Rooms Katholieke Basisschool De Brummelbos
Omhaal 33
7887 CD Erica

Schoolweging

Schoolweging
30.15
Spreiding
6.03

De schoolweging van De Brummelbos is 30,15 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.19% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden (taal/rekenen) hier goed worden gewaarborgd, zelfs in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 71.14% voor het streefniveau ruim boven de eigen signaleringswaarde (47.1%) en het regionaal gemiddelde (57.79%). Dit toont aan dat leerlingen structureel hogere leerdoelen behalen dan verwacht op basis van hun achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

66% van de adviezen ligt in het hogere segment: 36% havo/vwo en 12% vwo (regio: 10.93% havo/vwo, 18.61% vwo). Opvallend is het contrast met praktijkonderwijs: 0% hier tegenover 1.01% in de regio. De school lijkt hiermee een duidelijk academische focus te leggen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BrummelbosGemeente AmsterdamNederland
LIB179.04174.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. In januari/februari en juni toetsen we de kinderen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. We analyseren de resultaten van de toetsen (zowel de methodetoetsen als de toetsen van Leerling in Beeld) van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse instrument voor de leerresultaten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert is zorgelijk hoog: 46.15% tegen 11.81% landelijk. Mogelijk houdt dit verband met de relatief ambitieuze adviezen. Toch scoort 50% exact op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve monitoring-systeem zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De doelen voor burgerschap staan beschreven in ons burgerschapsplan. De doelen worden gedurende het schooljaar aangeboden via methodes en activiteiten. Deze activiteiten worden opgenomen in de weekplanning. LEES MINDER

Veiligheid

Erkenning

Waardering

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Brummelbos voor sociale ontwikkeling?

De lessen zijn gericht op preventieve groepsvorming en het bieden van een veilige omgeving. Leerlingen en leerkrachten krijgen inzicht in de rol van de groep bij pesten en andere problemen. Bij pesten wordt geprobeerd dit bespreekbaar te maken en een oplossing te zoeken in de groep. Als dit niet mogelijk is, wordt een steungroep samengesteld voor de leerling die gepest wordt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Brummelbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Brummelbos gebruikt Bosos en vragenlijsten Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Brummelbos?

Rooms Katholieke Basisschool De Brummelbos gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.