De Triangel
Gerard Terborghstraat 1
7545 BV Enschede

Schoolweging

Schoolweging
31.23
Spreiding
6.76

De schoolweging van De Triangel Enschede is 31,23 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%. Dit duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,2% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt tegen een signaleringswaarde van 43,5%, presteert De Triangel ruim boven verwachtingen voor haar populatie. Dit resultaat overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%) en benadrukt de onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 31,7% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (waarvan 10,4% vmbo-(g)/t), terwijl 44,2% een havo/vwo- of vwo-advies ontvangt – significant hoger dan de regionale norm (29,5%). Opvallend is het aandeel praktijkonderwijsadviezen (2,6%), dat de inclusieve aanpak illustreert. De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Triangel EnschedeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentoetsen worden op de Triangel gebruikt om leerlingen en groepen te kunnen monitoren. Op leerlingniveau: Er wordt gekeken of een leerling de verwachte vaardigheidsgroei heeft behaald. Er worden foutenanalyses gemaakt van de toetsen. Op basis van deze informatie en de informatie verkregen uit observaties en dagelijks werk, wordt het onderwijsaanbod voor de leerling vastgesteld. Op groepsniveau Er wordt gekeken naar de verwachte vaardigheidsgroei op groepsniveau. Er wordt gekeken naar de fouten die er gemaakt zijn. Op basis van deze informatie wordt gekeken naar het onderwijsaanbod in de groep. Welke vakken, of onderdelen, zijn voor deze groep leerlingen van belang. Op schoolniveau Alle resultaten worden op teamniveau besproken. Er wordt gekeken naar de sterke onderdelen. Er wordt gekeken naar de onderdelen waar de school zwakker op scoort. Leerkrachten leren hier van elkaar. In het overleg tussen directeur, middenmanagers en intern begeleiders worden de scores besproken en ook gekoppeld aan leerkrachtvaardigheden en eventuele begeleiding die een leerkracht, jaargroep of de school nodig heeft. Op basis van de analyses worden er beleidsvoornemens geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,8% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,8%). De 69,8% die op advies functioneert, combineert met 26,4% bovenadvies-presteerders tot een positief beeld. Dit resultaat ondersteunt de effectiviteit van de advisering, mede gezien de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

We vinden het op de Triangel belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage aan te leveren.Veiligheid, respect en liefde zijn hierbij onze kernwaarden. Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten, verbonden aan de Triangel, voldoende pedagogische kwaliteiten moeten bezitten. Zij zijn getraind in het scheppen van pedagogisch klimaat in hun groep waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen het vertrouwen dat ze dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Liefde

Wat is de werkwijze van De Triangel voor sociale ontwikkeling?

De Triangel werkt met de methode KWINK om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. De methode heeft zes thema's die in alle jaargroepen hetzelfde zijn, zoals communicatie en zelfvertrouwen. De school leert de kinderen gedragsregels aan en gebruikt het leerlingvolgsysteem SCOL om de ontwikkelingen te monitoren. Kernwaarden zijn bepaald in teambijeenkomsten en intern zijn identiteitscoördinatoren georganiseerd die periodiek thema's vieren rondom telkens een andere kernwaarde.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Triangel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Triangel gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Triangel?

De Triangel gebruikt methode KWINK, gedragslessen schoolbreed, Gouden en Zilveren Weken en de Gelukskoffer. Incidentieel wordt weerbaarheidstraining aangeboden.