Openbare Basisschool Roombeek in Enschede

Het team van Openbare Basisschool Roombeek in Enschede

Current section: team
Bosuilstraat 3
7523 Enschede

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Roombeek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Roombeek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Roombeek bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Roombeek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Roombeek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70%)
Man (30%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Roombeek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (18.2%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Roombeek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Roombeek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Een Zorgeloze Regeling bij Basisschool Roombeek

Bij Openbare Basisschool Roombeek begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom is onze stichting, Stichting Consent, aangesloten bij het Onderwijsbreed Team (ObT) voor efficiënte personeelsvervanging. Of het nu gaat om ziekteverlof of bijzonder verlof, zoals een aanstaande verhuizing, het aanvragen van verlof verloopt gestroomlijnd via het AFAS systeem. De schooldirecteur dient vervolgens het vervangingsverzoek in via de VABO van het ObT, waarna zij zorgdragen voor het vinden van een geschikte invaller. Wij erkennen de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt en de mogelijke krapte aan beschikbare invallers. Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, hebben we op schoolniveau een gedetailleerde kwaliteitskaart vervanging opgesteld. Deze kaart beschrijft diverse scenario's en protocollen die we hanteren wanneer er onverhoopt geen directe vervanging beschikbaar is, zodat de leerervaring van uw kind altijd centraal staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werken in jaargroepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling: Specialisten op OBS Roombeek

6

Taalontwikkeling, Lezen en Rekenen: Versterking voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor Gerichte Hulp
Intern Begeleider: Coördinatie en Ondersteuning
Rekenspecialist: Verbetering Rekenvaardigheden
Taalspecialist: Stimulering Lees- en Schrijfplezier
Logopedist: Spraak- en Communicatieontwikkeling
KIDSclinic Enschede Roombeek: Fysio, Logopedie en Ergotherapie

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Roombeek zetten wij ons maximaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van al onze leerlingen. Twee toegewijde teamleden fungeren als taal- en leesspecialisten, nauw samenwerkend met onze intern begeleider. Deze interne stuurgroep ontwikkelt en bewaakt ons thematische aanbod voor taal, lezen en schrijven. Een externe specialist versterkt ons team met expertise om de taal-, lees- en schrijfvaardigheden van leerlingen verder te optimaliseren. De focus ligt hierbij op een effectieve integratie van deze vaardigheden binnen onze thematische projecten. Daarnaast wordt ons rekenonderwijs continu versterkt door een externe expert, die zorgt voor een duidelijke doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Dit garandeert een consistente en effectieve aanpak van rekenvaardigheden. Extern bieden we gespecialiseerde ondersteuning via KIDSclinic Enschede Roombeek. Therapeuten kunnen in de school observeren en leerkrachten adviseren. Onze schoollogopediste kijkt mee in de klas en start, in overleg met ouders, behandelingen. De intern begeleider coördineert deze samenwerkingen en onderhoudt contacten met externe partners zoals het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Toegewijde Ondersteuning en Begeleiding
Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit: Expertise bij Uitdagingen

Toelichting van de school:

De intern begeleider van OBS Roombeek is een sleutelfiguur in onze stuurgroep Positief Gedrag op School (PBS). Leden van deze stuurgroep volgen regelmatig trainingen in gedragsmonitoring, interventiestrategieën en data-analyse. De stuurgroep komt maandelijks bijeen om deze onderwerpen te bespreken en de inzichten te delen met het gehele team. Dit zorgt voor een uniforme en effectieve aanpak van gedragsmanagement binnen onze school. Traumasensitief Lesgeven: Een Veilige en Ondersteunende Leeromgeving. Ons team heeft een workshop gevolgd over traumasensitief lesgeven. Dit onderwijsmodel creëert een schoolklimaat dat optimaal is voor alle leerlingen, met speciale aandacht voor kinderen die ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt. We streven naar een veilige, ondersteunende en warme omgeving waar leerlingen zich vrij voelen om te leren, vertrouwen opbouwen en hun emoties en gedrag reguleren. Onze aanpak omvat een aangepaste reactieprocedure: eerst verbinding en empathie ('connect before correct'), gevolgd door een duidelijke benoeming van gedragsverwachtingen. Bij specifieke behoeften schakelen we de expertise van het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit in voor aanvullende ondersteuning.

3

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Effectief Leren en Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinatie van Gedragsstrategieën
Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit: Expertise en Advies
KIDSclinic: Praktische Ondersteuning bij Gedragsuitdagingen

Toelichting van de school:

Binnen OBS Roombeek speelt de intern begeleider een centrale rol in onze stuurgroep Positief Gedrag op School (PBS). De leden van deze stuurgroep zijn getraind in het monitoren van gedrag, het toepassen van effectieve interventies en het analyseren van gedragsdata. De maandelijkse overleggen van de stuurgroep zorgen voor een continue ontwikkeling en implementatie van strategieën voor positief gedrag. Deze inzichten worden vervolgens gedeeld met het gehele team, wat bijdraagt aan een consistent beleid. Voor aanvullende ondersteuning bij gedrag, werkhouding en taakaanpak kunnen we rekenen op de expertise van het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit. Hun website biedt waardevolle informatie over hun werkwijze: https://www.spoescholen.nl/organisatie/werkwijze/. Tevens kan KIDSclinic praktische ondersteuning bieden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkrachten Lichamelijke Opvoeding
KIDSclinic: Expertise in Kinderfysiotherapie

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Roombeek bieden wij twee keer per week gymlessen aan, verzorgd door hooggekwalificeerde vakleerkrachten lichamelijke opvoeding. Dit stimuleert de fysieke fitheid en motorische vaardigheden van onze leerlingen. Jaarlijks meten we de motorische ontwikkeling van alle leerlingen met de BLOC-test. De resultaten worden zorgvuldig geanalyseerd en met de groepsleerkrachten besproken. Indien nodig stellen we gerichte vervolgacties op om individuele leerlingen te ondersteunen in hun motorische groei. Daarnaast kunnen gespecialiseerde therapeuten van Kidsclinic in de school worden ingeschakeld voor observaties en begeleiding. Meer informatie over hun diensten is te vinden op: https://kidsclinic.nl/locaties/enschede-roombeek/.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige en Zorgzame Assistentie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Gekwalificeerde Verpleegkundige Ondersteuning
Stichting Consent: Protocollen voor Medisch Handelen

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider beschikt over een verpleegkundige achtergrond, wat zorgt voor deskundige ondersteuning op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging binnen onze school. Dit garandeert een veilige en zorgzame omgeving voor alle leerlingen. Openbare Basisschool Roombeek volgt strikt de protocollen voor medisch handelen op school, zoals vastgesteld door Stichting Consent. Dit waarborgt een professionele en veilige uitvoering van alle medische assistentie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Theater (in Prismare)
Muziekatelier (in Prismare)
Huiskamer (in Prismare)

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Roombeek

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij Openbare Basisschool Roombeek geloven we in het bieden van passend onderwijs aan diverse leerlingengroepen. Bij elke nieuwe aanmelding stellen we zorgvuldige vragen om de unieke ondersteuningsbehoeften van uw kind te begrijpen. We beoordelen de mogelijkheden binnen de klas, de expertise van onze leerkrachten, en of uw kind goed past binnen de bestaande groep en bij de leerkracht. Ons doel is om met zekerheid te kunnen stellen dat wij uw kind het juiste onderwijs kunnen bieden. Het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit (SOK) is een waardevolle partner die ons adviseert en ondersteunt bij het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Meer informatie vindt u op https://www.consentscholen.nl/steunpunt/. Startarrangementen: Een Nieuwe Kans Vanaf Schooljaar 2024-2025 Naast onze brede basiszorg introduceren we met trots de startarrangementen voor het schooljaar 2024-2025. Deze observatieplekken binnen reguliere kleutergroepen zijn speciaal ontworpen voor gebieden met een hoge instroom van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze startarrangementen bieden een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Een extra schil van ondersteuning, aangepast aan individuele behoeften zoals taalontwikkeling of executieve functies, zorgt ervoor dat elk kind kan floreren. Onze ambitie is om leerlingen zoveel mogelijk te laten starten en doorstromen binnen het regulier onderwijs. Na een periode van één tot twee jaar in het startarrangement, kan uw kind met of zonder aanvullende ondersteuning succesvol verder op de basisschool. Samenwerking met partners zoals Kentalis en Attendiz versterkt dit traject. Voorkomen van Doorverwijzing: Een Thuisnabij Alternatief Ons uitgangspunt is om doorverwijzing te minimaliseren. Wanneer een school van voorkeur niet aan de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling kan voldoen, bieden thuisnabije startarrangementen een uitkomst. Dit advies wordt uitsluitend gegeven door het Steunpunt Voorschool. Deze stedelijke voorziening beoordeelt zorgvuldig of de startarrangementlocatie kan voldoen aan de individuele ondersteuningsbehoeften van uw kind, met als doel een succesvolle schoolcarrière te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Roombeek: Onze Visie op Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op OBS Roombeek?

Op OBS Roombeek focussen we op een optimaal pedagogisch klimaat en effectieve instructie, met name via Expliciete Directe Instructie (EDI) voor kernvakken zoals rekenen en taal. Positief Gedrag Schoolbreed (PBS) is geïntegreerd in onze dagelijkse interacties, wat zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving. De zaakvakken worden aangeboden middels thematische projecten onder de noemer 'De Wereld en Ik', wat het leren betekenisvoller maakt. De schoolleiding en intern begeleiders voeren jaarlijks klassenbezoeken uit om de naleving van afspraken rondom klassenorganisatie en EDI te waarborgen en waar nodig bij te sturen. Stuurgroepen voor Nederlandse taal en PBS monitoren specifiek de voortgang en effectiviteit van deze onderwijsgebieden. Ook de rekencoördinator zal klassenbezoeken afleggen om de rekeninstructie te evalueren. Dit alles draagt bij aan een continue verbetercyclus, gericht op de ontwikkeling van elke leerling.

Hoe monitort OBS Roombeek de voortgang en bereikt school de gestelde onderwijsdoelen?

OBS Roombeek monitort de leerlingontwikkeling en het behalen van doelen via een systematische aanpak. Maandelijkse data-analyses van PBS en SWISS leiden tot concrete actiepunten. Het IEP Leerling Volg Systeem (LVS) biedt een compleet beeld van de leerling (hoofd-hart-handen) met tweejaarlijkse afnames en analyses op alle niveaus. Dit resulteert in gerichte interventies. Tevredenheidsonderzoeken onder ouders (GLANS via Vensters) en leerlingen/leerkrachten (IEP LVS 'hart') geven inzicht in de algemene schooltevredenheid en leiden tot verbeteracties. Afspraken worden vastgelegd in kwaliteitskaarten, die periodiek worden gecheckt en bijgesteld. Jaarlijks evalueren we onze onderwijsresultaten met de 'Handreiking Stap voor stap naar schooleigen doelen', waarbij we onze prestaties vergelijken met landelijke normen en vergelijkbare scholen, en onze ambities waar nodig aanscherpen.

Wat zijn de belangrijkste verbeterpunten voor het schooljaar 2025-2026 op OBS Roombeek?

Voor het schooljaar 2025-2026 richt OBS Roombeek zich op de verdere ontwikkeling van Nederlandse taal, zaakvakken (De Wereld en Ik) en rekenen, met een focus op inclusiviteit. Bij Nederlandse taal ligt de nadruk op het aanpassen van themaplanningen, het integreren van taal-, lees- en schrijfonderwijs, het stimuleren van leesplezier door leespromotie en het versterken van de ouderbetrokkenheid bij lezen. Voor rekenen onderzoeken we een nieuwe methode en versterken we de instructie, differentiatie en het gebruik van tools zoals Bareka en Rekensprint. Burgerschapsdoelen worden verder geïntegreerd in themaplanningen, PBS en HiRO. Daarnaast continueren we het project 'startarrangementen' om peuters met specifieke ondersteuningsbehoeften een plek te bieden binnen het regulier onderwijs, wat bijdraagt aan onze inclusieve visie.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij OBS Roombeek

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Roombeek, onderdeel van Integraal Kindcentrum (IKC) Roombeek, focust op een naadloze ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar. De overgang van peuterspeelzaal naar basisschool wordt soepel geregeld via het protocol warme overdracht. In schooljaar 2023-2024 introduceerden we VVE-Thuis, een programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) thuis. Dit versterkt de taal- en woordenschatontwikkeling, wat cruciaal is voor toekomstige onderwijskansen. Kinderen die extra taalondersteuning nodig hebben, profiteren hiervan. Op de peuterspeelzaal wordt VVE-Thuis ook toegepast. Door deze aanpak in groep 1/2 voort te zetten, waarborgen we de continuïteit van voorschool naar vroegschool. Leerkrachten van de onderbouw overleggen regelmatig met pedagogisch medewerkers van de voorschool. Sinds schooljaar 2024-2025 assisteren twee pedagogisch medewerkers van de voorschool enkele dagdelen per week in de onderbouw. Dit biedt extra begeleiding aan leerlingen die dit nodig hebben, waardoor de ontwikkelingslijn en aansluiting tussen voorschool en basisschool verder worden versterkt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op OBS Roombeek?

OBS Roombeek biedt diverse extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder specifieke VVE-programma's, integratie binnen het Kindcentrum, en gespecialiseerde taalbegeleiding. Dit alles is gericht op een optimale start en ontwikkeling.

OBS Roombeek biedt diverse extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder specifieke VVE-programma's, integratie binnen het Kindcentrum, en gespecialiseerde taalbegeleiding. Dit alles is gericht op een optimale start en ontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Integraal Kindcentrum (IKC) Diensten
NT2 Begeleiding door Co-teacher
Begeleidingstraject VVE-Thuis

Met welke partners werkt OBS Roombeek samen voor het jonge kind?

OBS Roombeek onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kosmo, specifiek de vestiging De Kijkdoos in Enschede. Deze samenwerking is essentieel voor de doorlopende ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

OBS Roombeek onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kosmo, specifiek de vestiging De Kijkdoos in Enschede. Deze samenwerking is essentieel voor de doorlopende ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Team | Openbare Basisschool Roombeek in Enschede | [2025] Schoolregister