
Schoolweging
De schoolweging van IKC De Stek is 29,36 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behaalden het fundamenteel niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 95,7% en de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt de hoge basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 42,9% vmbo-(g)t en 28,6% havo/vwo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,5% vmbo-(g)t en 10,9% havo/vwo advies geeft. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, tegen 1,01% regionaal gemiddeld, wat past bij het profiel van een academisch gerichte dorpsschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | IKC De Stek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen van het CITO 'Leerling in Beeld' worden 2 x per jaar afgenomen. Hiermee vergelijken we de ontwikkeling van onze leerlingen met die van andere kinderen in Nederland. De resultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd. Indien nodig worden aanpassingen gedaan in het onderwijs om de resultaten te verbeteren. De tussenresultaten van IKC De Stek scoren voldoende volgens de inspectienorm. Daarnaast toetsen we de kinderen na ieder hoofdstuk bij rekenen, taal, wereldoriëntatie en Engels om te meten of ons onderwijs beklijft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De sociale opbrengsten van IKC De Stek zijn voor ons een prioriteit in het functioneren van de school. Hoe beter de sociale omgang binnen de school tussen de leerlingen onderling, maar ook de omgang van de leerling met de leerkracht(en), hoe beter de voorwaarden zijn om tot leren te komen. De laatste jaren blijkt IKC De Stek aantrekkelijk voor leerlingen die op andere scholen vastliepen in hun sociale of cognitieve ontwikkeling. Deze leerlingen brengen soms complexe problemen met zich mee. Mede hierdoor lukt het ons niet om alle vervelende, minder veilige situaties te voorkomen. Veiligheid blijft echter een eerste voorwaarde om tot vertrouwen te komen. Wederzijds respect biedt de noodzakelijke rust om tot ontwikkeling te komen. Daarom besteden we door de Kanjertraining en met burgerschapsonderwijs veel aandacht aan hoe we met elkaar omgaan. Daarnaast spreekt iedere medewerker van de school leerlingen aan op hun gedrag als dat niet door de beugel kan. We blijven dat doen vanuit de Growth Mindset: hoge verwachtingen en met oog voor frustraties bij het leren. Ook zoeken we daarin de samenwerking met ouders. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen, rust
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van IKC De Stek voor sociale ontwikkeling?
IKC De Stek werkt met de methode Kanjertraining. Met behulp van verhalen en oefeningen geven we de leerlingen inzicht in hun eigen handelen en dat van anderen, en hoe dit door anderen kan worden ervaren. Door de Kanjertraining zijn leerlingen meer bewust van hun handelen en de impact op anderen. De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem: Kanvas.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Stek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Stek gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Stek?
IKC De Stek maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.