Basisschool Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur

De resultaten van Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur

Current section: resultaten
Slagveld 55
4871 Etten-Leur

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke Basisschool De Aventurijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Katholieke Basisschool De Aventurijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Aventurijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Aventurijn

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. We meten dit met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen een solide basis meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière. Op De Aventurijn streven we ernaar dit essentiële niveau voor al onze leerlingen te garanderen. Onze focus ligt op het bieden van de juiste ondersteuning en uitdaging, zodat iedere leerling de kans krijgt om deze fundamentele vaardigheden te ontwikkelen en te excelleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel op Basisschool De Aventurijn

Het streefniveau markeert een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau behalen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt onze ambitie om het maximale potentieel van onze leerlingen te ontsluiten. Bij Katholieke Basisschool De Aventurijn zetten we ons in om onze leerlingen te stimuleren hun talenten verder te ontwikkelen en uit te blinken in het streefniveau. Onze leerkrachten creëren een leeromgeving die uitdaagt en inspireert, zodat elke leerling zijn of haar persoonlijke doelen kan bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke Basisschool De Aventurijn?

De voorbereiding op het voortgezet onderwijs begint al in groep 7 van onze basisschool. Op basis van de individuele ontwikkeling van elk kind stellen we een voorlopig schooladvies op, waarbij we de inzichten van alle betrokken leerkrachten meenemen. Ons schooladvies is een zorgvuldig samengesteld document. We kijken hierbij naar de cognitieve vooruitgang, gemeten met zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen zoals de Cito-toetsen. Daarnaast beoordelen we de sociaal-emotionele ontwikkeling en de algemene werkhouding van de leerling, inclusief concentratie, discipline en zelfstandigheid. De leerkrachten van groep 7 en 8, samen met de intern begeleider, stellen de adviezen op. Deze worden voorgelegd aan de directie. In januari vindt een persoonlijk gesprek plaats met ouders en leerling om het voorlopige advies te bespreken en definitief vast te stellen, mede gebaseerd op de resultaten van groep 8 en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het definitieve advies volgt in maart na de doorstroomtoets, waarbij alle verzamelde gegevens worden meegenomen. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het oorspronkelijke schooladvies, heroverwegen wij dit altijd. In overleg met u en uw kind kan het advies worden bijgesteld. Mocht de school besluiten het advies niet aan te passen, dan wordt dit duidelijk onderbouwd. Betrokkenheid van de aanmeldende middelbare school bij deze heroverweging is wenselijk. Bij een lagere score op de doorstroomtoets dan het schooladvies, passen we het advies niet aan. Dit geeft uw kind de kans om in het voortgezet onderwijs te bewijzen dat het het geadviseerde niveau aankan. Bij uitstroom informeren wij de ontvangende school via het Overstap Service Onderwijs (OSO) met relevante leerlinggegevens, mits ouders hiervoor toestemming geven. We streven naar een 'warme overdracht' door alle leerlingen te bespreken met de coördinatoren van de brugklas. Uit feedback van mentoren en coördinatoren blijkt dat de aansluiting met het voortgezet onderwijs succesvol verloopt voor onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op De Aventurijn

Op Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur zetten we ons dagelijks in voor een positief en veilig leerklimaat. Ons team, onze leerlingen en ouders werken samen om ervoor te zorgen dat iedereen zich prettig en veilig voelt, en met veel plezier naar school komt. Dit bevorderen wij actief met de Kanjertraining. De symbolen en afspraken van de Kanjertraining zijn zichtbaar aanwezig in alle klaslokalen en maken integraal deel uit van ons weekrooster. De Kanjertraining helpt onze leerlingen om veerkrachtig en sociaal vaardig te worden. Onze missie is om leerlingen voor te bereiden op hun rol in de maatschappij door hen essentiële waarden en normen bij te brengen. Veiligheid en vertrouwen vormen de basis hiervoor. We stimuleren respect voor elkaar en een oprechte nieuwsgierigheid naar de drijfveren en interesses van medeleerlingen. Door voorbeeldgedrag, het aanwakkeren van verwondering, positieve bekrachtiging, en aandacht voor emoties en relaties, begeleiden we onze leerlingen. Zo vormen we hen tot betekenisvolle burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. In een wereld die steeds meer gericht is op het individu, leren wij onze leerlingen het belang van samenwerking en wederzijdse afhankelijkheid. We omarmen diversiteit als een kracht en geven dit mee aan onze leerlingen om hen voor te bereiden op een inclusieve maatschappij.

Respect voor iedereen

Vertrouwen in elkaar

Veiligheid als prioriteit

Hoe stimuleert De Aventurijn de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De sociale vooruitgang van onze leerlingen wordt jaarlijks gemonitord met het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit uitgebreide systeem omvat een sociogram, vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten, en een breed scala aan pedagogische adviezen. Onze leerkrachten vullen tweemaal per jaar de docentenvragenlijst van KanVAS in. De analyse van deze resultaten bepaalt of gerichte interventies nodig zijn. Alle leerlingen nemen deel aan het sociogram, wat ons inzicht geeft in de onderlinge relaties en ondersteunt bij het vormen van groepjes in de klas. Daarnaast vullen leerlingen van groep 5 tot en met 8 de leerlingenvragenlijst binnen KanVAS in. De analyse hiervan leidt tot concrete leerdoelen en praktische suggesties voor onze leerkrachten, waarmee we de sociale en emotionele groei van elke leerling optimaal ondersteunen.

Welke systemen gebruikt De Aventurijn voor het meten van sociale resultaten?

Katholieke Basisschool De Aventurijn meet en registreert de sociale opbrengsten met het volgende systeem:

  • Kanvas (Kanjer Volg- en Adviessysteem)

Welke methodiek hanteert De Aventurijn voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren op onze basisschool maken wij gebruik van:

  • Kanjertraining

Officiële Inspectierapporten Basisschool De Aventurijn: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot Katholieke Basisschool De Aventurijn. Wij streven ernaar om transparant te zijn over onze onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Lees de officiële rapporten om een gedetailleerd beeld te krijgen van de sterke punten en aandachtspunten die de inspectie heeft geïdentificeerd. Dit helpt ons om ons onderwijs continu te verbeteren en een stimulerende leeromgeving te bieden. Op deze pagina vindt u directe links naar de inspectierapporten, zodat u zelf de beoordelingen kunt inzien. We nodigen u van harte uit om deze informatie te bekijken en deel te nemen aan de dialoog over ons onderwijs.

Resultaten | Katholieke Basisschool De Aventurijn in Etten-Leur | [2025] Schoolregister