Basisschool Maria in Erp - Resultaten

Basisschool Maria
Horstakker 38
5469 HH Erp

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.16
Spreiding
5.51

De schoolweging van Maria is 28,16 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.8% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (96.4%) als de inspectienorm. Dit succes wordt ondersteund door het gestructureerde leerlingvolgsysteem en wekelijkse monitoring zoals beschreven in het schoolplan.

Fundamenteel niveau

Score: 95.8333%

Streefniveau

96% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt met 50% gehaald, wat exact overeenkomt met de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (48.6%). Deze resultaten tonen aan dat de school effectief differentieert naar verschillende niveaus.

Streefniveau

Score: 49.9999%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 22.2% vmbo-(g)t/havo-combinatieadviezen (vergeleken 10.3% regio) én 11.1% vwo-adviezen. Praktijkonderwijs blijft met 3.7% beperkt, wat lager is dan bij vergelijkbare scholen (1.01%). De nadruk op doorstroom naar theoretische leerwegen sluit aan bij de sterke resultaten bij rekenen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2014-2015

Leerlingen behalen in groep 8 gemiddeld 4.1% hogere taalniveaus dan in groep 7, dankzij het vernieuwde taalaanbod met wekelijkse woordenschatateliers. De school scoort al 6 jaar consecutief boven inspectienormen voor begrijpend lezen.

ToetsGemeente MeierijstadGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school gebruiken we diverse instrumenten om de ontwikkeling van kinderen planmatig en gestructureerd te volgen. Vanuit ons 'Sturend Onderwijskundig Kader' ligt de focus op vijf resultaatgebieden: - resultaatgebied 1: Een positief leefklimaat (welbevinden); - resultaatgebied 2: Een positief leerklimaat (betrokkenheid); - resultaatgebied 3: Een hoog niveau van zelfstandig en verantwoordelijk functioneren; - resultaatgebied 4: Sociaal vaardig gedrag: ruimte kunnen vragen en ruimte kunnen geven; - resultaatgebied 5: Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel van de leerling. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we "Leerling in beeld". Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters gebruiken we het KVM (KindVolgModel). Voor de cognitieve ontwikkeling in de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we "Leerling in beeld" van Cito. Op basis van de schoolweging hebben we per leerjaar jaarnormen vastgesteld waarop gestuurd wordt. Met de gegevens die we verzamelen door het gebruik van deze systemen, bepalen we of de kinderen voldoende profiteren van ons onderwijsaanbod; of we goede resultaten boeken op de vijf resultaatgebieden. We gebruiken de uitslagen van observaties, testen en toetsen om het aanbod en de focus in dat aanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van het individuele kind of een groep kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

66.7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 3.7% hoger ligt dan bij vergelijkbare scholen. Het percentage onderadvisering (18.5%) is weliswaar hoger dan landelijk (11.8%), maar wordt gecompenseerd door intensieve nazorgtrajecten zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen.

Persoonlijk leiderschap

Wederzijds vertrouwen

Pro-actieve houding

Wat is de werkwijze van Basisschool Maria voor sociale ontwikkeling?

Om leerlingen op te voeden tot verantwoorde burgers, werkt Basisschool Maria intensief aan de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap vanuit 'Leader in Me'. Daarnaast leren de leerlingen middels Wonderwoorden een gezamenlijke taal voor een veilige schoolomgeving. Gedurende het hele schooljaar staat groepsvorming centraal.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Maria om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Maria gebruikt KindVolgModel en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Maria?

Basisschool Maria gebruikt de 'Leader in Me' methode voor sociaal-emotioneel leren.