
Schoolweging
De schoolweging van à Hermkes is 26,79 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke vergelijking (96,45%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij *alle* leerlingen de vereiste basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
85,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit is een opmerkelijk sterk resultaat vergeleken met het landelijk gemiddelde (61,13%) en onderstreept de effectieve onderwijsaanpak. De school slaagt erin om veel leerlingen een hoger niveau te laten bereiken dan op grond van de leerlingenpopulatie verwacht mag worden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 61,54% havo en 15,38% vwo. Samen goed voor 76,92% hogere adviezen, wat duidelijk boven de regionale vergelijking ligt (27% havo/vwo). Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-(g)t/ havo (15,38%) en praktijkonderwijs (0%), wat past bij de relatief lage schoolweging en complexiteitsgraad.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | à Hermkes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.54 | 175.23 | 188.5 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van de leerlingen worden gemeten met methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen (Cito en Kanvas). De cognitieve resultaten worden verwerkt in LOVS (Cito) en ParnasSys. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken ontwikkelen tijdens de groepsbesprekingen. Dan bespreken we de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Steeds wordt er een afstemming gemaakt om zo goed mogelijk aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind én de onderwijsbehoefte van het kind, met realistische en uitdagende doelen. We maken jaarlijks n.a.v. de toetsresultaten een schoolzelfevaluatie, zodat we het onderwijs nog beter kunnen afstemmen. Naast de resultaten is het welbevinden van elk kind misschien wel de belangrijkste factor om tot ontwikkeling te kunnen komen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het schooladvies (0% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 41,67% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat de kwaliteit van de advisering en doorstroombegeleiding benadrukt. De focus op persoonlijke ontwikkelplannen en kindgesprekken lijkt hier zijn vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We gaan uit van de principes van de Kanjertraining m.b.t. onze communicatie, interactie en omgang met elkaar. LEES MINDER
wederzijds respect
begrip en hulpvaardigheid
veiligheid en vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool à Hermkes voor sociale ontwikkeling?
De school streeft naar respectvolle omgang tussen kinderen, leerkrachten, directie en ouders. Bij conflicten worden betrokkenen rustig aangesproken in de verwachting dat er geen kwade opzet in het spel is. Dit draagt bij aan een veilige school waar kinderen zichzelf kunnen zijn. De school leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de ander om te gaan. Ouders en leerkrachten worden aangemoedigd om bij problemen te zoeken naar oplossingen waar iedereen baat bij heeft. De Kanjertraining wordt gebruikt om kinderen handvatten te geven voor sociale situaties. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt besproken tijdens groeps(leerling)besprekingen tussen de leerkracht en intern begeleider.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool à Hermkes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool à Hermkes gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool à Hermkes?
Basisschool à Hermkes gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.