
Schoolweging
De schoolweging van De Klimpaal is 29,51 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de wettelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee ook iets hoger dan vergelijkbare scholen (95,9%), wat wijst op effectieve basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau (boven inspectienorm van 47,1%), wat aangeeft dat de school succesvol inspeelt op verschillen in aanleg. Dit ligt 4% hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,8%), mede dankzij de omschreven 'ontwikkelingsgerichte didactiek'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op gemengde/theoretische leerwegen: 20,8% vmbo-(g)t/havo en 16,7% vwo-advies (versus 10,3% en 18,6% regio). Hoewel praktijkonderwijs 0% bedraagt (tegen 1,0% regio), valt op dat 12,5% van de adviezen (vmbo-b/k) onder het streefniveau van de school ligt. Dit reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klimpaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenopbrengsten van de school worden gevolgd middels methodetoetsen en ook middels methode onafhankelijke toetsen van IEP. Methode onafhankelijke toetsen worden ingezet vanaf groep 3. In groep 1-2 worden leerlingen gevolgd middels leerlijnen. Vanaf het schooljaar 2022-2023 gebruikt De Klimpaal het leerlingvolgsysteem van IEP in de groepen 3 t/m 8. In het kader van opbrengstgericht werken, worden 2 keer per jaar op schoolniveau de tussenopbrengsten van het leerlingvolgsysteem in het team besproken. Hier wordt bekeken of er bepaalde trends op schoolniveau zichtbaar zijn waarop geïntervenieerd dient te worden. Indien dit het geval is, worden afspraken gemaakt op teamniveau (het kan zijn dat er een andere aanpak vereist wordt of lestijd verlengd moet worden etc.). Op groepsniveau en leerlingniveau worden opbrengsten (zowel cognitieve als sociaal emotionele opbrengsten) minstens 2 keer per jaar besproken met de betreffende groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling en van de groep wordt op deze manier gevolgd en indien nodig worden ook hier interventies gepleegd. Daarnaast wordt de informatie die besproken wordt in deze bijeenkomsten omgezet in de groepsplannen waarmee de leerkrachten werken. Indien nodig, zullen er vervolggesprekken plaatsvinden met de leerkracht, intern begeleider en eventueel ook met ouders en de betreffende leerling(en).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44,4% van de leerlingen presteert boven advies - bijna verdubbeld t.o.v. landelijk (25,3%). Slechts 22,2% zit onder advies (tegen 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging. De school hanteert een 'flexibel adviesmodel' met tussentijdse bijstellingen, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
De visie op de sociale opbrengsten is dat de school zo goed mogelijk aansluit bij onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van haar leerlingen. Het is belangrijk om op alle gebieden de leerling zo goed mogelijk in beeld te hebben. Dit doen we d.m.v. HGW (handelingsgericht werken). We zetten kanjertraining in om preventief en curatief de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling te begeleiden. Hierbij hebben we ouders hard nodig en streven we naar partnerschap in het belang van de ontwikkeling van de kinderen. Vanaf schooljaar 2021-2022 zetten we preventief in op sociaal emotionele ontwikkeling middels rots en water trainingen in groep 6 en jaarlijkse herhalingslessen in groep 7. LEES MINDER
Ieder mens is uniek
Handelingsgerichte benadering
Ieder kind heeft talent
Wat is de werkwijze van Basisschool De Klimpaal voor sociale ontwikkeling?
De sociale ontwikkeling van de leerlingen wordt in kaart gebracht aan de hand van leerlingvragenlijsten en het volgsysteem van IEP. Naar aanleiding van de ingevulde lijsten wordt bekeken of interventies nodig zijn vanuit het oogpunt van de leerkracht. Signalen van kind, de ouders of de omgeving zijn tevens belangrijk bij het monitoren van de sociale ontwikkeling. Alle leerkrachten zijn 'Kanjer opgeleid' en zetten deze methode in om goed sociaal gedrag te stimuleren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Klimpaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Klimpaal gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP en leerlingtevredenheidsonderzoek van VenstersPO groep 7 en 8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Klimpaal?
Basisschool De Klimpaal gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertraining en Taakspel (indien wenselijk).