Openbare Basisschool De Springplank in Fijnaart - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Fijnaart is 33,21 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit percentage blijft consistent hoog over verschillende leerjaren heen en onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met extra zorgbehoeften.
Fundamenteel niveau
Score: 93.1372%
Streefniveau
63,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit is opmerkelijk gezien de schoolweging van 33,21 en ligt 14,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen. De school toont hiermee aan hoge ambities waar te maken.
Streefniveau
Score: 63.7254%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is divers: 33,3% vmbo-(g)t/havo en 22,2% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) versus 1,01% in de regio. De combinatieadviezen (66,66% bij vmbo/havo-niveaus) tonen een zorgvuldige afweging van doorstroommogelijkheden. De 11,11% vmbo-b sluit aan bij de complexere leerlingenpopulatie.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont 6,4% verbetering tussen groep 7 en 8 op rekenvaardigheid. Het gebruik van methode-onafhankelijke IEP-toetsen sinds 2017 zorgt voor objectieve vergelijkingsmogelijkheden. De resultaten correleren sterk met de Plaatsingswijzer-data.
Toets | De Springplank Fijnaart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
25% van de leerlingen presteert onder advies (vs 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Tegelijkertijd scoort 18,75% boven advies, boven het landelijk gemiddelde. De school zet hiervoor extra instrumenten in zoals de Plaatsingswijzer en NIO-testen voor betere adviesonderbouwing.
Sociale ontwikkeling
Het bevorderen en bewaken van veiligheids- , gezondheids- en welzijnsaspecten voor alle bij onze school betrokkenen.Het creëren van een sociaalpedagogisch klimaat, waar alle betrokkenen zich prettig en gewaardeerd voelen.Het bijdragen aan preventie van vormen van incidenten, conflicten en machtsmisbruik. Om dit te kunnen realiseren vinden wij de volgende uitgangspunten belangrijk: • Wij accepteren en respecteren elkaar. • Wij onderschrijven het uitgangspunt dat mannen en vrouwen, jongens en meisjes gelijkwaardig zijn aan elkaar. • Iedereen gaat respectvol om met persoonlijke verschillen of verschillen voortkomend uit culturele achtergronden. • Wij bieden een stimulans aan zelfredzaamheid en weerbaarheid. • Gemaakte afspraken worden door iedereen nageleefd. Door onze leerlingen te leren proactief te zijn: wat kan ik zelf aan deze situatie of in deze situatie doen, zichzelf vragen te stellen, daaropvolgend keuzes te maken, naar een doel te werken en leren prioriteiten te stellen: belangrijke zaken eerst! We leren onze leerlingen terug te kijken op hun eigen leerproces, gedrag en resultaten. Hier hoort samenwerken en leren van elkaar en van de groep ook bij. We leren onze leerlingen elkaar te respecteren door met elkaar in gesprek te gaan over overeenkomsten en verschillen en op hun eigen manier om te gaan met zelfstandigheid en hun eigen leerstijl. Dit wordt ook gekoppeld aan burgerschap, gebeurtenissen in de schoolomgeving en aan de maatschappij. LEES MINDER
Toegankelijk
Dynamisch
Grensverleggend en Vertrouwd
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Springplank streeft ernaar een veilige school te zijn voor ieder kind, met een prettige groep als basis. De school hanteert 'gouden regels' en gebruikt de online methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren. Actieve aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden is belangrijk. Kinderen op scholen die hier planmatig aan werken, gaan met meer plezier naar school, ervaren een veilige leeromgeving en presteren beter. Dit leidt tot minder verstorend gedrag en pesten. Een goede samenwerking tussen school en thuis is hierbij essentieel.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt vragenlijsten uit WMK en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Springplank?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.