basisschool WereldWijs Noord
Bultweg 170
7532 XJ Enschede

Schoolweging

Schoolweging
35.11
Spreiding
4.56

De schoolweging van WereldWijs Glanerbrug-Noord is 35,11 , met een spreiding van 4,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit positief is, ligt het wel onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.0%). De focus op basisvaardigheden lijkt effectief, maar er zijn kansen voor verbetering richting het streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde van 34.3%. Dit is echter substantieel lager dan het vergelijkingsgemiddelde (47.6%). De school zet in op maatwerk via ontwikkelingsperspectieven, maar de resultaten suggereren dat extra ondersteuning voor hogere cognitieve doelen nodig is.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 57.1% vmbo-b (regio: 5.5%) en 21.4% vmbo-(g)t/havo. Slechts 7.1% krijgt een vwo-advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (18.6%). Dit patroon past bij een relatief complexe leerlingenpopulatie, maar vraagt om kritische reflectie op doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWereldWijs Glanerbrug-NoordGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten zien wij als een belangrijk gegeven. De focus in de komende jaren richt zich op de basiskwaliteit. Met basiskwaliteit gaan wij ervan uit dat de opbrengsten voldoen aan de signaleringswaarden en referentieniveaus. Onze ambitie is dat alle leerlingen zich ontwikkelen passend bij hun leerpotentieel. Wij willen kinderen voorbereiden op een duurzame toekomst. Dat betekent dat zij de kennis, beelden en vaardigheden die zij hebben opgedaan in de basisvakken kunnen toepassen in het echte leven. De komende jaren maken wij van elk kernvak een onderwijsplan. In dit onderwijsplan staan onze ambities en doelen geformuleerd, maar ook onze werkwijze binnen de school. Daarnaast werken wij met een week- en ondersteuningsplanning. Dagelijks observeren en evalueren de leerkrachten de lessen met behulp van de planning. Op basis hiervan worden vervolgkeuzes gemaakt. Dit houdt bijvoorbeeld in dat leerlingen verlengde instructie nodig hebben of versnel door de lesstof kunnen gaan. Naast de eigen bevindingen vinden er groepsbesprekingen plaats met de intern begeleider. Er wordt in die gesprekken teruggekeken en vooruitgekeken. Op die manier wordt er bepaald of het aanbod passend was bij de ontwikkeling van de leerlingen of dat er aanpassingen moeten worden gedaan. Op schoolniveau evalueren we twee keer per schooljaar de methode-onafhankelijke toetsen, eindtoets en de methodetoetsen. Op basis van deze evaluaties stellen we indien nodig de onderwijsplannen en doelen en ambities aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31.25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), wat mogelijk samenhangt met de specifieke ondersteuningsbehoefte. Positief is dat 25% boven advies presteert, vergelijkbaar met landelijke cijfers. De school benadrukt doorlopende ontwikkellijnen, maar de cijfers vragen om versterking van de adviseringspraktijk.

Sociale ontwikkeling

De belangrijkste basis van ons onderwijs is een positieve, veilige sfeer. Deze wordt gecreëerd door een respectvolle houding naar elkaar toe en het zorgdragen voor veiligheid. Veiligheid als het gaat om het voorkomen van ongelukken en letsel, maar ook sociale veiligheid. Wij zorgen voor een klimaat waarin kinderen zich thuis voelen en waar proactief wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en sociaal emotionele ontwikkeling. Binnen basisschool WereldWijs zien we dit terug door het hanteren van duidelijke gedragsverwachtingen. In elke ruimte is duidelijk gemaakt welk gedrag daar verwacht wordt. Dit gedrag wordt, wanneer kinderen dit laten zien, positief bekrachtigd. Daarnaast worden deze gedragsverwachtingen structureel in de groepen geoefend. Ook worden er in de klassen lessen in sociale vaardigheden gegeven. Wij vinden het als school erg belangrijk dat kinderen optimaal betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. LEES MINDER

Zelfredzaamheid

Samenredzaamheid

Wat is de werkwijze van basisschool WereldWijs Noord voor sociale ontwikkeling?

Basisschool WereldWijs Noord werkt met de aanpak PBS (Positive Behavior Support), een schoolbrede aanpak gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. De school legt de nadruk op het gedrag dat men wil zien, waardoor ongewenst gedrag afneemt. De kernwaarden zijn avontuurlijk, samen, verantwoordelijk en toekomstgericht. De school vindt het belangrijk leerlingen respect en verdraagzaamheid te leren met betrekking tot verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. PBS verbindt alle methoden die met gedrag te maken hebben. Het doel van PBS is het creëren van een veilig en voorspelbaar onderwijsklimaat dat het leren bevordert. Samenwerking met ouders is een belangrijke pijler. Daarnaast werkt de school met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid, gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Interne begeleiding en ondersteuning worden geboden door leerkrachten, interne begeleiders, de gedragsdeskundige, de directie en andere collega's in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool WereldWijs Noord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool WereldWijs Noord gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool WereldWijs Noord?

Basisschool WereldWijs Noord gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.