
Schoolweging
De schoolweging van Dr. J. v.d. Hoevenschool is 26,23 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitmuntend met 96,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, ver boven de landelijk vereiste 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit reflecteert een effectieve aanpak voor cognitief sterkere leerlingen, ondersteund door het gebruik van methode- en niet-methodegebonden toetsen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke academische focus: 30,8% vwo-advies (vs 18,6% regio) en 15,4% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het regionale gemiddelde (1,01%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief lage schoolweging met beperkte spreiding (5,53).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dr. J. v.d. Hoevenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.56 | 176.1 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het midden van het schooljaar wordt een tussenevaluatie geschreven over de opbrengsten van het onderwijs en het effect van de interventies tot dan toe. Aan het einde van het schooljaar vindt er een evaluatie plaats. Deze opbrengstrapportages en de daarbij behorende gesprekken geven veel informatie over de huidige stand van de opbrengsten, de manier waarop de school cyclisch werkt aan kwaliteitsverbetering. Het opbrengstrapportagegesprek heeft een functie in het monitoren, de professionele dialoog en reflectie. Ook geeft het inzicht in factoren die spelen op verschillende scholen zodat hierin verbinding kan worden gezocht. De gesprekken over deze rapportage vinden plaats op verschillende niveaus. Tussen de IB-er en leerkrachten, tussen het team, tussen directeur-IB-er, algemeen directeur en de kwaliteitsmedewerkers van de stichting.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op of boven het advies – een uitzonderlijk resultaat vergeleken met landelijk (62,9% op advies). Deze score onderstreept de nauwkeurigheid van het adviesproces en de doorlopende begeleiding zoals beschreven in het Kanvas-leerlingvolgsysteem.
Sociale ontwikkeling
Hoe werkt de J.v.d.Hoevenschool aan de sociale opbrengsten Wij vinden het belangrijk dat: kinderen zich bij ons op school thuis voelen met plezier naar school gaan en zichzelf zijn kinderen talenten ontwikkelen kinderen straks volwaardig meedraaien in de maatschappij. kinderen werken in een leerklimaat waarin vrijheid en verantwoordelijkheid samengaan, gebonden aan afspraken en regels. kinderen leren in een veilige leeromgeving er gewerkt wordt met duidelijke afspraken volgens normen en waarden er structureel aandacht besteed wordt aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. (o.a. door de Kanjertraining) er een goede samenwerking tussen schoolleiding, leraren, kinderen en ouders is. Een goede school maak je samen! LEES MINDER
Verbinding
Aandacht
Gelijkwaardigheid
Wat is de werkwijze van de Dr. J. v.d. Hoevenschool voor sociale ontwikkeling?
De Dr. J. v.d. Hoevenschool werkt structureel met de Kanjertraining, een programma voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het doel is om kinderen zelfverzekerder te maken, beter grip te laten krijgen op sociale situaties en gevoelens beter te uiten. De training leert kinderen onderscheid te maken in manieren van reageren en behandelt onderwerpen zoals gespreksvaardigheid, interesse tonen, mening durven geven, stoppen met treiteren, zelfvertrouwen, trots zijn en uit de slachtofferrol stappen. Binnen de school wordt gewerkt met vijf kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht een ander uit, niemand doet zielig en we helpen elkaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Dr. J. v.d. Hoevenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Dr. J. v.d. Hoevenschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dr. J. v.d. Hoevenschool?
De Dr. J. v.d. Hoevenschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.