
Het team van Basisschool Menkotoren in Enschede
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool Menkotoren is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Menkotoren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool Menkotoren bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Menkotoren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool Menkotoren zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Menkotoren. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool Menkotoren werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Menkotoren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vloeiende Lescontinuïteit: Onze Aanpak bij Leerkrachtvervanging
Bij Basisschool Menkotoren garanderen we dat het onderwijs voor uw kind ononderbroken doorgaat, zelfs bij afwezigheid van de vaste groepsleerkracht. We zetten ons actief in om voor elke situatie een gekwalificeerde vervangende leerkracht in te zetten. Onze school profiteert van een robuuste vervangingsstructuur via ons schoolbestuur, Stichting Katholiek Onderwijs Enschede (KOE). Dit stelt ons in staat om gebruik te maken van de centrale vervangingspool van het Onderwijsbureau Twente (Obt). Daarnaast versterken we onze flexibiliteit door samen te werken met andere schoolbesturen binnen het Convent, waarbij we elkaars beschikbare leerkrachtenpool delen. In periodes met een verhoogde vraag naar invallers, een uitdaging in het huidige onderwijslandschap, hanteren we een specifiek protocol. Dit interne beleid voor afwezigheid en ziekte van leerkrachten zorgt voor een gestructureerde aanpak om de impact op de lesgang te minimaliseren. Indien een externe invaller niet direct beschikbaar is, zetten we interne middelen in. Dit kan betekenen dat een parttime leerkracht of een ambulant medewerker de groep tijdelijk overneemt. In uitzonderlijke gevallen, waarbij geen directe oplossing voorhanden is, informeren we ouders via onze communicatieapp Parro om uw kind indien mogelijk de eerste dag thuis te houden. Hiermee waarborgen we de kwaliteit van het onderwijs voor de aanwezige leerlingen, aangezien het verdelen van leerlingen over reeds volle groepen niet altijd wenselijk of haalbaar is. Voor kinderen die op de eerste dag van afwezigheid niet thuis kunnen blijven, bieden we een alternatieve leeromgeving. Zij kunnen dan deelnemen aan online schoolwerk, zodat hun leerproces ook op die dag voortgang boekt. We streven er te allen tijde naar om de continuïteit en de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Het leerlingenaantal en de verdeling van de leerlingen over de leerjaren zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het vormen van de groepen. We bepalen dus per schooljaar welke klassen we maken. We hebben dit schooljaar vrijwel allemaal enkele groepen; alleen groep 7-8 is een combinatiegroep van twee kleine klassen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Specialistische Ondersteuning op Basisschool Menkotoren: Een Diepgaande Blik
Taal en Rekenen: Versterking van kernvaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Menkotoren zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. We hebben in het schooljaar 2022-2023 een gestructureerd Onderwijsplan Rekenen geïntroduceerd. Ons team is daarbij intensief begeleid door een specialist om leerdoelgericht lesgeven, effectieve differentiatie en optimale afstemming van lesstof te realiseren. Bovendien analyseren we de resultaten nauwkeurig om onze leerlingen naar hun streefniveau te begeleiden. Voor het schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een vergelijkbaar traject voor een Onderwijsplan Taal en Lezen, dat we in 2024-2025 zullen afronden. Eén van onze leerkrachten is actief betrokken bij het rekennetwerk van KOE, terwijl een andere leerkracht deelneemt aan het taalnetwerk van KOE, wat kennisdeling en innovatie bevordert.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een veilige en stimulerende omgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Het sociaal en emotioneel welzijn van onze leerlingen heeft onze hoogste prioriteit. Alle leerkrachten dragen bij aan een positief en veilig groepsklimaat, essentieel voor een optimale leerervaring. Bij signalen van uitdagingen in de sociale of emotionele ontwikkeling, werken de leerkracht en de kwaliteitscoördinator nauw samen om de benodigde ondersteuning te bepalen. Onze orthopedagoog of schoolcoach kan ook worden ingeschakeld om mee te kijken en waardevolle inzichten te delen. In nauw overleg met ouders zoeken we altijd naar de meest passende begeleiding voor elk kind, zowel binnen als buiten schooltijd, om een gezonde ontwikkeling te waarborgen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gericht op succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze kwaliteitscoördinator biedt leerkrachten deskundig advies over het omgaan met gedrag, werkhouding en taakaanpak. Deze ondersteuning is erop gericht om leerlingen te helpen succesvoller te zijn in hun leerproces. Wanneer de geboden adviezen niet het gewenste effect hebben, kunnen we in overleg met ouders ook externe expertise inschakelen. Samen streven we naar een omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen en zijn of haar potentieel volledig kan benutten.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging als basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De motorische ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd door onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Tweemaal per jaar wordt de MQ-scan afgenomen, een methode die de motorische vaardigheden van kinderen in kaart brengt. Dit helpt ons om vroegtijdig eventuele ontwikkelingspunten te signaleren. Indien de vakleerkracht zich zorgen maakt over de motorische ontwikkeling van een leerling, kan zij adviseren om professionele hulp in te schakelen, zoals een fysiotherapeut, om optimale ondersteuning te bieden.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en veiligheid voorop
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel onze leerkrachten niet specifiek geschoold zijn in medisch handelen en persoonlijke verzorging, staat de zorg en veiligheid van onze leerlingen voorop. Bij specifieke hulpvragen op dit gebied, werken we nauw samen met ouders om te bepalen hoe deze ondersteuning binnen de schoolomgeving kan worden geboden. Dit gebeurt altijd in een open en collegiale sfeer. Daarnaast beschikt Basisschool Menkotoren over voldoende gekwalificeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) met actuele EHBO-kennis, wat de veiligheid op school verder garandeert.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op Menkotoren
Onze Visie op Educatieve Zorg en Groei
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek de Kwaliteit van Ons Onderwijs: Schoolplan en Ontwikkeling
Welke ambitieuze doelen stelt Basisschool Menkotoren zich voor de toekomst?
Hoe waarborgt Basisschool Menkotoren de voortgang en kwaliteit van het onderwijs?
Optimale Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool Menkotoren
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welke extra ondersteuning biedt Basisschool Menkotoren voor jonge kinderen?
Basisschool Menkotoren biedt een uitgebreid programma met extra aandacht voor de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief een gestructureerde overgang van de voorschoolse opvang en gerichte taalondersteuning.
Met welke organisaties werkt Basisschool Menkotoren samen voor het jonge kind programma?
Wij werken nauw samen met Humankind Kinderdomein, specifiek voor de peuteropvang bij De Menkotoren, om een optimale doorgaande lijn in educatie te garanderen.