Katholieke Basisschool De Hofstee in Etten-Leur

Het team van Katholieke Basisschool De Hofstee in Etten-Leur

Current section: team
Kraanvogel 22
4872 Etten-Leur

Zie hier hoe het team van Katholieke Basisschool De Hofstee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Basisschool De Hofstee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Basisschool De Hofstee bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Hofstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Basisschool De Hofstee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Basisschool De Hofstee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Basisschool De Hofstee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (89.3%)
Direct ondersteunend personeel (3.6%)
Indirect ondersteunend personeel (3.6%)
Management (3.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Basisschool De Hofstee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging op De Hofstee: Altijd Deskundige Begeleiding

Op Katholieke Basisschool De Hofstee zorgen we voor een naadloze overgang bij afwezigheid van leerkrachten. Onze school hanteert een proactief beleid voor personeelsvervanging, waarbij vaste, vertrouwde gezichten de taken van verlof- of ziekteverzuim overnemen. Dit garandeert continuïteit en een stabiele leeromgeving voor al onze leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen blijven ontwikkelen. Voor onverwachte situaties, zoals calamiteiten, beschikken we over een selectie van vaste invalkrachten binnen SKPOEL. Daarnaast zijn we strategisch aangesloten bij Leswerk, een gespecialiseerd bureau voor het snel oproepen van gekwalificeerde invallers. Ons primaire doel is altijd het waarborgen van de best mogelijke onderwijservaring voor uw kind, zelfs in uitzonderlijke omstandigheden. In zeldzame gevallen, wanneer er geen directe vervanger beschikbaar is, kunnen we het vervangingsprotocol van SKPOEL toepassen. We streven ernaar om altijd de meest geschikte oplossing te vinden, met de nadruk op de educatieve behoeften en het welzijn van elke leerling op onze school. Uw kind verdient de beste zorg en aandacht, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Hofstee

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op De Hofstee

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Hofstee
Rekenspecialist Etten-Leur
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op Katholieke Basisschool De Hofstee bieden onze toegewijde specialisten essentiële extra ondersteuning. Deze hulp valt binnen de kernondersteuning van onze school. Onze coördinatoren spelen een cruciale rol door betrokken leerkrachten aan te sturen en hun expertise te delen, wat de leerontwikkeling van elk kind ten goede komt.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veiligheid en Groei op De Hofstee

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist De Hofstee
Intern Begeleider Etten-Leur
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots- en Watertrainers
Anti-pestcoördinator Basisschool
Interne Groepsanalisten (IGA)

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een team van deskundige specialisten die klaarstaan voor sociaal-emotionele ondersteuning. Deze hulp is geïntegreerd in de basisondersteuning die wij bieden. De coördinatoren leiden deze inspanningen en delen waardevolle kennis met het schoolteam, wat bijdraagt aan een positief en ondersteunend schoolklimaat.

4

Gedrag en Werkhouding: Stimuleren van Leerplezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisonderwijs
Intern Begeleider De Hofstee
Anti-pestcoördinator Etten-Leur
Interne Groepsanalisten

Toelichting van de school:

Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, passend binnen de basisondersteuning van onze school. Onze specialisten werken nauw samen met de leerkrachten. Door kennisdeling en gerichte aansturing door onze coördinatoren, zorgen we ervoor dat elk kind de kans krijgt om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Kinderen op De Hofstee

Beschikbare specialisten:

Gymdocent Basisschool

Toelichting van de school:

Onze gymdocent draagt zorg voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen, een belangrijk onderdeel van ons brede onderwijsaanbod.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging aangewezen binnen de basisondersteuning van onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidlokaal
Hal (Stiltehuisje, podium, theater en bioscoop)
Het park is ook ons schoolplein
Ontwikkel- en Techlab
Lift en keuken

Ontdek Ons Aantrekkelijke Onderwijs en Extra Ondersteuning

Een Diepgaande Toelichting van Katholieke Basisschool De Hofstee

Bij Katholieke Basisschool De Hofstee streven we naar een stimulerende en veilige leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Ons pedagogisch klimaat en ons gedifferentieerde onderwijsaanbod garanderen welbevinden en bevorderen de individuele groei van onze leerlingen. We omarmen de diversiteit binnen onze school, waarbij verschillen tussen kinderen als een natuurlijke en waardevolle eigenschap worden gezien. Onze school trekt veel leerlingen aan die extra ondersteuning nodig hebben, waaronder (hoog)begaafde kinderen en leerlingen met specifieke leer- en gedragsbehoeften. We zijn er trots op dat we deze leerlingen kunnen integreren binnen ons reguliere onderwijs. We blijven continu investeren in onze sterke punten en streven naar verdere ontwikkeling, waarbij we uiteraard afhankelijk zijn van de benodigde financiële middelen. Het welzijn van alle leerlingen, ouders en leerkrachten staat bij ons voorop. We zetten ons in voor het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Indien nodig, adviseren we proactief over de onderwijsloopbaan van uw kind binnen De Hofstee. Een verlengde kleuterperiode is bijvoorbeeld een optie voor leerlingen die nog niet volledig klaar zijn voor groep 3, om zo een succesvolle start te waarborgen. Ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) vormt de leidraad voor de ondersteuning die wij bieden. Elke onderwijsbehoefte wordt individueel bekeken. Hoewel we bekend staan om onze brede ondersteuningsmogelijkheden binnen de reguliere setting, kunnen we in uitzonderlijke gevallen, wanneer wij handelingsverlegen zijn, adviseren over plaatsing op een andere school of een afwijzing van een aanmelding overwegen. Dit proces doorlopen we altijd zorgvuldig in samenspraak met ouders en eventuele ketenpartners, om samen de meest geschikte onderwijsplek voor elk kind te vinden. Hierbij werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband en maken we gebruik van expertise, zoals die van een Begeleider Passend Onderwijs (BPO). BegaafdheidsProfielSchool (BPS): Kwaliteit voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Sinds 2019 is Katholieke Basisschool De Hofstee, mede dankzij Het Ontwikkellab, een trotse drager van het keurmerk van de vereniging BegaafdheidsProfielSchool (BPS). Dit keurmerk erkent scholen die uitblinken in kwalitatief hoogwaardig onderwijs en gespecialiseerde begeleiding bieden aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onze BPS-certificering garandeert: Een zorgvuldige, op brede diagnostiek gebaseerde leerlingbegeleiding met een rijk en gevarieerd lesprogramma, afgestemd op de specifieke behoeften van deze leerlingen. Daarnaast zijn we toegewijd aan het delen van onze expertise met ouders en andere onderwijsinstellingen in de regio. De Hofstee heeft als ambitie dit kwaliteitsniveau voor al onze leerlingen te realiseren. Dit werd ook bevestigd tijdens de herkeuring in november 2023, waar ons keurmerk werd verlengd. De beoordelaars prezen onze werkwijze en expertise. In 2027 streven we ernaar dit keurmerk opnieuw te behalen. Het Ontwikkellab: Stimulering van Talent en Potentieel Voor leerlingen in groep 1 tot en met 8, die ondanks compacten en verrijken binnen het reguliere programma nog extra uitdaging nodig hebben, bieden wij Het Ontwikkellab. Dit programma is een doorlopende leerlijn speciaal ontworpen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Door vroegtijdige signalering en een passend aanbod stimuleren we hun betrokkenheid, prikkelen we hun capaciteiten en helpen we hen hun potentieel optimaal te benutten. De begeleiding richt zich op het aanleren van cruciale vaardigheden, zoals executieve functies. Het Ontwikkellab wordt zowel binnen als buiten de klas gegeven, met ondersteuning van onze talentbegeleiders. Zij zorgen voor de inhoudelijke invulling en begeleiden zowel de leerlingen als de groepsleerkrachten. Onze leerkrachten worden continu bijgeschoold om leerlingen effectief te kunnen signaleren, begeleiden en ondersteunen. Leerlingen die om sociaal-emotionele redenen belemmerd worden door hun begaafdheid, kunnen na zorgvuldige afstemming begeleid worden door onze gedragsspecialist. Digitale Signalering met ZOOV+: Vroegtijdige Herkenning van Talent Sinds schooljaar 2025/2026 versterken we onze signalering van cognitief sterke, potentieel hoogbegaafde leerlingen met de inzet van ZOOV+. Dit digitale instrument vult ons huidig leerlingvolgsysteem en observaties aan. ZOOV+ is een boeiend digitaal instrument waarbij leerlingen, individueel of in kleine groepen, leuke denkpuzzels maken op een laptop. Deze puzzels zijn ontworpen om cognitieve vaardigheden te meten zonder taal-, reken- of algemene kennis te toetsen. Leerlingen die deze opgaven significant beter beheersen dan hun leeftijdsgenoten, worden door ZOOV+ gesignaleerd. Het maken van de opgaven is plezierig en vereist geen voorbereiding of oefening, waardoor het een laagdrempelige en leuke ervaring is. Techlab: Praktische Creativiteit en Innovatie Met ingang van schooljaar 2023-2024 hebben we ook een Techlab geïntroduceerd. Dit is een inspirerende plek waar kinderen met praktische en creatieve talenten aan uitdagende opdrachten werken. Hiermee willen we alle facetten van hun unieke intelligentie aanspreken en stimuleren. Overgang naar de Volgende Groep en Doubleren: Zorgvuldige Beslissingen Aan het einde van elk schooljaar evalueren we zorgvuldig de ontwikkeling van elke leerling om te bepalen of deze klaar is voor de volgende groep. De beslissing tot overgang wordt genomen op onderwijskundige gronden, rekening houdend met de cognitieve, sociaal-emotionele ontwikkeling en de aansluiting op het lesaanbod van de volgende groep. In uitzonderlijke gevallen kan een leerling doubleren. Dit gebeurt alleen als wij verwachten dat een extra jaar in dezelfde groep de ontwikkeling op lange termijn ten goede komt. Doubleren is een weloverwogen beslissing, genomen in het belang van het kind. Ouders worden hierover tijdig geïnformeerd en we voeren een open gesprek om de overwegingen te delen en gezamenlijk de beste keuze te maken. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school. Verlengd Kleuteren: Extra Ondersteuning in de Kleuterfase Soms blijkt aan het einde van groep 2 dat een kind baat heeft bij een extra jaar kleuteronderwijs. Dit noemen we verlengd kleuteren en is een vorm van verlengde leertijd binnen de kleuterfase, geen wettelijke doublure. Verlengd kleuteren wordt overwogen als een kind op sociaal-emotioneel, motorisch of cognitief gebied nog niet voldoende ontwikkeld is voor een succesvolle start in groep 3. Het doel is om het kind de kans te geven zich verder te ontwikkelen in een vertrouwde en passende omgeving. Deze beslissing wordt onderwijskundig onderbouwd en in overleg met ouders genomen, waarbij de school de eindverantwoordelijkheid draagt. Toekomstig Aanbod: Continue Verbetering van Ondersteuning We blijven ons inzetten voor de hoogste kwaliteit van basisondersteuning en bereiden onze leerlingen voor op de toekomst. Door middel van Effectieve Directe Instructie (EDI) bieden we heldere instructie en bevorderen we zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Het werken met doelenplanners stelt ons in staat de voortgang van leerlingen nauwkeurig te volgen en adequaat in te spelen op hun onderwijsbehoeften. De komende jaren focussen we intensief op het verbreden en verdiepen van ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, en op het optimaliseren van de eenduidigheid in leeraanpakken en gedragsbegeleiding. Wij kijken ernaar uit u verder te informeren over onze ontwikkelingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Toewijding aan Kwaliteitsonderwijs en Schoolontwikkeling

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan 2023-2027?

Bij Katholieke Basisschool De Hofstee hanteren we een heldere visie op onderwijs, vastgelegd in ons schoolplan. Dit plan definieert onze prioriteiten en gedeelde waarden. We streven naar continue verbetering door middel van evaluatie en open communicatie binnen ons team. Teamleden krijgen volop kansen voor professionele groei, zowel individueel als collectief. Onze speerpunten voor de periode 2023-2027 zijn Kwaliteit, Ondernemerschap, Creatiekracht en Balans. Deze ambitieuze doelen, gekoppeld aan concrete doelstellingen, waarborgen een hoogwaardige leerervaring voor elke leerling. Jaarlijks analyseren we onze resultaten om specifieke vakgebieden extra aandacht te geven, wat leidt tot gerichte scholing, observaties en teamoverleg. Op De Hofstee maximaliseren we het potentieel van elk kind door aan te sluiten bij hun individuele capaciteiten en ondersteuningsbehoeften. Een veilige leeromgeving en hoge verwachtingen staan centraal. We bieden aangepaste instructie om optimale leerresultaten te behalen. Burgerschapsvorming is cruciaal: we leren kinderen hoe ze actief en verantwoordelijk kunnen deelnemen aan onze samenleving. Dit omvat kennis van rechten en plichten, zoals vastgelegd in de Grondwet, en het belang van respectvolle omgang met elkaar. Daarnaast besteden we veel aandacht aan Digitale Geletterdheid. In onze snel digitaliserende wereld rusten we leerlingen uit met de kennis en vaardigheden om effectief met technologie om te gaan, nu en in de toekomst.

Hoe Realiseren We Onze Educatieve Ambitities door Samenwerking?

KBS De Hofstee omarmt samenwerking als de sleutel tot onderwijsverbetering. We hanteren een systematische, cyclische aanpak voor de ontwikkeling van onze school en het onderwijs, wat zorgt voor gerichte vernieuwing en constante kwaliteitsverhoging. Ons team volgt een jaarlijkse cyclus voor het stellen, uitvoeren, evalueren en bijstellen van gezamenlijke doelen. Dit bevordert teamcontinuïteit, duidelijkheid en gedeeld eigenaarschap. Vanaf het schooljaar 2025-2026 zijn onze teamrollen en verantwoordelijkheden helder gedefinieerd en optimaal op elkaar afgestemd. Gespecialiseerde coördinatoren ondersteunen het team op vakinhoudelijke gebieden zoals rekenen, lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ontwikkelteams stimuleren innovatie, terwijl een eventteam activiteiten coördineert. Door gezamenlijke analyse, doelstellingen en onderzoek bepalen we continu onze prioriteiten. Leerkrachten zijn niet alleen lesgevers, maar ook actief betrokken bij de voortdurende ontwikkeling van zowel zichzelf als onze school.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen in Etten-Leur

Toelichting van de school

Bij Katholieke Basisschool De Hofstee geloven we in de kracht van spelend leren voor onze jongste leerlingen. Onze groepen 1 en 2 zijn bewust samengesteld met een mix van leeftijden, omdat we zien dat kinderen op dit niveau in diverse tempo's ontwikkelen. Deze heterogene groepen stimuleren samenwerking en wederzijds leren, wat essentieel is voor een optimale start. Onze kleuterklassen zijn zorgvuldig ingericht met uitdagende speelhoeken die gericht zijn op zowel spelplezier als educatieve groei. Met behulp van het observatiesysteem 'MijnKleutergroep' volgen onze leerkrachten de ontwikkeling van ieder kind nauwgezet. Ze registreren de voortgang en identificeren de benodigde stappen om kinderen te begeleiden naar de volgende ontwikkelingsfase. We streven naar een soepele overgang naar groep 3. Onze leerkrachten plannen periodiek de leeractiviteiten en brengen systematisch in kaart of kinderen de benodigde leercondities hebben ontwikkeld voor een succesvolle start in de hogere klassen. Ook de samenwerking met lokale kinderopvangcentra, zoals Kober, is cruciaal. Door een warme overdracht met toestemming van ouders, zorgen we voor een zachte landing op onze basisschool. **Kennismaken met 'Op Stap met Bo'** Kinderen vanaf 3 jaar en 10 maanden* zijn van harte welkom voor een voorproefje op De Hofstee! In onze speciale 'Op Stap met Bo'-klas kan uw peuter wekelijks een dagdeel (maximaal 10 dagdelen) komen spelen en ontdekken. Dit kosteloze programma helpt uw kind om alvast te wennen aan de schoolse omgeving, nieuwe contacten te leggen en de sfeer van onze school te proeven. Samen met een vertrouwde juf of meester en een pedagogisch medewerker van Kober, leert het vosje Bo de kinderen het schoolgebouw, de leerkrachten en toekomstige klasgenootjes kennen. Door mee te spelen in een echt klaslokaal, soms zelfs met de kleuters van groep 1-2, faciliteren we een vlotte overgang naar de kleuterklas. Zo voelt uw kind zich vanaf dag één helemaal thuis. *Let op: Kinderen die jarig zijn in september of begin oktober, en daardoor de periode tussen 3 jaar en 10 maanden en hun vierde verjaardag deels in de vakantie valt, kunnen mogelijk niet of slechts gedeeltelijk deelnemen aan 'Op Stap met Bo'.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt De Hofstee voor jonge kinderen?

Katholieke Basisschool De Hofstee biedt diverse extra's voor jonge kinderen, waaronder een speciaal kennismakingsprogramma. Dit programma, 'Op Stap met Bo', stelt peuters in staat om alvast te wennen aan de schoolse omgeving. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met lokale kinderopvang en voorzieningen voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Katholieke Basisschool De Hofstee biedt diverse extra's voor jonge kinderen, waaronder een speciaal kennismakingsprogramma. Dit programma, 'Op Stap met Bo', stelt peuters in staat om alvast te wennen aan de schoolse omgeving. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met lokale kinderopvang en voorzieningen voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Samenwerking kinderopvang
Peuteropvang en VVE
Kennismakingsprogramma 'Op Stap met Bo'

Met welke organisaties werkt De Hofstee samen voor het jonge kind?

Voor de begeleiding van jonge kinderen werkt onze school nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners. Deze samenwerking omvat onder andere Norlandia Kinderopvang en Het Toverbloempje, om een optimale voorbereiding en overgang naar de basisschool te garanderen.

Voor de begeleiding van jonge kinderen werkt onze school nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners. Deze samenwerking omvat onder andere Norlandia Kinderopvang en Het Toverbloempje, om een optimale voorbereiding en overgang naar de basisschool te garanderen.

Norlandia Kinderopvang Etten-Leur
Norlandia Kinderopvang
Kinderdagverblijf Het Toverbloempje
Team | Katholieke Basisschool De Hofstee in Etten-Leur | [2025] Schoolregister