Openbare Basisschool Park Stokhorst
Hoge Boekelerweg 135
7531 EC Enschede

Schoolweging

Schoolweging
28.94
Spreiding
6.49

De schoolweging van Park Stokhorst is 28,94 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,71% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de basiskwalificatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, aanzienlijk boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor ambitieuze doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middelbare en hogere leerniveaus: 21,74% havo en 17,39% havo/vwo (vergeleken met 16,07% en 10,93% in de regio). Het aandeel vwo-advies (8,7%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18,61%), maar de combinatie van vmbo-(g)t/havo (13,04%) benadrukt een brede doorstroombenadering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPark StokhorstGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken het IEP leerlingvolgsysteem voor de halfjaarlijkse toetsen. IEP staat voor \"Inzicht Eigen Profiel\". We volgen de voortgang van het kind op drie gebieden: hart, hoofd en handen. Een kind is meer dan taal en rekenen. Met de IEP krijgt een kind een completer beeld van je talenten en vaardigheden. In de groepen 1 en 2 werken we met \"Onderbouwd\". Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van kinderen vormt de basis van Onderbouwd. Een goed doordacht leeraanbod bestaande uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren, zorgt voor de nodige prikkels, die een belangrijke voorwaarde vormen voor leren. Door middel van spelen kan een kind beoogde leerdoelen behalen. Het zorgt ervoor dat kleuters op een ontspannen manier kennis vergaren die zij in de volgende groepen nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen. Grondbeginselen van taal, rekenen en schrijven zijn zo eenvoudig aan te leren. Een jong kind leert in fasen. In elke fase ontwikkelt een kind nieuwe dingen. Zo kunnen de meeste kinderen bijvoorbeeld pas goed leren lezen wanneer ze 6 jaar oud zijn. Het is van belang dat leerkrachten die werken met jonge kinderen kunnen denken vanuit fases en de te bereiken doelen die bij deze fases horen. Het denken vanuit doelen, die passen bij de leeftijd van het kind én het gericht stimuleren daarvan zorgt voor betere leerresultaten. In de kleutergroepen wordt gewerkt rond een thema. De leerkrachten houden in het speciale computerprogramma behorende bij Onderbouw de ontwikkelingen van de kinderen bij. In de groep 3 wordt gebruik gemaakt van Veilig Leren Lezen, de Kim-versie. Na elke Kern wordt Veilig & Vlot gelezen. De vorderingen worden geregistreerd in de leerkrachtmodule. In de groepen 5 t/m 8 wordt voor de monitoring gebruik gemaakt van de Resultatenmonitor van Malmberg. Deze methode is bij uitstek geschikt voor directe reflectie richting de leerling. Na elk thema (bij Taal en Spelling) en elk blok (bij Rekenen en Begrijpend lezen) volgt een evaluatiemoment. Bij Taal worden woordenschat en taal verkennen getoetst, bij Spelling wordt een zinnen- en een woordendictee afgenomen. Bij Rekenen en Begrijpend lezen wordt aan het eind van een blok getoetst, wat er in het voorgaande blok is aangeboden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 56,67% boven advies (landelijk: 25,27%) en slechts 3,33% onder advies (landelijk: 11,81%) demonstreert de school een nauwkeurig adviesproces. Dit sluit aan bij de beschreven ontwikkelingsgerichte monitoring in driehoeksgesprekken.

Sociale ontwikkeling

PBS: Wij onderwijzen goed gedrag net als andere schoolvakken. De strategieën om goed gedrag te onderwijzen en bij te houden zijn hetzelfde als de strategieën, die gebruikt worden om lezen, rekenen, muziek of welk vak dan ook bij te brengen. Aan regels en verwachtingen omtrent goed gedrag moeten lessen besteed worden, die deel uitmaken van het lesprogramma. Wij plannen in het begin van het jaar de gedragslessen in, zodat alle leerlingen alle gedragsregels op hetzelfde moment worden aangeleerd. De lessen worden verder in het jaar herhaald. De kinderen krijgen lessen in goed gedrag. Daarna laten wij ze oefenen. Wij geven positieve feedback aan kinderen die het gewenste gedrag laten zien en wij geven terechtwijzingen waar kinderen wat aan hebben. Ook laat de leerkracht zien hoe het niet moet. De leerlingen gaan na de les oefenen en de leerkracht geeft positieve feedback: ‘Wat fijn dat je rustig loopt, dit zorgt ervoor dat het veilig blijft op school’ of corrigeert de leerlingen: ‘Weet je nog wat de afspraak is? Laat maar zien’. Op deze manier zorgen wij er met elkaar voor dat de kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. . LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Park Stokhorst voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Openbare Basisschool Park Stokhorst voor sociale ontwikkeling is het creëren van een veilige omgeving met heldere verwachtingen over omgang met elkaar en de omgeving. De school hanteert een heldere structuur van gedragsverwachtingen en leeft deze voor. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten, observaties en gesprekken. In de klas wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale competenties met de methode 'Goed Gedaan', die is verweven in het dagelijks handelen van de leerkrachten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Park Stokhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Park Stokhorst gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Park Stokhorst?

Openbare Basisschool Park Stokhorst gebruikt de methoden 'Goed gedaan' en 'School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)' voor sociaal-emotioneel leren.