O.b.s. Op 'e Trije
Hegebeintumerdyk 16
9172 GP Ferwert

Schoolweging

Schoolweging
32.04
Spreiding
5.52

De schoolweging van Op ’e Trije is 32,04 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,1% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is zelfs 3,3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%), wat benadrukt dat alle leerlingen basisvaardigheden op minimaal vereist niveau beheersen. De gestructureerde aanpak van taal- en rekenonderwijs draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Toch blijft dit percentage 9% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,4%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De school zet extra in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan 2023-2027.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op doorstroom naar theoretische leerwegen: 40% vmbo-(g)t/havo-advies, wat bijna vier keer hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen (10,3%). Opvallend is dat 20% van de leerlingen een vmbo-(g)t-advies krijgt, tegenover 16,5% regionaal. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig, wat past bij de academische ambitie van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp ’e TrijeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Iedere dag is een toetsmoment voor de kinderen. Leerkrachten observeren voortdurend en kijken direct het werk na, waarna bijgesteld, gecoacht en gestuurd wordt om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de leerlingen. Twee keer per jaar worden de Dia toetsen gegeven (M en E toetsen). Deze worden zowel op groeps- als op school niveau geanalyseerd. Mogelijke interventies worden met het team bepaald en waar nodig besproken met ouders en leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

85,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 14,3% zit onder advies, wat lager is dan de signaleringswaarde. De school behaalt hiermee haar eigen doelstelling van minimaal 75% doorstroom op niveau, mede dankzij de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs die in het schoolondersteuningsprofiel wordt genoemd.

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van O.b.s. Op 'e Trije voor sociale ontwikkeling?

O.b.s. Op 'e Trije creëert een veilige omgeving met heldere verwachtingen van de kinderen over hoe ze met elkaar en hun omgeving omgaan. De school hanteert duidelijke (omgangs)regels en het team fungeert als voorbeeld. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten (OK thermometer, kanvas en het sociobord), observaties en gesprekken met kinderen en ouders. In de klas wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale competenties met behulp van Groepsdynamisch Onderwijs (GDO). Ouders en het team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om een veilige en leefbare schoolomgeving te creëren.

Welke registratievorm(en) gebruikt O.b.s. Op 'e Trije om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

O.b.s. Op 'e Trije gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: OK Thermometers, WMK veiligheidslijsten en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt O.b.s. Op 'e Trije?

O.b.s. Op 'e Trije gebruikt Groeps Dynamisch Onderwijs (GDO) als methode voor sociaal-emotioneel leren.