Basisschool De Toverlaars in Etten-Leur

Het team van Basisschool De Toverlaars in Etten-Leur

Current section: team
Slagveld 55
4871 Etten-Leur

Zie hier hoe het team van Basisschool De Toverlaars is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Toverlaars. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Toverlaars bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Toverlaars bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Toverlaars zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Toverlaars. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Toverlaars werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Toverlaars gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Toverlaars

Ziekte en Verlof: Continuïteit van Kwaliteitsonderwijs Op Basisschool De Toverlaars, onderdeel van Stichting Onderwijsgroep Markant-LeerSaam, garanderen we dat uw kind altijd kan rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs. Zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten door ziekte of gepland verlof, zorgen wij voor een soepele overgang en minimale onderbreking. Onze Vaste Vervangingsprocedure: Altijd een Oplossing Bij afwezigheid van een leerkracht zetten we direct onze bewezen vervangingsprocedure in werking. Eerst proberen we de vacature intern op te vullen. Dit kan door een collega uit een andere groep in te zetten of door een beroep te doen op onze twee ervaren invallers. Deze gepensioneerde leerkrachten kennen onze school, onze leerlingen en onze lesmethoden door en door, wat zorgt voor directe continuïteit. Samenwerking met Leswerk en Noodprotocollen Lukken interne oplossingen niet, dan schakelen we Leswerk in. Dit is een betrouwbare regionale partner gespecialiseerd in het snel vinden van gekwalificeerde leerkrachten. Mocht er desondanks geen vervanging beschikbaar zijn, dan activeren we ons 'Geen vervanging beschikbaar' protocol. Dit protocol bevat duidelijke stappen om de impact op de leerlingen te minimaliseren, zoals het tijdelijk verdelen van klassen of andere passende maatregelen. Transparante Communicatie via Parro Ouders worden direct geïnformeerd over de situatie en de getroffen maatregelen via onze communicatieapp Parro. We streven ernaar de impact op het leerproces van uw kind te minimaliseren en de communicatie open en helder te houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Toverlaars: Onze Specialisten

7

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider (IB)
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
TAEL-ondersteuner
Taal in Blokjes Specialist

Toelichting van de school:

Basisschool De Toverlaars legt een sterke nadruk op taal, lezen en rekenen. Wij bieden onze leerlingen een solide basis met onze EDI-methode (Expliciete Directe Instructie). Hierdoor ontwikkelen leerlingen essentiële vaardigheden en 21e-eeuwse competenties zoals kritisch denken, cruciaal voor hun toekomstige succes. We volgen de leerontwikkeling nauwkeurig via observaties en tussentijdse toetsen. Dit stelt ons in staat om het onderwijs af te stemmen op individuele leerbehoeften, zowel voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben als voor leerlingen die meer uitdaging zoeken. Flexibele niveaugroepen zorgen voor doelgerichte begeleiding. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een rekenspecialist, taalspecialist, dyslexie-expert (IB) en een specialist voor meer- en hoogbegaafde kinderen, werken nauw samen. Zij monitoren de basisvaardigheden, delen expertise en ondersteunen leerkrachten bij lesontwikkeling en leerlingbegeleiding. Deze specialisten maken deel uit van bovenschoolse werkgroepen binnen Markant-Leersaam, wat zorgt voor continue kennisdeling en professionele groei. De talentbegeleider biedt verrijkend lesmateriaal op maat en traint executieve vaardigheden en mindset. Ook leidt deze specialist onze bovenschoolse Plusgroep 'De Sprong', gericht op onderzoekend en ontdekkend leren. Daarnaast ondersteunt de TAEL-ondersteuner jonge leerlingen met extra taalaanbod in kleine groepen. De specialist Taal in Blokjes helpt kinderen met lees- en spellingproblemen door de Nederlandse taalstructuur visueel te maken met gekleurde blokjes.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjers in de Klas

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Toverlaars bevorderen we een positieve en respectvolle schoolcultuur met de 'Kanjer'-methode. Dit creëert een veilige omgeving waar elke leerling zich gesteund voelt in zijn of haar ontwikkeling. De samenwerking tussen leerling, ouder en leerkracht vormt de kern van onze ondersteunende leeromgeving. Een veilige leeromgeving is essentieel voor optimale kinderlijke ontwikkeling. Wij leren kinderen dat iedereen telt en gerespecteerd wordt. Samen bouwen we aan een sfeer waarin leren, groeien en fouten maken centraal staan. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen en welzijn van elk kind. We monitoren de sociale veiligheid en emotionele ontwikkeling met behulp van Kanjervragenlijsten, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen (vanaf groep 5). De resultaten worden besproken in individuele gesprekken met de leerlingen. Bij zorgen of opvallende signalen informeren we ouders en schakelen we de Intern Begeleider (ook gedragsspecialist) en de Kanjercoördinator in voor passende interventies en evaluaties.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider en talentbegeleider beschikken over uitgebreide expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en de aanpak van taken, inclusief executieve functies. De Kanjercoördinator brengt eveneens specialistische kennis in op het gedragsdomein. Binnen het samenwerkingsverband Markant-Leersaam participeren we actief in een werkgroep van gedragsspecialisten. Dit stelt ons in staat om gebruik te maken van een breder scala aan expertise en best practices op gedragsgebied voor al onze leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gymdocent

Toelichting van de school:

De gymlessen op Basisschool De Toverlaars worden verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent gym, die zorgt voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma voor alle leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool De Toverlaars geen gediplomeerde medische specialisten zoals verpleegkundigen in dienst heeft, staat de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen voorop. We gaan proactief in gesprek met externe zorgverleners om passende ondersteuning voor leerlingen met specifieke medische behoeften te organiseren. Dagelijks is er minimaal één BHV-er of EHBO-er aanwezig om deskundige eerste hulp te verlenen bij kleine ongevallen. Dit waarborgt een veilige omgeving voor alle leerlingen en personeel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
De Sprong, een klas voor meer en hoogbegaafden

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind bij Basisschool De Toverlaars

Ons Persoonlijke Onderwijsmodel in Etten-Leur

Bij Basisschool De Toverlaars maken we van de basisschooltijd een magische ervaring voor elk kind. We analyseren de unieke onderwijsbehoeften van iedere leerling om ons onderwijs hierop optimaal af te stemmen. Een sterke samenwerking met u als ouder is hierbij cruciaal. De driehoek van ouders, leerling en leerkracht vormt de solide basis voor een prettige en effectieve leeromgeving, waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. OBS De Toverlaars streeft naar een stimulerende en inspirerende leeromgeving. Kennis, creativiteit, sociale vaardigheden en samenwerking staan centraal. We bieden elk kind de kans om persoonlijke kwaliteiten en talenten te ontdekken en te versterken. Wij hebben oprechte aandacht voor ieder kind en onderzoeken voortdurend wat nodig is om uw kind te ondersteunen, binnen de mogelijkheden van onze school. Zo garanderen we een leerervaring die past bij de ontwikkeling van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplan Basisschool De Toverlaars

Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen van Basisschool De Toverlaars voor 2024-2028?

Onze school heeft ambitieuze verbeterdoelen voor de komende schooljaren 2024-2028, gericht op het optimaliseren van de leerervaring voor elke leerling. We versterken de basisvaardigheden door een vernieuwde aanpak in ons rekenonderwijs, ondersteund door een innovatieve methode en de EDI-aanpak. Hierbij stemmen we het lesaanbod nauwkeurig af op de specifieke behoeften van elke groep en stellen we hoge verwachtingen. Op het gebied van taalontwikkeling maken we eveneens gebruik van een nieuwe methode en doelplanners, waarmee we de voortgang van elke leerling nauwgezet volgen. Onze gespecialiseerde reken- en taalexperts ondersteunen de leerkrachten actief door regelmatig klassenbezoeken af te leggen en het onderwijs continu te monitoren. Daarnaast introduceren we een vernieuwde methode voor wereldoriëntatie, waarin burgerschap, ICT en begrijpend lezen centraal staan. We selecteren rijke teksten en inspirerende voorleesboeken die aansluiten bij de thema's, geïnspireerd door de werkwijze van de vrije school. De gekozen thema's worden schoolbreed toegepast en we passen onze leeromgeving hierop aan. De individuele aandacht en zorg voor elk kind is een kernpunt. Door middel van grondige analyses, effectief gebruik van het 'Leerling In Beeld' systeem, observaties van leerkrachten en samenwerking met externe professionals, zorgen we ervoor dat alle kinderen gezien en ondersteund worden in hun leerproces. Onze thematische middagen met de methode Blink integreren wereldoriëntatie, ICT, techniek, kunst, cultuur en lezen. Afsluitend organiseren we jaarlijks meerdere groepsoverstijgende activiteiten, vaak rondom schoolvakanties, om de leerervaringen te verdiepen en te delen.

Hoe bewaakt Basisschool De Toverlaars de voortgang en het behalen van de vastgestelde onderwijsdoelen?

Op Basisschool De Toverlaars zetten we ons in voor continue verbetering van ons onderwijs. De strategische verbeterdoelen uit ons schoolplan worden systematisch gemonitord om de effectieve implementatie en realisatie te waarborgen. Onze monitoringaanpak omvat de volgende elementen: Jaarplannen vormen de basis; de verbeterdoelen worden vertaald naar concrete acties in onze jaarlijkse plannen, die als leidraad dienen voor het team en de voortgang meetbaar maken. Regelmatige evaluatiemomenten tijdens teamvergaderingen en studiedagen stellen ons in staat om de voortgang van de verbeterdoelen te bespreken en tijdig bijsturingen door te voeren. We maken gebruik van diverse data en instrumenten, waaronder toetsresultaten, lesobservaties, feedback van leerlingen en ouders, en tevredenheidsenquêtes, om de impact van onze verbeteringen te meten. Externe ondersteuning van experts, zoals onderwijsadviseurs of het bestuur van Stichting Onderwijsgroep Markant-LeerSaam, wordt ingeschakeld waar nodig om de voortgang te evalueren en te versterken. De evaluatie en terugkoppeling aan het einde van elk schooljaar is cruciaal. We kijken kritisch naar de behaalde resultaten, identificeren verbeterpunten en plannen de volgende stappen. Deze inzichten delen we met het team, de Kinderraad en ouders, wat bijdraagt aan een gezamenlijke focus op onderwijskwaliteit.

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool De Toverlaars Etten-Leur

Toelichting van de school

Ontdek het unieke aanbod voor jonge kinderen bij Basisschool De Toverlaars in Etten-Leur. Wij bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een speciale peuteropvang, verrijkt met ons programma 'Victor de Verkenner'. We koesteren een sterke samenwerking met kinderopvangorganisaties, zowel met Kober, gevestigd in ons schoolgebouw, als met andere opvanginstanties in heel Etten-Leur. Deze partnerschappen zijn essentieel voor een naadloze overgang. Om een doorlopende leerlijn te garanderen en de ontwikkeling van peuter naar kleuter te ondersteunen, hebben we afspraken vastgelegd in het protocol 'Voorschoolse Educatie'. Dit zorgt voor een warme overdracht tussen opvang en school, wat de continuïteit in de leerervaringen van uw kind bevordert. Sinds schooljaar 2022-2023 hebben we 'Victor de Verkenner' geïntroduceerd, een initiatief dat voortkomt uit de succesvolle samenwerking tussen Kober en Basisschool De Toverlaars. Dit programma is speciaal ontworpen om peuters optimaal voor te bereiden op de basisschool. Elke maandagochtend nodigen we aangemelde peuters uit voor boeiende activiteiten. Binnen het actuele schoolthema duiken de peuters in spel, kringgesprekken en creatieve opdrachten. Ze maken alvast kennis met het dagritme en de structuren van de basisschool, wat de overstap naar groep 1 zo soepel mogelijk maakt.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Toverlaars?

Basisschool De Toverlaars biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder peuteropvang, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de unieke 'Victor de Verkenner' peutergroep.

Basisschool De Toverlaars biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder peuteropvang, Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de unieke 'Victor de Verkenner' peutergroep.

Peuteropvang Etten-Leur
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Etten-Leur
Kindcentrum Etten-Leur
Victor de Verkenner peutergroep Etten-Leur

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool De Toverlaars samen?

Basisschool De Toverlaars werkt nauw samen met Kober kinderopvang, een gerenommeerde organisatie die ook in ons schoolgebouw gevestigd is. Daarnaast onderhouden we contacten met alle andere kinderopvangorganisaties in Etten-Leur om een optimale doorgaande leerlijn te waarborgen.

Basisschool De Toverlaars werkt nauw samen met Kober kinderopvang, een gerenommeerde organisatie die ook in ons schoolgebouw gevestigd is. Daarnaast onderhouden we contacten met alle andere kinderopvangorganisaties in Etten-Leur om een optimale doorgaande leerlijn te waarborgen.