CBS De Akkerwal
Ypeloschoolweg 2 A
7468 RE Enter

Schoolweging

Schoolweging
30.5
Spreiding
5.11

De schoolweging van De Akkerwal is 30,50 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85% maar onder het vergelijkingspercentage van 95,7%. De basisvaardigheden worden dus voldoende gewaarborgd, maar er is ruimte voor verbetering ten opzichte van peers.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingspercentage van 57,3%. Dit benadrukt de uitdagingen in het bereiken van hogere leerdoelen binnen de huidige leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft 20% vwo-adviezen (vs. 18,6% regio), gecombineerd met 10% praktijkonderwijsadviezen (significant hoger dan 1,01% regio). De verdeling toont een tweeledig profiel: enerzijds ambitieuze doorstroom naar theoretische leerwegen, anderzijds aandacht voor praktisch georiënteerde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe AkkerwalGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden in februari en juni vastgesteld. Deze resultaten meten we met het IEP leerlingvolgsysteem. In het team worden ze geëvalueerd. Daarbij wordt in groepsbesprekingen stil gestaan bij het aanbod van de leerkrachten voor de groepen. Waar nodig wordt het aanbod aangepast. In groepsplannen worden de resultaten opgenomen en waar nodig direct en adequaat hulp geboden. IEP - leerlingvolgsysteem In tegenstelling tot andere leerlingvolgystemen kiest IEP ervoor om kinderen niet met elkaar te vergelijken. Ze richten zich op groei: het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak een kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters van IEP ook goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en het geeft vertrouwen. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die we kunnen toetsen. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of een kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben, en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt het IEP LVS de school om een kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van het kind Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of het omgaan met gevoelens. Daarom kijken we met het IEP LVS niet alleen naar taal en rekenen (hoofd), maar ook naar de sociaal- emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van een kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11,8% landelijk). 83,3% zit op adviesniveau, wat de zorgvuldige advisering onderstreept. Het lagere percentage bovenadvies (16,7% vs. 25,3% regio) reflecteert mogelijk realistische inschattingen.

Sociale ontwikkeling

Elk kind en zijn/haar ouders/verzorgers worden gezien en gehoord, waardoor ze zich veilig en prettig voelen. De rust binnen de school moet leiden tot acceptatie van alle kinderen, immers iedereen is anders maar samen zijn we de Akkerwal! Elk kind mag groeien in zijn of haar competenties, zowel in gedrag als in sociale omgang. Het team van de Akkerwal vindt dat de relatie met de leerlingen en ouders/verzorgers goed moet zijn, dit is immers de basis voor al het andere dat er op school gebeurt. Een kind moet zich prettig voelen en gezien zijn om tot leren te komen. Maar ook een ouder moet zich gehoord voelen om samen met de leerkrachten te kunnen kijken hoe hun kind het beste leert. We kunnen alleen samen met ouders het beste voor een kind bieden. LEES MINDER

Relatie

Rust

Ruimte

Wat is de werkwijze van CBS De Akkerwal voor sociale ontwikkeling?

Bij de kleuters werkt CBS De Akkerwal met 'Mijn Kleutergroep', een observatiesysteem voor alle ontwikkelingsaspecten. In groep 6, 7 en 8 wordt de enquête voor sociale veiligheid en welbevinden van Vensters afgenomen. Leerlingen vanaf groep 3 maken via IEP het onderdeel Hart en Handen, waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel (sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen). De resultaten van deze instrumenten worden in het team besproken.

Welke registratievormen gebruikt CBS De Akkerwal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Akkerwal gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep, Vensters en IEP Hart en Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Akkerwal?

CBS De Akkerwal gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: kindgesprekken en de methode Bikkels.