
De resultaten van Basisschool De Toverlaars in Etten-Leur
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Toverlaars, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Toverlaars bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Toverlaars bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Toverlaars
Het fundamenteel niveau, cruciaal voor taal en rekenen, is de basis die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% voor dit basisniveau, de zogenaamde signaleringswaarde. Deze landelijke norm geldt voor alle basisscholen, inclusief Basisschool De Toverlaars in Etten-Leur.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Vooruitgang en Ambitie op De Toverlaars
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, met als streven dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van Basisschool De Toverlaars.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Toverlaars?
Op Basisschool De Toverlaars begeleiden we onze leerlingen in groep 7 en 8 intensief naar het voortgezet onderwijs. We organiseren speciale informatieavonden voor ouders om hen wegwijs te maken in het complexe landschap van middelbare scholen en schooladviezen. In groep 7 focussen we op het begrijpen van het pre-advies. We leggen uit hoe dit advies tot stand komt, gebaseerd op het leerlingvolgsysteem, de individuele kenmerken van de leerling zoals inzet en welbevinden, en eventueel de NIO-toets. Ook de structuur en niveaus van het voortgezet onderwijs komen aan bod, met als doel leerlingen en ouders te stimuleren alvast scholen te bezoeken. In groep 8 verdiepen we ons in het definitieve schooladvies, de doorstroomtoets en de diverse VO-scholen in de regio. We bespreken de mogelijkheden, de inschrijfprocedures en de overdracht naar het middelbaar onderwijs, zodat elke leerling een soepele overgang maakt. Onze gesprekkencyclus start in groep 7 met aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. In december ontvangen leerlingen een kijkadvies voor het VO, met een indicatie van hun niveau. Na de midden-toetsen volgt een rapportgesprek met ouders. Eind groep 7 vindt een pre-adviesgesprek plaats met leerling en ouders, waarbij de toekomstige leerkracht van groep 8 aansluit om leerpunten te bespreken en een voorlopig advies te geven. In groep 8 leggen we de nadruk op het sociaal-emotionele welzijn, gevolgd door kindgesprekken na de Cito-toetsen. Half januari presenteren we een voorlopig advies, gebaseerd op het leerlingvolgsysteem, sociale ontwikkeling, motivatie en werkhouding. De doorstroomtoets, begin februari afgenomen, helpt kansengelijkheid te bevorderen. Het advies wordt definitief, met ruimte voor heroverweging bij een hogere toets score. In maart informeren we uitgebreid over inschrijvingsformulieren en zorgen we voor een warme overdracht naar de gekozen VO-scholen, om zo een vlekkeloze start in het voortgezet onderwijs te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal-Emotionele Vaardigheden op Basisschool De Toverlaars
Bij Basisschool De Toverlaars geloven we sterk in een integrale aanpak van onderwijs. Naast academische kennis stimuleren we actief de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We bereiden hen voor op een actieve deelname in een diverse samenleving, waarbij samen leren en samenwerken centraal staan. Ons doel is een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren waar iedereen, van leerling tot leerkracht en ouder, zich verbonden en gewaardeerd voelt. Een veilige omgeving is de basis voor groei. Op De Toverlaars leren kinderen dat hun mening ertoe doet en dat ze zich vrij voelen om te leren, fouten te maken en zichzelf te ontdekken. We koesteren een positieve sfeer die uitnodigt tot ontplooiing en zelfvertrouwen. Met trots mogen wij ons een gecertificeerde Kanjerschool noemen. Onze leerkrachten zijn volledig getraind in de Kanjertrainingen en volgen regelmatig bijscholing. Deze beproefde methode voor sociaal-emotionele groei wordt in alle groepen toegepast. Het bevordert een gezonde omgang met jezelf en anderen, en versterkt het onderling vertrouwen. Leerlingen leren gedrag herkennen en positief bij te sturen, ondersteund door verhalen en rollenspellen. De Kanjerprincipes bieden een solide fundament voor onze schoolcultuur: - Kinderen durven authentiek te zijn. - Kinderen ervaren een diep gevoel van veiligheid. - Kinderen voelen zich verbonden met hun klasgenoten. - Kinderen kunnen hun emoties uiten. - Kinderen bouwen aan zelfvertrouwen. Onze kernafspraken, zichtbaar in elk klaslokaal en op de gangen, weerspiegelen onze Kanjerfilosofie: - We vertrouwen op elkaar. - We ondersteunen elkaar. - We werken constructief samen. - We genieten van gedeelde momenten. - We doen actief mee. Deze afspraken leven we niet alleen voor, maar integreren we ook in ons dagelijks handelen. Ouders worden betrokken via ons schoolblad 'Het Toverwoordje' en we organiseren jaarlijks een speciale Kanjeractiviteit voor ouders om de praktische toepassing van de methode te demonstreren.
Samen sterk: we zijn allemaal Kanjers
Respectvol omgaan met elkaar
Een veilige omgeving voor iedereen
Hoe bevordert Basisschool De Toverlaars de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Toverlaars stimuleert de sociale ontwikkeling door middel van de Kanjertrainingen, die gericht zijn op het opbouwen van zelfvertrouwen, het leren omgaan met emoties en het bevorderen van positieve interacties. We creëren een veilige omgeving waar samen leren en samenwerken centraal staan, ondersteund door duidelijke gedragsafspraken die in de hele school worden nageleefd.
Welke tools gebruikt De Toverlaars voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool De Toverlaars gebruik van specifieke registratiemethoden, waaronder Kanvas, om de ontwikkeling van leerlingen op dit gebied te volgen en te ondersteunen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Toverlaars?
Op Basisschool De Toverlaars zetten we diverse methodes in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Dit omvat de inzet van 'Een doos vol gevoelens' en de uitgebreide Kanjer trainingen, die integraal deel uitmaken van ons onderwijsprogramma.
Inspectierapport Basisschool De Toverlaars: Inzicht in Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool De Toverlaars hecht grote waarde aan transparantie en voortdurende verbetering. Daarom informeren we u graag over de bevindingen van de Onderwijsinspectie. Het meest recente inspectierapport biedt een gedetailleerd overzicht van de onderwijskwaliteit, de pedagogische aanpak en de schoolontwikkeling. Dit rapport is een belangrijk instrument om de sterke punten van onze school te belichten en gebieden aan te geven waar we ons verder kunnen ontwikkelen. Wij nodigen u van harte uit om het volledige inspectierapport in te zien. Zo krijgt u een compleet beeld van hoe Basisschool De Toverlaars zich inzet voor excellent onderwijs en een veilige, stimulerende leeromgeving voor elk kind.