De Leest
Gruiterstraat 1
4871 KS Etten-Leur

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Zoals hierboven vermeld behaalt bijna 98% van de leerlingen het fundamenteel niveau, wat wijst op een stevige basiskwaliteit. Dit resultaat ligt 13 procentpunt boven de landelijke inspectienorm en bevestigt de effectiviteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

97.99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (ruim boven de inspectienorm van 85%). Het streefniveau wordt met 61.78% gehaald, wat aansluit bij de schoolweging en ruim boven de verwachting ligt voor scholen met een vergelijkbaar leerlingprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke nadruk op theoretische routes: 52.5% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (vs. 39.8% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk is er aandacht voor maatwerk: 2.5% praktijkonderwijsadvies (iets boven regionaal gemiddelde van 1.01%). De verhouding vmbo-(g)t/havo (22.5%) en havo (25%) onderstreept de doorlopende leerlijn naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LeestGemeente AmsterdamNederland
LIB179.73176.99175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het jaar brengen we de tussenresultaten van onze leerlingen in beeld. We volgen de ontwikkelingen van onze leerlingen door het jaar heen met methode en niet-methodegebonden toetsen. We gebruiken als niet-methodegebonden toetsen de toetsen van Leerling In Beeld. Methodegebonden toetsen gebruiken we om de parate kennis te testen. Deze toetsen meten of de leerlingen de kennis uit het desbetreffende hoofdstuk goed heeft begrepen of onthouden (korte termijn). Niet-methodetoetsen testen of leerlingen kennis over een langere periode kunnen onthouden en reproduceren. Ook wordt hierin kennis getest die de leerlingen nog niet aangeboden hebben gekregen. Zo kan er een meer accuraat beeld van het niveau van een leerling gevormd worden. De methodetoetsen geven ons handvaten om onze ondersteuningsstructuur goed in te richten. We zien aan de resultaten welke leerlingen behoefte hebben aan extra aanbod, verlengde instructie of extra uitdaging. Per periode van 10 weken, richten we hier onze ondersteuning op in. 2x per jaar maken we van de resultaten van de niet-methodetoetsen en resultatenanalyse. We analyseren dan de resultaten op school- en groepsniveau en hieraan koppelen we brede interventies om het niveau omhoog te halen. Deze resulaten bespreken we ook altijd met het bestuur. Mocht u meer willen weten over ons toetsbeleid, dan gaan we natuurlijk graag met u in gesprek!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: 7.69% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 69.23% zit op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De combinatie van doorlopende monitoring en het ‘dubbel advies’-systeem uit groep 7 draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze leerlingen maken deel uit van een mini-maatschappij binnen de school. Binnen de basisvaardigheid 'burgerschap' leren wij onze kinderen om zich op een positieve manier te bewegen in deze maatschappij. Als openbare basisschool zien wij verschillen als een kracht en leren wij de kinderen om deze verschillen te waarderen en in te zetten. De gedragswaarden: respect - veiligheid - vertrouwen - verantwoordelijkheid spelen hierin een centrale rol. Deze dragen we uniform uit via onze PBS-aanpak. Welke gericht is op het versterken van ons positieve schoolklimaat. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid & Respect

Vertrouwen & Veiligheid

Wat is de werkwijze van De Leest voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen staan centraal bij De Leest. De school gebruikt de Kanjer-training en de uitgangspunten van PBS (Positive Behavior Support) om een positief schoolklimaat te creëren. De gedragswaarden respect, vertrouwen, veiligheid en verantwoordelijkheid vormen de basis voor de aanpak en het onderwijs. De nadruk ligt op positief gedrag, dat beloond wordt.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Leest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Leest gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Leest?

De Leest gebruikt Kanjer trainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.