
De resultaten van Katholieke Basisschool De Hasselbraam in Etten-Leur
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke Basisschool De Hasselbraam, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Katholieke Basisschool De Hasselbraam bij jullie?
Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Hasselbraam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Hasselbraam.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excellente Prestaties op De Hasselbraam
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit niveau bereikt voor het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief De Hasselbraam, wordt dit specifieke percentage vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit door de inspectie vastgestelde percentage fungeert als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke Basisschool De Hasselbraam?
Katholieke Basisschool De Hasselbraam geeft een realistisch en passend schooladvies. We zetten ons volledig in om leerlingen te laten profiteren van een frisse start en hen de kans te geven om succesvol te zijn in hun verdere schoolcarrière. De meeste leerlingen van onze school volgen met succes de leerlijn die bij hun schooladvies hoort. Bovendien zien we dat een notable deel van onze leerlingen doorstroomt naar een hoger onderwijsniveau, terwijl slechts een klein aantal leerlingen wordt teruggeplaatst naar een lager niveau. Dit positieve resultaat wordt ook erkend door het voortgezet onderwijs. Zij beschouwen onze school als een waardevolle gesprekspartner, omdat onze inschatting van het niveau van de leerlingen accuraat is. Dit toont aan dat wij onze leerlingen de optimale kansen bieden om zich volledig te ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Hasselbraam: Groeien met Respect
Op Katholieke Basisschool De Hasselbraam stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind door twee kernvoorwaarden centraal te stellen: een veilige emotionele basis en wederzijds respect. Wij bieden een omgeving waarin kinderen zich gesteund voelen om hun emoties te begrijpen en te uiten. Door een warme en positieve benadering koesteren we een positief zelfbeeld bij elk kind. We geloven in de competenties van kinderen en moedigen hen aan om deze volop te ontdekken en te ontwikkelen. Daarnaast creëren we een sfeer van respect, waarin kinderen de vrijheid krijgen om eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Ons School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) traject borgt dat deze waarden dagelijks worden uitgedragen en beleefd binnen onze schoolgemeenschap.
Een sterke emotionele basis voor elk kind
Wederzijds respect en verantwoordelijkheid in de klas
Hoe bevordert Basisschool De Hasselbraam de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Onze aanpak richt zich op het creëren van een veilige omgeving waar kinderen leren omgaan met emoties, een positief zelfbeeld ontwikkelen en respectvol met elkaar omgaan. Dit wordt ondersteund door ons SWPBS-traject.
Welke methoden gebruikt onze school voor het meten van sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten te monitoren, maken wij gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Kijk! observaties
- Zien! rapportages
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Hasselbraam?
Wij hanteren de effectieve methode School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren.
Inspectierapport Katholieke Basisschool De Hasselbraam: Kwaliteitsinzichten
Ontdek de bevindingen van de Inspectie van het Onderwijs over Katholieke Basisschool De Hasselbraam. In het schooljaar 2020-2021 ontving onze school een uitstekende beoordeling na een heraudit, wat resulteerde in een 'dikke voldoende'. De inspectie benadrukte onze proactieve aanpak: "De school verzamelt cyclisch gegevens over de kwaliteit van het onderwijs. De school kan de resultaten die zij behaalt in verband brengen met de geconstateerde kwaliteit op het onderwijsproces. Hierdoor draait de school ‘aan de juiste knoppen draaien’ om de kwaliteit daar waar nodig te versterken. Het jaarplan biedt hiervoor nu houvast omdat er concrete verbeterdoelen geformuleerd zijn." Jaarlijks voeren we een interne kwaliteitsaudit uit, ondersteund door SKPOEL, om continu te monitoren en te verbeteren. Deze audits fungeren als een 'critical friend', waarbij we de duurzaamheid van onze onderwijskwaliteit en het eigenaarschap van alle betrokkenen kritisch bekijken. Centraal in deze audits staan kernvragen over de onderwijskwaliteit, het pedagogisch klimaat, de zorgstructuur, schoolaansturing en onze kwaliteitsverbetercultuur. Ook de resultaten en de ontwikkeling daarin worden grondig geanalyseerd. De inzichten uit de audits verwerken we direct in ons jaarplan. Hiermee zetten we gerichte acties uit om de hoge kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en verder te ontwikkelen, zodat elke leerling optimaal kan groeien.