
Schoolweging
De schoolweging van De Anbrenge is 32,10 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,28% behaalt bijna alle leerlingen het fundamentele niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 57,82% ruim boven de inspectienorm van 41,2% voor het streefniveau. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen het gevraagde hoge rekenniveau haalt, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 21,43% vwo-advies (boven regio-gemiddelde van 18,61%) naast 21,43% vmbo-k. De combinatie van hoge en lage adviezen past bij de brede spreiding in schoolweging (5,59). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs in de adviezen, tegen 1,01% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Anbrenge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.95 | 174.98 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 42,11% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid wel een 'gedegen advies' gebaseerd op brede ontwikkelingsevaluatie.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Anbrenge voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Anbrenge brengt de sociale competenties van de kinderen twee keer per schooljaar in beeld door middel van de SCOL-lijsten. De uitkomsten van deze vragenlijsten worden gebruikt om extra aandacht te geven aan deze aspecten. De school gebruikt de methode Kwink om te oefenen voor de sociale competenties: hoe ga je met elkaar om, wat is respect, wat is jouw eigen mening en hoe vertel je die, hoe kun je elkaar helpen, etc. De school vindt het belangrijk dat leerlingen hiermee oefenen, zodat ze voorbereid zijn op 'de grote wereld' om ons heen. Daarnaast wordt pestgedrag zoveel mogelijk voorkomen en het respect en begrip tussen leerlingen onderling vergroot.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Anbrenge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Anbrenge gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Anbrenge?
Openbare Basisschool De Anbrenge gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.