Katholieke Basisschool De Hasselbraam
Beukenlaan 45
4871 VG Etten-Leur

Schoolweging

Schoolweging
33.76
Spreiding
5.71

De schoolweging van De Hasselbraam Etten-Leur is 33,76 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,1% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots (signaleringswaarde 85%). Dit is consistent hoger dan het landelijk gemiddelde (93,4%), wat wijst op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 56,1% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3% en hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%). Dit benadrukt de effectieve aandacht voor excellerende leerlingen, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische doorstroom: 35% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (t.o.v. 27,5% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is vmbo-(g)t/ havo-advies met 15% relatief laag (regio 10,3%). Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, wat atypisch is voor een school met deze schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hasselbraam Etten-LeurGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 en 2 wordt gevolgd met behulp van het KIJK!-registratiesysteem. In beeld wordt gebracht: Basisgegevens: basiskenmerken, betrokkenheid en risicofactoren Ontwikkelingsleeftijd per ontwikkelingsaspect met daarbij relevante observatiegegevens Een ontwikkelprofiel met daarin een samenhangend overzicht van de ontwikkelingsgegevens en basisgegevens op verschillende registratie momenten. De ontwikkeling van de leerlingen van groep 3 t/m 8 wordt gevolgd door methode en niet- methode gebonden toetsen. Deze laatsten worden 2 keer per schooljaar afgenomen. Om de leerlingen zo kansrijk mogelijk door te verwijzen naar het voortgezet onderwijs maken wij gebruik van ‘Aansluiting PO-VO’ in groep 7 en de AMN-eindtoets in groep 8. Het document Hasselbraam in beeld - zicht op opbrengsten, het groepsoverzicht en de groepsplannen zijn kerndocumenten waarmee we de ontwikkeling van kinderen in relatie tot de gestelde doelen en het onderwijsaanbod plannen, volgen en evalueren. Het groepsplan wordt uitgevoerd door de leerkracht van de groep, eventueel bijgestaan door een onderwijsassistent. In de laatste twee weken van elke periode vinden de groepsbesprekingen plaats. Ten aanzien van de leerlingenzorg hanteren we vijf ondersteuningsniveaus en daarnaast een schema op basis waarvan we bepalen hoeveel begeleiding er naar een kind dient uit te gaan. In de groepsplannen per deelgebied wordt dit meegenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,75% van de leerlingen presteert onder advies (t.o.v. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks stroomt 62,5% op of boven advies door, wat aansluit bij de schoolvisie om leerlingen optimale ontwikkelkansen te bieden.

Sociale ontwikkeling

We streven twee belangrijke voorwaarden na: 1. een stevige emotionele basis: We bieden kinderen de ruimte en de omgeving waarbinnen ze leren omgaan met emoties. Ze ontwikkelen een positief zelfbeeld door een warme, positieve benadering van kinderen. We aanvaarden alle kinderen waarvan we de ontwikkeling kunnen stimuleren onvoorwaardelijk. Kinderen zijn competent en de competentie waarover ze beschikken kunnen ze volop uiten en uitbreiden. 2. respect voor elkaar: De kinderen krijgen de ruimte om eigen keuzes te maken, om zelf stappen te zetten in hun leerproces en zelf verantwoordelijkheid daarvoor te nemen en te dragen. Het PBS-traject zorgt dat deze voorwaarden ook in de dagelijkse gang van zaken op school levend blijft. LEES MINDER

Een stevige emotionele basis

Respect voor elkaar

Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Hasselbraam voor sociale ontwikkeling?

Kinderen leren bij Katholieke Basisschool De Hasselbraam niet alleen uit boeken, maar ook sociaal van en in hun omgeving. Door de ruimte die ze krijgen om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen, leren ze omgaan met anderen en met de wereld om hen heen. Binnen duidelijke grenzen, zoals de schoolregels, leren ze rekening houden met elkaar en respect te tonen. Gerespecteerde kinderen ontwikkelen respect voor anderen.

Welke registratievormen gebruikt Katholieke Basisschool De Hasselbraam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke Basisschool De Hasselbraam gebruikt Kijk! en Zien om de sociale ontwikkeling van de leerlingen te volgen en in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Hasselbraam?

Katholieke Basisschool De Hasselbraam gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.