
Schoolweging
De schoolweging van De Esmarke is 30,95 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruimschoots boven de landelijke norm van 85% ligt. De school toont hiermee sterke basisvaardigheden in taal en rekenen, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 38,1% vmbo-(g)t/havo of hoger (vs. 26,6% regio), maar ook 4,76% praktijkonderwijs (iets boven regio). De focus op theoretische leerwegen blijkt uit 23,8% havo- en 14,3% vwo-adviezen. Deze spreiding past bij de schoolweging met hoge spreiding (6,43).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Esmarke | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf het moment dat kinderen onze school binnenkomen wordt systematisch een toets- en observatielijst bijgehouden. Leerlingen die op vierjarige leeftijd bij ons op school beginnen, komen niet op basis van hun ontwikkelingsstadium/hun aanleg, maar gewoon op basis van het feit dat ze vier jaar worden. Tussen deze leerlingen bestaan grote verschillen in aanleg, ontwikkeling, taalvaardigheden, milieuomstandigheden, sociale vaardigheden en dergelijke. Om die reden spreken wij van kleutergroepen i.p.v groep 1 of 2. Wij volgen deze leerlingen met ons observatie- en registratiesysteem KIJK. De leerkrachten begeleiden de leerlingen in hun verdere ontwikkeling (onderwijs op maat) en gaan er daarbij vanuit dat de leerlingen onderling verschillen. Op basis van diverse gegevens zoals informatie van de ouders/verzorgers (intake gesprek met de leerkracht), observatie van de leerkracht/intern begeleider wordt een beginsituatie per leerling gemaakt. Dit is het begin van het leerlingvolgsysteem. Het afnemen van een toets is een momentopname en moet ook zo worden bekeken. Een toetsscore staat nooit op zich, het is altijd onderdeel van de totale ontwikkeling. De leerkracht informeert in ieder geval de ouders/ verzorgers tijdens voortgangsgesprekken over de ontwikkeling van het kind. Op verzoek van de leerkracht of de ouders kan dit ook tussentijds plaatsvinden. Voor kinderen die van andere scholen komen wordt het onderwijskundig rapport als startpunt genomen. Naast methode gebonden toetsen worden een aantal keren per jaar landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Resultaten worden bijgehouden in een leerlingenvolgsysteem (KIJK en IEP).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (6,25% vs. 11,81% landelijk). Daarnaast presteert 43,75% boven het advies – een indicatie voor mogelijk te voorzichtige advisering. De combinatie van intensieve monitoring en ‘opbrengstgerichte zorg’ uit het schoolplan lijkt hierdoor positief door te werken.