Openbare Basisschool Roombeek
Bosuilstraat 3
7523 BJ Enschede

Schoolweging

Schoolweging
35.37
Spreiding
6.19

De schoolweging van Roombeek is 35,37 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit ondanks complexe omstandigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging en toont effectief maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 18,75% havo/vwo-advies (vs. 10,93% regio) en 12,5% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge percentage ongedeelde vmbo-adviezen (31,25%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRoombeekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen in groep 1 en 2 worden gevolgd met het Digikeuzebord. Hierbinnen zijn de ontwikkelingsgebieden taal, rekenen, sociaal emotioneel en motoriek verwerkt. De tussenresultaten in groep 3 tot en met 8 worden gemeten via met het IEP LVS in groep 3-8. Het gaat hierbij om de 'hoofd'toetsen: taalverzorging, (technisch) lezen en rekenen. In groep 4 worden de tussentijdse methodegebonden toetsen afgenomen (TA4, Pluspunt). Vanaf groep 5 wordt rekenen-spelling-taal gemonitord via Snappet. In groep 3 wordt gewerkt met VLL Kim versie. Vier keer per jaar worden signaleringen afgenomen. Alle gegevens worden bijgehouden in Parnassys. In Parnassys wordt tevens de ondersteuningsbehoefte van leerlingen vermeld/bijgesteld. In groep 6 en 7 wordt de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteiten test) afgenomen en vanaf groep 6 wordt gewerkt met SCRIPT. (Tussentijdse) toetsen hebben voor ons een tweeledig doel: 1. monitoren van de persoonlijke ontwikkeling van een kind 2. monitoren van de onderwijsresultaten op schoolniveau en mogelijke aanpassing van het onderwijsaanbod. Het monitoren van de sociaal emotionele ontwikkeling gebeurt via het Digikeuzebord (groep 1 en 2) en de IEP (groep 3 tot en met 8) met de 'hart&handen' onderdelen. Daarnaast nemen we jaarlijks het tevredenheidsonderzoek van Vensters af in groep 6, 7 en 8. Twee keer per jaar worden de data op schoolniveau besproken: halverwege het schooljaar (data van midden van het schooljaar) en aan het eind van het schooljaar (data eind van het schooljaar). Op groepsniveau bespreken en analyseren we vier keer per jaar de ontwikkelingen en de data. Op basis van de databesprekingen wordt - indien nodig - het onderwijsaanbod aangepast. De tussenresultaten worden met ouders en kinderen besproken in de driehoeksgesprekken. En indien nodig vaker in het schooljaar. We kunnen - met toestemming van ouders - het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit benaderen om ons te adviseren en te ondersteunen. Het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit werkt vanuit de visie van het handelingsgericht werken en ondersteunt de scholen voor (speciaal) basisonderwijs om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit zorgt door een professionele samenwerking met de scholen en andere externe partijen voor passend onderwijs. https://www.consentscholen.nl/steunpunt/ Als blijkt dat een kind onvoldoende profiteert van het reguliere onderwijsaanbod, dan worden er de stappen gevolgd volgens de ondersteuningsstructuur van het SWV Twente Oost. https://www.swvtwenteoostpo.nl/ Ouders worden altijd betrokken in dit proces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het kansrijk adviseren bevestigt. Het hoge percentage onderadvies (24% vs. 11,81%) reflecteert mogelijk de complexe achtergronden. De 'ontwikkelingsgerichte monitoring' uit het schoolplan lijkt hier positief door te werken.

Sociale ontwikkeling

Ambitie Op OBS Roombeek mogen kinderen kind zijn! We bieden kinderen een betekenisvolle, uitdagende leeromgeving waarin ze zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen die verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun eigen keuzes kunnen maken. Het team van OBS Roombeek gaat voor groei van het kind: groei in prestaties en groei in sociaal emotionele ontwikkeling. Het geeft kinderen de ruimte om te groeien in hun talenten. We willen dat kinderen: leren leren, leren communiceren en leren hun eigen geluk organiseren. Visie PBS is de basis voor een positief schoolklimaat waar je tot groei komt. Groei in de breedste zin van het woord: zowel groei in leerprestaties als groei in sociaal-emotioneel opzicht. Wij geloven dat je tot groei komt in een positieve schoolomgeving. OBS Roombeek biedt een veilige schoolomgeving die gekenmerkt wordt door een respectvolle houding naar elkaar en waar gewerkt wordt met plezier. Missie Het motto van OBS Roombeek is: Samenspelen- samen leren- samen leven! OBS Roombeek wil dat alle kinderen zich ontwikkelen, daarbij rekening houdend met de aanleg en mogelijkheden van het kind. Op OBS Roombeek is er aandacht voor het omgaan met verschillen. De driehoek kind - ouder - school is stevig. Iedereen is gelijkwaardig op OBS Roombeek. LEES MINDER

Plezier

Respect

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Roombeek voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Roombeek is een PBS school, waarbij een positief schoolklimaat centraal staat. PBS hanteert een positieve benadering. Het team heeft gezamenlijk kernwaarden bepaald en maakt duidelijke gedragsafspraken. De school hanteert een reactieprocedure. Er heerst een rustige, prettige en ontspannen sfeer. De kinderraad, bestaande uit kinderen van groep 4 tot en met 8, vertegenwoordigt alle kinderen van de school en bespreekt met de directeur, een leerkracht en een onderwijsassistent zaken die met school te maken hebben, waaronder sociaal welbevinden. De resultaten van het leerlingtevredenheidsonderzoek worden besproken in de kinderraad. De mening en adviezen van de kinderraad worden meegenomen in de onderwijspraktijk.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Roombeek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Roombeek gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: SWISS, Benchmark of Quality, IEP LVS Hoofd, hart, handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Roombeek?

Openbare Basisschool Roombeek gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), HiRO in combinatie met schooljudo, Baastrainingen en Rots (indien nodig), Babbelspel en Meidenvenijn (indien nodig).