. Kwink bevordert ook actief burgerschap en sociale integratie, een wettelijke opdracht die scholen hiervoor sinds 2006 hebben. LEES MINDER
Veiligheidsbeleving
Welbevinden
Verbinding
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Steven voor sociale ontwikkeling?
De lessen sociaal-emotionele ontwikkeling bij Openbare Basisschool De Steven staan in het teken van de ontwikkeling van goed (passend) gedrag. Deze lessen vinden plaats in de stamgroepen en worden aangeboden met behulp van Kwink. Tijdens de lessen van Kwink wordt er aandacht besteed aan 5 competenties: Besef hebben van jezelf, Besef hebben van de ander, Keuzes kunnen maken, Zelfmanagement en Relaties kunnen hanteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Steven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Steven gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Steven?
Openbare Basisschool De Steven maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.