Basisschool de Veldhof
Anselderlaan 10
6471 GL Eygelshoven

Schoolweging

Schoolweging
31.58
Spreiding
6.47

De schoolweging van De Veldhof is 31,58 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk hoger ligt dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (94,8%). De school scoort hiermee consistent excellent op basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62,7% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm (41,2%) en het vergelijkingsgemiddelde (53,4%). Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, vooral voor taalvaardigheid en probleemoplossend rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 23,1% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 21,2% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft met 3,9% beperkt, maar ligt wel hoger dan het regionaal gemiddelde (1,0%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en de gemixt stedelijke omgeving van Eygelshoven.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VeldhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Afstemming Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW). ParnasSys is zodanig ingericht dat op de groepskaart de kenmerken, ondersteuningsbehoeften, observaties / toetsgegevens en eventuele handelingsplannen / OPP van de leerlingen staan. Op basis daarvan stellen de leraren twee keer per jaar een datamuur op. We onderscheiden 3 aanpakken, te weten: Aanpak 3 verdieping-verrijking, Aanpak 2 basisgroep, Aanpak 1 intensief of zeer intensief. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken en het niveau van de leerlingen in een groep. De instructie wordt gegeven aan de hand van het model Directe Instructie. De specifieke afstemmingen en doelen t.a.v. de diverse aanpakken staan beschreven in ons Onderwijsplan. Ononderbroken ontwikkeling We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van observatiesysteem ParnasSys specifiek voor het jonge kind groep 1 en 2, het LVS Cito groep 1 t/m 8 (cognitieve ontwikkeling) en het LVS KanVas groep 1 t/m 8 (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen / verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie www.veldhof.nl (http://www.veldhof.nl) ). In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) [zie http://www.veldhof.nl) ] staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning. De zorgstructuur We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leraar), maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen en de individuele leerlingbespreking. Drie keer per jaar zijn de groepsbesprekingen te weten: oktober/november – groep in beeld gesprekken, februari/maart – Cito LOVS gegevens medio toetsen en juni/juli – evaluatie en eindopbrengsten. De groepsbesprekingen worden gevoerd aan de hand van een agenda en geleid door de IB-er. Tijdens de groepsbespreking komt aan de orde: - Aanbod in de groep/subgroepen. - De ontwikkeling van de groep als geheel (en het leerkrachthandelen). - De ontwikkeling van de subgroepen (aanpak 1-2-3). Vier keer per jaar zijn de individuele leerlingbesprekingen, te weten: 1e leerlingbespreking in de periode voor de herfstvakantie, 2e leerlingbespreking voor de kerstvakantie, 3e leerlingbespreking voor/ na de carnavalsvakantie, 4e leerlingbespreking na de meivakantie. Op verzoek van de leerkracht en/of intern begeleider kan tussentijds een leerlingbespreking plaatsvinden. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar de ontwikkeling (waarom) stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen. Voor leerlingen die in ondersteuningsniveau 3 zitten kan een handelingsplan of een OPP worden opgesteld. Zie verder het zorgplan van de school op onze website. Passend onderwijs Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat waar mogelijk kinderen thuis nabij regulier primair onderwijs volgen en indien nodig speciaal primair onderwijs. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven. Toetsing Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden tijdens de rapportgesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de DIA-eindtoets. Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. Resultaten We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we resultaatgericht: we beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. Jaarlijks ontwerpen we een overzicht van normen en toetsuitslagen. Op basis van een analyse stellen we interventies vast. Daarnaast beschikken we over een overzicht met andere kengetallen. Om de ononderbroken ontwikkeling te waarborgen hanteren we normen voor verlengen (12%), en zittenblijven (3%). Als de normen overschreden worden, stellen we interventies vast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,9% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). De 22,2% die boven advies scoort, onderstreept het preventieve zorgmodel en de doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan. Hiermee presteert de school proportioneel beter dan vergelijkbare scholen in de gemeente Kerkrade.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid staat bij ons hoog aangeschreven. Hierom bevragen wij de leerlingen 2x per jaar t.a.v. hun welbevinden, veiligheidsbeleving, ondervinden van agressie, hun angsten voor agressie, problemen in de groep en het optreden vanuit de leerkracht. Aansluitend bespreekt de leerkracht de bevindingen met IB en directie waarna interventies worden afgesproken en in de betreffende groep worden uitgevoerd. Ons streven is steeds om ons schoolgemiddelde minimaal op "net zo veilig als normgroep" te laten uitkomen. LEES MINDER

Veiligheidsbeleving

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Basisschool de Veldhof voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Veldhof werkt preventief om incidenten te voorkomen, met duidelijke school- en klassenregels, inclusief pleinregels. De school maakt gebruik van een preventieve methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De lessen zijn gericht op de ontwikkeling van passend gedrag. Resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem KanVas. Jaarlijks wordt de veiligheidsbeleving van leerlingen bevraagd met een gestandaardiseerde vragenlijst. Ouders en medewerkers worden eens per twee jaar bevraagd. De resultaten worden geanalyseerd en voorzien van verbeterpunten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Veldhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Veldhof gebruikt Kanvas en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Veldhof?

Basisschool de Veldhof maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.