
Schoolweging
De schoolweging van De Aventurijn Etten-Leur is 27,14 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.4% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. De score ligt zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (96.45%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen de geavanceerde onderwijsdoelen bereikt, ondanks een schoolweging die lager is dan gemiddeld. De school presteert hiermee vergelijkbaar met scholen in een vergelijkbaar segment (61.13%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een sterke theoretische focus: 15.38% vwo-advies (t.o.v. 18.61% landelijk) en 10.26% havo/vwo. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 7.69% vmbo-k advies, iets boven vergelijkbare scholen (5.64%). De brede spreiding van vmbo-(g)t (20.51%) tot havo (17.95%) sluit aan bij een diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Aventurijn Etten-Leur | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De instrumenten die wij gebruiken om de kwaliteit van ons onderwijs in beeld te brengen zijn gevarieerd. Wij letten erop dat de kerndoelen gedekt worden en dat de instrumenten door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) goedgekeurd zijn, zodat wij een zo breed mogelijk beeld krijgen van ons onderwijs. Wij maken gebruik van zowel genormeerde toetsen (CITO Leerlingvolgsysteem (Leerling in beeld toetsen), Kanvas (sociaal-emotioneel functioneren) als van methodegebonden toetsen. De methodegebonden toetsen De gebruikte methodes voor de vakken lezen, rekenen, spelling, taal en zaakvakken hebben periodiek een toets om te checken of de leerling de aangeboden leerstof beheerst. Aan de hand van de resultaten kan de leerkracht de leerstof voor de volgende periode zo nodig aanpassen. De methode onafhankelijke toetsen (CITO) Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen en geven een betrouwbaar beeld van de ontwikkeling van elke leerling. De toetsresultaten worden na afname in het team geanalyseerd en besproken. We kijken welke acties er op individueel,- groeps- en schoolniveau moeten worden ondernomen om de cognitieve ontwikkeling zo goed mogelijk te laten doorgaan. Groep 8 neemt in februari deel aan de centrale Doorstroomtoets Met KanVAS meten we de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Na analyse van de uitkomsten bepalen we welke bijstelling in de aanpak er voor een leerling of groep nodig is. ‘Mijn Kleutergroep’ is ons kleuterobservatiesysteem. De leerkrachten observeren dagelijks en registreren hun bevindingen. Vanuit deze registratie bepalen we ons onderwijsaanbod in de verschillende kleutergroepen en voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Iedere leerkracht is verantwoordelijk voor de leerresultaten en is in staat om 2 keer per jaar een analyse te maken van de leeropbrengsten en deze te vertalen naar een beredeneerd aanbod. De IB-er analyseert twee keer per jaar de leeropbrengsten van de Cito-toetsen op schoolniveau, waarbij de vaardigheidsgroei per groep, maar ook een trendanalyse op schoolniveau wordt bekeken. Van de besprekingen wordt een overzicht gemaakt met conclusies en concrete acties inclusief streefdoelen voor het komende halfjaar. Deze acties worden tijdens de teamververgadering en de groepsbesprekingen met de leerkrachten besproken. Ook worden de acties vertaald in een beredeneerd aanbod op groepsniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.13% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), terwijl 28.21% boven advies uitkomt. Deze prestaties onderstrepen de effectiviteit van het adviesproces en de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. Het percentage 'op advies' (66.67%) overtreft eveneens de landelijke norm (62.93%).
Sociale ontwikkeling
Wij willen graag met het team, de leerlingen en de ouders werken aan een goed en veilig pedagogisch klimaat op school, waarin iedereen zich prettig voelt en graag met plezier naar school gaat. Op school werken wij hiervoor met de Kanjertraining. In alle klaslokalen zijn de symbolen van Kanjer en de afspraken zichtbaar. Kanjertraining is opgenomen in het weekrooster Om leerlingen voor te bereiden op hun taak in deze maatschappij willen we ze bepaalde waarden en normen meegeven. Veiligheid en vertrouwen spelen daarbij een belangrijke rol. Respect voor de ander en altijd nieuwsgierig willen zijn naar de drijfveren en interesses van een ander. We willen dit bereiken door voorbeeldgedrag, het oproepen van verwondering, leerlingen positief stimuleren, aandacht schenken aan emoties en relaties. Op deze wijze proberen we de leerlingen mede op te voeden tot volwaardige burgers, die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. In een wereld waarbij het steeds meer om het individu gaat, willen we leerlingen leren dat je de ander altijd nodig hebt. Diversiteit op allerlei manieren maakt een samenleving sterker en dat willen we ook op school aan onze leerlingen meegeven. LEES MINDER
Respect
Vertrouwen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Aventurijn voor sociale ontwikkeling?
Katholieke Basisschool De Aventurijn meet de sociale opbrengsten jaarlijks met het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentenvragenlijst en pedagogische adviezen. Twee keer per jaar vullen alle leerkrachten van groep 1 t/m groep 8 de docentenvragenlijst van KanVAS in. Aan de hand van de analyse wordt bepaald of er verdere actie nodig is. Alle leerlingen vullen het sociogram in om inzicht te krijgen in de onderlinge relaties, wat een hulpmiddel is bij het samenstellen van groepjes in de klas. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de leerlingenvragenlijst binnen KanVAS in. Op basis van de vragenlijst biedt KanVAS concrete doelen en handelingssuggesties voor leerkrachten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Aventurijn gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Aventurijn?
Katholieke Basisschool De Aventurijn gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.