Basisschool Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur

Het team van Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur

Current section: team
Slagveld 55
4871 Etten-Leur

Zie hier hoe het team van Katholieke Basisschool De Aventurijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Basisschool De Aventurijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Basisschool De Aventurijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Aventurijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Basisschool De Aventurijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Basisschool De Aventurijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (30.8%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Basisschool De Aventurijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Basisschool De Aventurijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Ziektevervanging Basisschool De Aventurijn: Ons Beleid voor Continuïteit van Onderwijs

Bij Katholieke Basisschool De Aventurijn vinden we het essentieel dat uw kind ononderbroken kwalitatief hoogstaand onderwijs ontvangt. Stichting SKPOEL, waar onze school onder valt, werkt nauw samen met Leswerk voor de snelle en efficiënte invulling van ziektevervanging. Mocht Leswerk onverhoopt geen geschikte vervanger kunnen aanbieden, dan volgen wij een zorgvuldig opgesteld protocol om de impact op de dagelijkse gang van zaken te minimaliseren. Dit beleid waarborgt dat de continuïteit van het leerproces voorop staat. Onze prioriteitsvolgorde voor het vinden van een passende vervanging is als volgt opgebouwd: Eerst benaderen we via Leswerk alle beschikbare professionals. Indien dit niet tot een oplossing leidt, schakelen we intern de parttimers van onze eigen school in, na voorafgaande afspraken met ons gehele team van toegewijde leerkrachten. Als deze stappen nog niet volstaan, zetten we creatieve oplossingen in. Denk hierbij aan het inzetten van enthousiaste Pabostudenten uit jaar 3 of 4, die onder begeleiding van ervaren collega's waardevolle praktijkervaring opdoen. De leerkracht die hierdoor vrijkomt, neemt de taken van de zieke collega over. Daarnaast vragen we flexibiliteit van collega's die verlof hebben of een vrije dag gepland hadden, om deze eventueel te ruilen. Ook zetten we, indien nodig, collega's zonder lesgevende taken in, zoals onderwijsondersteuners, de directie of de IB-er, voor de eerste dag van afwezigheid. Dit doen we maximaal twee keer per maand per persoon. Als laatste redmiddel, en enkel om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten, kunnen klassen tijdelijk verdeeld worden over andere groepen. Dit doen we met de grootste zorg en alleen voor de kortst mogelijke periode, met een maximum van één dag per groep. In uitzonderlijke situaties, waarbij geen acceptabele oplossing gevonden kan worden, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk niet naar school kan komen. Dit gebeurt uiteraard alleen na grondig overleg met de directeur-bestuurder en met volledige transparantie naar de onderwijsinspectie, de leerplichtambtenaar en de Medezeggenschapsraad (MR). Ouders ontvangen dan een bericht mee naar huis met alle relevante informatie en voor kinderen zonder opvang wordt binnen de school een noodopvang geregeld. Een dergelijk besluit geldt steeds voor één dag. Bij voortdurende afwezigheid wordt de procedure herhaald, waarbij de verantwoordelijkheid voor de invulling van de dag wisselt. Ons doel blijft altijd om de impact op uw kind zo klein mogelijk te houden en de onderwijskwaliteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool De Aventurijn

5

Taalontwikkeling en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Katholieke Basisschool De Aventurijn werken diverse specialisten om leerlingen extra ondersteuning te bieden. Deze hulp vult de basisondersteuning aan en is afgestemd op individuele behoeften. Onze specialisten, waaronder interne begeleiders en vakinhoudelijke experts, coördineren en delen hun expertise met de leerkrachten. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak binnen het klaslokaal en voor specifieke leerdoelen op het gebied van taal en rekenen.

5

Sociaal-emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Rots & Water Trainer
Faalangstreductietrainer

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind heeft De Aventurijn een team van toegewijde specialisten. Zij bieden gerichte ondersteuning bij gedragsproblemen, sociale vaardigheden en emotionele uitdagingen. Onze specialisten bundelen hun krachten en kennis om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Dit omvat ook gespecialiseerde trainingen zoals Rots & Water en faalangst reductie, begeleid door onze deskundige medewerkers.

3

Gedrag, Werkhouding en Taalaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Anti-pestcoördinator

Toelichting van de school:

Katholieke Basisschool De Aventurijn besteedt veel aandacht aan een positieve gedragsontwikkeling en een optimale werkhouding. Ons team van specialisten, waaronder gedragsexperts en een intern begeleider, ondersteunt leerlingen hierin. Daarnaast zetten we een anti-pestcoördinator in om een veilige schoolcultuur te waarborgen. Deze experts werken nauw samen om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden op school.

2

Motorische Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Motorisch Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

De Aventurijn stimuleert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Onze motorisch remedial teacher, tevens gymdocente, biedt gespecialiseerde begeleiding. Deze specialist helpt leerlingen met het verbeteren van hun fijne en grove motoriek, zowel tijdens de gymlessen als in gerichte MRT-sessies binnen de school. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich fysiek optimaal kan ontwikkelen.

2

Persoonlijke Verzorging en Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Motorisch Remedial Teacher (MRT)

Toelichting van de school:

Voor aspecten van persoonlijke verzorging en basale medische ondersteuning binnen de schoolomgeving, kunnen leerlingen rekenen op onze interne begeleiders en de motorisch remedial teacher. Zij bieden ondersteuning waar nodig. Onze MRT-specialist, die ook gymdocente is, kan bijvoorbeeld kinderen helpen bij het aanleren van praktische vaardigheden die bijdragen aan zelfstandigheid. Dit draagt bij aan het welzijn en de zelfredzaamheid van onze leerlingen.

0

Gedrag, Taakaanpak en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Katholieke Basisschool De Aventurijn zet zich in voor een positieve schoolervaring voor elke leerling. Specialistische hulp voor gedrag, taakaanpak en werkhouding is beschikbaar via onze interne experts. De schoolcoördinatoren spelen een sleutelrol in het delen van kennis en het aansturen van deze ondersteuningsinitiatieven. Dit garandeert dat alle leerlingen de aandacht krijgen die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun ontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Aventurijn

Gedetailleerde Toelichting van Onze Educatieve Aanpak

Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur biedt hoogwaardig basisonderwijs voor kinderen van 4 tot 13 jaar. Onze toegewijde leerkrachten benutten hun unieke talenten om elke leerling optimaal te laten groeien. Door effectief klassenmanagement zorgen wij voor zowel verlengde als extra instructie, afgestemd op individuele behoeften. Indien nodig, schakelen wij de expertise van collega's of onze intern begeleider in. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften is externe ondersteuning essentieel. Dit garandeert dat alle kinderen de aandacht en begeleiding krijgen die zij verdienen om hun volledige potentieel te bereiken. Binnen onze school vinden regelmatige groeps- en leerlingbesprekingen plaats tussen intern begeleiders en leerkrachten. Deze besprekingen, een cruciaal onderdeel van onze onderwijscyclus, identificeren leerlingen die baat hebben bij extra ondersteuning. Dit geldt niet alleen voor leerlingen met een leerachterstand, maar ook voor talentvolle leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of kinderen met gedragsuitdagingen. Onze interne specialisten, zoals taalspecialisten, leesspecialisten, rekenspecialisten, gedragsspecialisten, beeldbegeleiders en talentbegeleiders voor meer- en hoogbegaafdheid, staan klaar om te assisteren. Na signalering voeren we een grondige analyse uit van de hulpvraag en ondernemen we gerichte acties. De leerkracht implementeert aanpassingen binnen de groep om de leerling te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Als deze aanpassingen onvoldoende resultaat bieden en de ontwikkeling van de leerling beïnvloeden, bespreekt de leerkracht de situatie met de intern begeleider voor interne consultatie en verdere oplossingen. Mochten interne maatregelen niet volstaan, dan wordt externe expertise ingeschakeld. Ouders worden altijd geïnformeerd en betrokken bij de te volgen aanpak. Tevens maken we gebruik van Video Interactie Begeleiding (SVIB) voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten en om leerlingen effectief te ondersteunen op didactisch en pedagogisch gebied, altijd in overleg met ouders. Voor aanvullende externe ondersteuning werken we samen met Begeleiders Passend Onderwijs (BPO-ers) vanuit het samenwerkingsverband. Wanneer de ondersteuningsbehoefte van een leerling onduidelijk blijft, zelfs na overleg met de intern begeleider, wordt de BPO-er ingeschakeld. Zij helpen bij het vinden van passende begeleiding en kunnen adviseren over verder onderzoek of doorverwijzen naar andere experts binnen het samenwerkingsverband. Ouders worden op de hoogte gesteld van alle adviezen. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met de GGD Stadsgewest Breda, afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Hun teams van jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en specialisten ondersteunen de gezondheid en ontwikkeling van onze leerlingen. Elk team is nauw verbonden aan onze school. Ook het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Etten-Leur is een belangrijke partner. Het CJG biedt ondersteuning aan ouders bij opvoedings- en opgroeivragen. Zowel school als ouders kunnen een beroep doen op het CJG voor advies en hulp. Jeugdprofessionals zijn regelmatig op school aanwezig en kunnen, indien nodig, ook thuis gesprekken voeren met ouders en kinderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan: De Aventurijn Etten-Leur

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op De Aventurijn?

Het schoolplan van Katholieke Basisschool De Aventurijn stelt duidelijke speerpunten vast, gebaseerd op onze onderwijsvisie. Deze speerpunten zijn direct gekoppeld aan concrete doelstellingen die we nastreven voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Jaarlijks evalueren we onze opbrengsten en leerresultaten om te identificeren welke vakgebieden extra aandacht behoeven. Om deze ambitieuze doelstellingen te realiseren, organiseren we gerichte scholingen voor ons team, bevorderen we collegiale bezoeken en voeren we diepgaande analyses en overleggen uit. Op De Aventurijn zetten we ons volledig in om het potentieel van elke leerling te maximaliseren. We hanteren een opbrengstgerichte aanpak met hoge verwachtingen, gericht op doelgericht leren en ontwikkelen. Daarnaast personaliseren we de instructie om optimaal aan te sluiten bij de individuele le learning needs van onze leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Burgerschapsonderwijs is integraal onderdeel van onze schoolcultuur op De Aventurijn. Het wordt niet gezien als een losstaand vak, maar als een fundamentele houding die we dagelijks stimuleren. Ons pedagogisch klimaat, gebaseerd op de principes van de Kanjertraining, bevordert burgerschap structureel. Onze school fungeert als een oefenterrein voor de maatschappij, waar leerlingen leren samenwerken en respect tonen. We zijn ons zeer bewust van onze rol binnen de lokale gemeenschap en werken actief samen met wijkinitiatieven. We streven naar gezamenlijke burgerschapsdoelen met bijvoorbeeld de wijkvereniging. Om ons burgerschapsonderwijs effectief vorm te geven, analyseren we de samenstelling van onze leerlingenpopulatie en de specifieke kenmerken van onze omgeving. Goed burgerschapsonderwijs moet immers aansluiten bij de leefwereld, uitdagingen en kansen van onze leerlingen. Digitale Geletterdheid krijgt eveneens onze volle aandacht. In deze snel digitaliserende wereld is het cruciaal dat onze leerlingen vertrouwd raken met diverse technologieën. We zorgen ervoor dat onze leerlingen de kennis en vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om nu en in de toekomst succesvol met digitale middelen om te gaan.

Hoe monitort De Aventurijn het behalen van de schoolplan doelen?

Om onze ambitieuze doelen meetbaar te maken, vertalen we het schoolplan naar concrete jaar- en maandplannen. Deze plannen worden continu geëvalueerd tijdens diverse overlegmomenten. Hier bespreken we de voortgang en controleren we of de gestelde resultaten worden behaald. Daarnaast volgen we de leerprestaties van onze leerlingen nauwgezet met behulp van landelijk genormeerde toetsen. De resultaten van deze toetsen worden intern grondig geanalyseerd en besproken. Dit stelt de leerkracht in staat om zijn of haar onderwijs effectief af te stemmen op de nieuwste inzichten en leerdoelen.

Ontdek de Magie van Leren: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Op Katholieke Basisschool De Aventurijn geloven we in de kracht van spelend leren voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Deze groepen zijn zorgvuldig samengesteld met heterogene leeftijdsgroepen, wat garant staat voor een dynamische leeromgeving waarin kinderen elkaar inspireren en van elkaar leren. Onze kleuterklassen zijn uitdagend en doelgericht ingericht, met een overvloed aan rijke speelhoeken die de nieuwsgierigheid prikkelen. Om de ontwikkeling van elk kind optimaal te volgen en te ondersteunen, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep. Onze toegewijde leerkrachten observeren en documenteren nauwgezet de voortgang, zodat we precies weten wanneer een kind klaar is voor de stap naar groep 3. Bij de inschrijving op KBS De Aventurijn staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Daarom vragen wij uw toestemming voor een naadloze overdracht van informatie vanuit peuterspeelzalen of voorschoolse educatie. Door voort te bouwen op reeds opgedane kennis en vaardigheden, creëren we een doorlopende leerlijn. Indien nodig, zal onze intern begeleider, met uw expliciete goedkeuring, contact opnemen met de voorgaande instelling om samen met u de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind te bespreken. Bovendien bieden wij met trots het gemeente-brede taalstimuleringsprogramma TA-EL aan, om de taalontwikkeling van onze jongste talenten extra te bevorderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Aventurijn extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Katholieke Basisschool De Aventurijn biedt diverse extra programma's en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, Katholieke Basisschool De Aventurijn biedt diverse extra programma's en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Kinderopvang Etten-Leur
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke kinderopvangpartners werkt De Aventurijn samen?

Voor een optimale doorgaande lijn werken wij samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Kober Kinderopvang en Norlandia Kinderopvang.

Voor een optimale doorgaande lijn werken wij samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Kober Kinderopvang en Norlandia Kinderopvang.

Team | Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur | [2025] Schoolregister