
Schoolweging
De schoolweging van De Hofstee Etten-Leur is 29,35 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.12% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overschrijdt De Hofstee ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (96.37%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 54.67% een score boven de eigen signaleringswaarde van 48.6% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau voor taal en rekenen bereikt, wat boven de inspectieverwachting ligt voor deze leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 31.25% theoretische leerwegen (havo/vwo en vwo) tegenover 32.58% gemengde vmbo-paden. Opvallend is het lage praktijkonderwijspercentage (1.52%), wat lager uitpakt dan regionale peers (1.01%). De sterke focus op doorstroommogelijkheden blijkt uit het hoge percentage leerlingen dat drie jaar later nog op adviesniveau functioneert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hofstee Etten-Leur | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.27 | 176.99 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school maken wij gebruik van het meten van resultaten en opbrengsten d.m.v. methodetoetsen, alsook Cito-toetsen. Halfjaarlijks bekijkt, analyseert en bespreekt het team samen met directie en de IB-ers de opbrengsten van de gehele school. Er wordt geëvalueerd, interventies worden besproken, waar nodig voortgezet en geborgd. Er wordt onderzocht of interventies vast ingezet worden in ons basisaanbod of dit eenmalige, nodige interventies zijn. Naar aanleiding van de analyse van de opbrengsten worden groeps- en schoolkeuzes gemaakt. Dit betreft inzet in formatie, scholing, etc.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4.69% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), wat de betrouwbaarheid van de advisering benadrukt. Tegelijkertijd stroomt 35.94% door boven het oorspronkelijke advies, mogelijk dankzij de beschreven intensieve monitoring en 'doorlopende ontwikkelingslijn' in het onderwijsconcept.
Sociale ontwikkeling
Uw kind brengt een belangrijk deel van de dag door op school. Hier bevindt zich de samenleving in het klein. De samenleving in al zijn verschijningsvormen met al zijn mooie en soms ook minder mooie kanten. De werkwijze is gericht op ons hoger doel (missie) en gewaagd doel. Daarbij verliezen wij nooit onze kernwaarden en -kwaliteiten uit het oog. Wij willen dit bereiken door: het bieden van een veilige, aangename en sfeervolle omgeving voor kinderen, ouders en teamleden; een gedifferentieerd onderwijsaanbod en gedifferentieerde didactische werkvormen; een gedifferentieerde schoolorganisatie, waardoor er veel plaatsings- en ontwikkelings-mogelijkheden zijn voor kinderen, met hun variëteit aan verschillen; gebruik te maken van zelfstandig werken (taakkaart) en een gedifferentieerd instructiemodel. we werken met kwaliteitskaarten en Zo werken wij kaarten In ons dagelijks werk streven we ernaar om bovenstaande te realiseren. Een aantal uitgangspunten ligt aan dit streven ten grondslag. We gaan uit van drie prominente behoeftes, die bij ieder individu aanwezig zijn, dan wel ontwikkeld dienen te worden. 1. Behoefte aan autonomie. Dit houdt in dat: leerlingen meer verantwoording krijgen en leerkrachten meer als begeleider aan het ontwikkelingsproces werken; binnen de groep de leerstof gedifferentieerd wordt aangeboden. Dit betekent dat niet alle leerlingen op hetzelfde moment hetzelfde werk doen; leerlingen zichzelf kunnen ontwikkelen binnen een duidelijk vastgesteld kader; het onderwijs aansluit bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van het kind. 2. Behoefte aan competentie. Dit houdt in dat: we uitgaan van de kwaliteiten van ieder kind. we de sterke punten nemen als uitgangspunt voor de ontwikkeling van het kind. Dit betekent dat we variëren in tijd, leerstofaanbod, leerstofmiddelen en didactische werkvormen. Hierdoor kunnen succeservaringen opgedaan worden, waardoor het kind zich prettig voelt en zal presteren naar zijn/haar mogelijkheden; een veilige leeromgeving als basis voor het handelen van de leerkrachten én een goede leeromgeving dient; kinderen weten dat fouten maken mag, daarvoor ben je op school; er sprake moet zijn van een uitnodigende leersituatie; door de leerkracht en in de groep/het lokaal kinderen inspirerend worden geprikkeld; we leerlingen motiveren om op hun eigen niveau met uitdagende opdrachten aan de slag te gaan; dit kan bevorderd worden door te differentiëren; o teamleden open staan voor elkaar, willen leren van elkaar en elkaar stimuleren in hun eigen ontwikkeling 3. Behoefte aan relatie. Dit houdt in dat: alle kinderen het gevoel hebben dat ze er toe doen en zich prettig voelen in de klas; de kinderen zich veilig voelen op school; structuur en transparantie zijn daarbij erg belangrijk; het samenwerken wordt bevorderd; we niet alleen het resultaat beoordelen, maar ook het samenwerken op zich. Een taak wordt in overleg met het kind gemaakt; de leerkracht met een “positieve bril” naar de kinderen kijkt; de leerkracht de kinderen vertrouwen geeft; het verwachtingspatroon van de leerkracht t.o.v. de leerling hoog is, maar reëel; ouders worden betrokken bij de school; de relatie leerkracht-leerkracht onderbouwd wordt door het geven van feedback (zowel op goede als verbeterpunten, zowel op didactisch als pedagogisch gebied); er aandacht is voor elkaars omstandigheden; positieve resultaten worden gevierd! LEES MINDER
Respectvol
Betrokken
Duidelijk
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Hofstee voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn met en door het gehele team samen vastgesteld en ingevuld, waarbij gekeken is naar de betekenis voor het team, de kinderen, de ouders, externen, etc. De visie wordt als basis gebruikt bij alle keuzes die gemaakt worden, zoals activiteiten, methodes en contacten. De visie wordt in woord en daad uitgedragen, onder andere in de communicatie, contactmomenten met ouders en tevredenheidsonderzoeken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Hofstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Hofstee gebruikt Kanvas en MijnKleutergroep! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Hofstee?
Katholieke Basisschool De Hofstee gebruikt de Kanjertraining en Rots- en Watertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.