Basisschool De Toverlaars
Slagveld 55
4871 ND Etten-Leur

Schoolweging

Schoolweging
27.5
Spreiding
6.07

De schoolweging van De Toverlaars is 27,50 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. De school borgt basisvaardigheden effectief via hun 'taalrijk klassenklimaat', zoals omschreven in de onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra rekenmodules zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Wel blijft de score 2,5% onder het landelijk vergelijkingsgemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op hogere leerroutes: 22,2% vmbo-(g)t, 18,5% vwo en 11,1% havo/vwo. Dit is beduidend hoger dan vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t, 10,9% havo/vwo). De combinatieadviezen (14,8% vmbo-b/k en 3,7% vmbo-k/-(g)t) tonen aandacht voor maatwerk bij twijfelgevallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ToverlaarsGemeente AmsterdamNederland
LIB175.91176.99175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basis van verzamelde leeropbrengsten werken wij planmatig aan het verhogen van de opbrengsten, waarbij vooraf een ambitie is opgesteld. We maken keuzes en evalueren de gemaakte keuzes systematisch. Om het onderwijs passend te maken en tegemoet te komen aan verschillen, stemmen we het onderwijs doelgericht af en houden we (indien mogelijk) rekening met individuele onderwijsbehoeften. We werken handelingsgericht. We hanteren hierbij de uitgangspunten van handelingsgericht werken, te weten: doelgericht, onderwijs- en opvoedbehoeften van kinderen staan centraal, afstemming, wisselwerking met de omgeving, leerkracht doet ertoe, positieve benadering, samenwerking met ouders, kind, leerkrachten en in- en externe begeleiders, systematisch en planmatig. Om de ontwikkeling van de kinderen op onze school te kunnen volgen worden o.a. de volgende werkwijzen gehanteerd. * Observaties en kindgesprekken. * Het dagelijkse werk wordt gecorrigeerd en/of nabesproken. * Naast de dagelijkse observaties tijdens de lessen en toetsen, die bij de methoden horen, worden bij alle leerlingen van groep 3 t/m 7 twee keer per jaar (in januari en juni) Leerling-In-Beeld-toetsen afgenomen (spelling, rekenen, begrijpend lezen/luisteren en technisch lezen). In groep 8 worden deze toetsen één keer per jaar afgenomen (in oktober). * In groep 8 wordt de centrale doorstroomtoets afgenomen. * Bij leerlingen met een vastgesteld IQ lager dan 75, kiezen we in overleg met de ouders of we een eindtoets wel of niet inzetten om het VO-advies mede te bepalen. * Op sociaal en emotioneel gebied worden alle leerlingen gevolgd m.b.v. het digitale leerlingvolgsysteem KanVAS. * Indien noodzakelijk worden externe instanties geraadpleegd of geadviseerd, bv. logopedist, kinderfysiotherapeut of kan er extern onderzoek geadviseerd worden. Van iedere leerling wordt een digitaal leerlingdossier bijgehouden. Op onze school worden de ontwikkelingen van alle kinderen regelmatig doorgesproken in groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen. Hierbij zijn leerkrachten, de ondersteuners, de IB-er en/of directeur aanwezig. Uit deze gesprekken komen interventies voort, die we in de periode erna zullen inzetten om zoveel mogelijk te voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. Wanneer leerlingen doelen niet behalen, dan gaan we ervoor zorgen dat in de periode erna de doelen herhaald worden voor de leerlingen, net zolang tot ze de gestelde doelen wel behaald hebben. Vaak lukt het de leerkracht dit in de klas te organiseren, maar soms is er ondersteuning buiten de klas of van een externe nodig. We hebben op school een onderwijsondersteuner en een leerkrachtondersteuner die extra ondersteuning (in of buiten de groep) bieden. Wanneer we merken dat een leerling de einddoelen groep 8 niet zal halen, gaan we in gesprek met ouders en gaan we onderwijs op maat aanbieden, zodat we leerlingen verder kunnen brengen op hun eigen ontwikkelingslijn. Dit gebeurt in de regel pas vanaf groep 6. Toetsen op maat In het onderwijs krijgen de meeste leerlingen de toets aangeboden, die past bij het leerjaar waarin zij zitten. Halverwege groep 3 maken zij bijvoorbeeld de M(midden)3-toets. De uitslag van een toets is het meest nauwkeurig, wanneer de toets aansluit bij het niveau van de leerling. De leerling herkent zich dan in de toets en voelt zich uitgedaagd zonder de frustratie van een te moeilijke toets te ervaren. Voor leerlingen die zich minder snel of sneller ontwikkelen dan gemiddeld stemmen we het niveau van de toets daarom af op het niveau van de leerling, in plaats van op het aantal jaren onderwijs dat de leerling gevolgd heeft. Doordat alle toetsen van een leergebied zijn gekoppeld aan dezelfde vaardigheidsschaal, kunnen toetsen van één leergebied leiden tot eenzelfde vaardigheidsscore. De E4 toets en de M5 toets kunnen bijvoorbeeld eenzelfde vaardigheidsscore opleveren. Het verschil is dat de leerling bij een E4 toets relatief meer opgaven goed moet maken om dezelfde vaardigheidsscore te behalen. Wanneer de leerling de E4- toets maakt zal hij meer succeservaringen hebben, dan wanneer hij de M5 toets maakt. De school maakt de keus welke toets het beste bij het kind past. Ouders worden hierover geïnformeerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11,8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen op advies (75% vs 62,9% gemiddeld) onderbouwt de zorgvuldige adviesprocedures zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Binnen onze school streven we ernaar om niet alleen kennis en vaardigheden over te dragen, maar ook om onze leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden en hun rol als actieve burgers in een diverse samenleving. Samen leren en samenwerken zijn belangrijke thema’s binnen onze school. Door het Kanjer-programma creëren we een veilige, respectvolle leeromgeving waarin elke leerling, ouder en leerkracht zich verbonden voelt. Een veilige leeromgeving is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Samen leren we dat iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt. We werken samen aan een positieve sfeer waarin leerlingen zich op hun gemak voelen om te leren, fouten te maken en zich persoonlijk te ontwikkelen. OBS De Toverlaars is met trots een ervaren gecertificeerde Kanjerschool. Alle leerkrachten zijn getraind in het geven van de Kanjerlessen en krijgen ook regelmatig een nascholingscursus. De Kanjertraining is een methode sociaal-emotionele ontwikkeling, die ingezet wordt in alle groepen. Het doel van deze methode is op een goede manier met jezelf en met een ander omgaan, zodat onderling vertrouwen wordt bevordert. Leerlingen leren gedrag herkennen (door een bepaalde kleur pet uit de verhalen en rollenspelen) en te corrigeren van zichzelf en de ander. Uitgangspunten zijn: - kinderen durven zichzelf te zijn - kinderen voelen zich veilig - kinderen voelen zich bij elkaar betrokken - kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen - kinderen krijgen meer zelfvertrouwen De belangrijkste gedragsafspraken van de methode zijn: - We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee De Kanjerafspraken zijn zichtbaar in alle groepen en in de gangen. Nog belangrijker is het zichtbaar in het handelen van elke leerkracht. Ook ouders worden betrokken. We informeren ouders over Kanjer in ons Toverwoordje, maar ook nodigen we ouders 1x per jaar uit tijdens een Kanjeractiviteit, zonder ouders ook zien wat het in de dagelijkse praktijk inhoudt. LEES MINDER

Samen sterk(e Kanjers)

Respectvol naar elkaar

Veiligheid voor allemaal

Wat is de werkwijze van Basisschool De Toverlaars voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Toverlaars werkt met de Kanjermethode, waarbij alle medewerkers zijn opgeleid. Kinderen leren zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. De Kanjercoördinator speelt hierin een belangrijke rol. Met KanVAS worden vragenlijsten gebruikt om de veiligheidsbeleving en het welbevinden van de leerlingen te monitoren. Daarnaast wordt de tevredenheid van de leerlingen elke twee jaar gemeten via de WMK-vragenlijst.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Toverlaars om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Toverlaars gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Toverlaars?

Basisschool De Toverlaars gebruikt Een doos vol gevoelens en Kanjer trainingen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.