
De resultaten van Basisschool de Cantharel in Ermelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Cantharel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Cantharel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Cantharel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Cantharel
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool de Cantharel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool de Cantharel
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken, wat hun kansen op succesvol vervolgonderwijs vergroot. De inspectie stelt voor elke basisschool een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, is daarom per school verschillend en weerspiegelt onze specifieke onderwijsdoelen en context.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Cantharel?
Het schooladvies voor groep 8 op Basisschool de Cantharel is zorgvuldig samengesteld met het belang van de leerling voorop. Het adviestraject start met een voorlopig advies, dat uiterlijk eind januari wordt besproken met de leerling en ouders/verzorgers. Na de afname van de doorstroomtoets in februari, en met de toetsresultaten als leidraad, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld en opnieuw met u en uw kind besproken. Indien de toetsuitslag hoger uitvalt dan het voorlopige advies, wordt het advies bijgesteld. Uitzonderingen hierop zijn enkel mogelijk wanneer dit aantoonbaar in het belang van de leerling is, met een duidelijke motivatie van de school. Zowel het voorlopige als het definitieve advies kunnen enkelvoudig of meervoudig zijn, afhankelijk van wat het beste aansluit bij de capaciteiten en ontwikkeling van de leerling. De school hanteert hierbij een brede blik, gebaseerd op de gehele schoolloopbaan, observaties, toetsresultaten en gedrag van de leerling. Ouders ontvangen al in groep 6 een eerste indicatie van het schooladvies, welke tijdens het rapportgesprek door de leerkracht wordt toegelicht. Mochten er vragen of zorgen zijn over het schooladvies, dan staat de school altijd open voor een gesprek met de leerkracht, intern begeleider of directeur. Indien een oplossing niet gevonden wordt, kan men gebruikmaken van de officiële klachtenregeling van de school. Schooladviezen 2024/2025: Resultaten en Verbeteringen Voor het schooljaar 2024/2025 bleek het toetsadvies van de doorstroomtoets in de meeste gevallen overeen te komen met het eerder uitgebrachte schooladvies. Voor de vier leerlingen bij wie het toetsadvies een hogere schoolniveau aangaf, is het schooladvies passend naar boven bijgesteld. Evaluatie van Vervolgsucces: Leren van Onze Alumnus Basisschool de Cantharel hecht veel waarde aan de voortgang van haar oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs. Door informatie-uitwisseling met DUO en nauw contact met middelbare scholen in de regio, evalueert de school continu de effectiviteit van haar schooladviezen en de aanpak van de adviesprocedure om deze telkens te optimaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Cantharel: Kanjertraining en Kanvas
Op Basisschool de Cantharel in Ermelo geloven we dat een sterke sociale en emotionele ontwikkeling essentieel is voor het succes van elk kind. Wij volgen de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen nauwkeurig. Hiervoor maken we gebruik van de bewezen methodiek van de Kanjertraining, ondersteund door de digitale observatietool Kanvas. Deze aanpak stelt ons in staat om proactief in te spelen op de behoeften van onze leerlingen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving op onze basisschool.
Samenwerking bevorderen binnen onze basisschool
Creëren van een veilige leeromgeving voor alle kinderen
Respect tonen voor elkaar in de schoolgemeenschap
Hoe bevordert Basisschool de Cantharel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool de Cantharel in Ermelo zet de Kanjertraining in, aangevuld met de digitale tool Kanvas, om de sociale ontwikkeling te stimuleren. Kanvas analyseert de resultaten van groepsvragenlijsten en biedt concrete, klassikale adviezen. Als leerlingen bijvoorbeeld moeite hebben met 'nee' zeggen, stelt Kanvas specifieke Kanjerlessen of oefeningen voor. Deze inzichten worden gebruikt in groepsbesprekingen om de sociaal-emotionele groei van elke leerling op onze basisschool te optimaliseren.
Welke methoden gebruikt Basisschool de Cantharel voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool de Cantharel gebruikt specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen. Dit doen we primair met behulp van Kanvas, een geavanceerd systeem dat nauw aansluit bij de Kanjertraining. Dit stelt ons in staat om de sociale vooruitgang van onze leerlingen effectief te monitoren en waar nodig bij te sturen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool de Cantharel?
Op Basisschool de Cantharel in Ermelo passen we diverse methoden voor sociaal-emotioneel leren toe. Onze kernmethodiek is de Kanjertraining, een erkende aanpak voor het versterken van sociale vaardigheden en emotionele weerbaarheid. Deze trainingen helpen kinderen omgaan met uitdagingen en bevorderen positieve interacties binnen de schoolgemeenschap.
Inspectierapport Basisschool de Cantharel: Resultaten en Kwaliteit
Basisschool de Cantharel werd in 2022 beoordeeld door de Onderwijsinspectie als onderdeel van een periodiek bestuursonderzoek. Dit verificatieonderzoek richtte zich op drie kernindicatoren: Zicht op ontwikkeling (OP2), Kwaliteitszorg (KA1) en Kwaliteitscultuur (KA2). De school scoorde hierbij een 'Voldoende' voor OP2 en KA2, en een 'Goed' voor KA1. De inspectie prees specifiek de kwaliteitszorg op de Cantharel. Het team werkt planmatig en doelgericht aan onderwijsverbetering, evalueert regelmatig de resultaten en neemt proactief maatregelen. Ambitieuze doelen, passend bij de leerlingenpopulatie, worden vastgesteld en de directie evalueert jaarlijks de schoolplan-doelen. Enkele passages in de schoolgids voldeed destijds niet aan de wettelijke vereisten, maar dit is tijdens het onderzoek door het bestuur hersteld. Meer details zijn te vinden in het vierjaarlijkse onderzoek naar besturen en scholen van Stichting Proo, beschikbaar op de website van de Onderwijsinspectie.