Basisschool Menkotoren
Rijnstraat 15
7523 GD Enschede

Schoolweging

Schoolweging
33.93
Spreiding
8.18

De schoolweging van De Menkotoren is 33,93 , met een spreiding van 8,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,2% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school waarborgt hiermee basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 33,93) excellent presteert op kernvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (20% vs. 18,6% regio), maar ook praktijkonderwijs valt met 6,67% hoger uit dan vergelijkbare scholen (1,01%). De brede spreiding van vmbo-b (26,67%) tot vwo onderstreept de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MenkotorenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussendoelen voor rekenen, taalverzorging en lezen zijn afgeleid van de referentieniveaus voor onze school. We streven ernaar dat alle leerlingen minimaal het fundamentele (basis) niveau 1F behalen eind groep 8. Voor rekenen werken we met een lesmethode die ruimte biedt voor differentiatie. De methodegebonden toetsen zijn een indicatie voor de leerkracht of leerlingen de stof hebben begrepen en beheersen. Taal bieden we aan via ons Jeelo-projectonderwijs. Begrijpend lezen is geïntegreerd opgenomen in de Jeelo-projecten onder Bronnengebruik. Kinderen oefenen hiermee tekstbegrip en studievaardigheden en werken aan uitbreiding van hun woordenschat. In elke bron zit een onderdeel Controleer: kinderen controleren hiermee zelf of ze de bron begrepen hebben. Met verwerkingsopdrachten (bijv. maak een samenvatting, maak het verhaal af) laten de kinderen zien dat ze de informatie uit de bron kunnen toepassen. Voor het vastleggen en volgen van de vorderingen van de leerlingen in de groepen 1 en 2 gebruiken we het kleuterobservatie- en registratie instrument Kiezen voor het Jonge Kind. Dit is gebaseerd op de SLO-doelen voor de onderbouw. Twee keer per schooljaar nemen we methode-onafhankelijke tussentijdse toetsen af. We gebruiken de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem. Bij deze toetsen brengen we de ontwikkeling van de leerling in beeld ten opzichte van zijn eerdere resultaten en de groei richting de referentieniveaus. Hierdoor worden kinderen die dreigen uit te vallen of kinderen die boven of onder hun niveau presteren, systematisch en tijdig opgespoord. De vakgebieden die getoetst worden in het IEP leerlingvolgsysteem zijn: Groepen 3 t/m 8 Taalverzorging (spelling, werkwoordspelling, leestekens) Begrijpend lezen (vanaf groep 4) Rekenen Technisch lezen (groep 3 t/m 6) Hart en Handen: zelfevaluatie van leerling t.a.v. leeraanpak, creatief vermogen en sociaal-emotionele ontwikkeling NSCCT: deze toets geeft inzicht in de cognitieve capaciteiten van een leerling. Deze toets nemen we niet meer standaard af. Als we meer gegevens nodig hebben om een passend uitstroomadvies te kunnen geven, nemen we de NSCCT nog af. Na iedere toetsperiode evalueert de leerkracht (samen met de kwaliteitscoördinator) de resultaten. Aan de hand van de resultaten op groeps- of leerlingniveau kunnen aanpassingen in het onderwijsaanbod worden gedaan. Deze kinderen krijgen bijvoorbeeld aangepaste lesstof, uitdagender lesstof, extra instructie, extra oefentijd, aangepaste leermiddelen of (tijdelijke) ondersteuning van een specialist (intern arrangement). De extra inzet en begeleiding wordt periodiek geëvalueerd. Sociaal-emotionele ontwikkeling Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te volgen, nemen we twee keer per jaar sociogrammen af in de klassen. Dit geeft inzicht in de relaties tussen leerlingen en de groepsdynamiek. Met de Hart en handen-vragenlijsten in IEP krijgen we ook inzicht in hoe leerlingen zichzelf scoren op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. In de groepen 6, 7 en 8 nemen we de monitor Sociale Veiligheid af. De uitkomsten worden besproken met de kwaliteitscoördinator en er wordt besproken welke aanpassingen/aanpak op kind- of groepsniveau nodig zijn. In de groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen met de kwaliteitscoördinator is de sociale competentie van leerlingen ook altijd onderwerp van gesprek. Van PO naar VO Vanaf groep 6 stellen we een TPP (toekomstperspectief) op van iedere leerling: dit betreft het verwachte uitstroomprofiel van de leerling na groep 7 of 8. We gebruiken hiervoor de resultaten van de Cito- en IEP-toetsen vanaf groep 6, de kansen en belemmeringen van de leerling (leerhouding, onderwijsbehoefte, ondersteuningsbehoefte) en waar nodig de NSCCT-toetsen. Dit bespreken we met ouders en leerlingen, kwaliteitscoördinator en leerkracht. De leerkrachten gebruiken de informatie uit het TPP om het aanbod in de klas af te stemmen op kind- en groepsniveau. In januari in groep 8 geven we het voorlopig advies voor verwachte uitstroom VO aan leerlingen en hun ouders. In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart 2025 geven we de leerlingen het definitief schooladvies voor het VO.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,2% van de leerlingen presteert onder advies (dubbel zo hoog als landelijk). Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. Positief is dat 66,7% op advies functioneert, wat aansluit bij het beleid voor realistisch adviseren zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

We willen dat onze school een vriendelijke, veilige omgeving is voor iedereen. Vanaf het moment dat kinderen bij ons op school komen, werken we aan de vorming van jonge mensen met een bewustzijn voor regels, waarden en normen en samenwerking. Jongeren die stevig in de wereld staan met een goed gevoel van eigenwaarde, die respectvol en eerlijk met elkaar en met verschillen omgaan en op die manier een bijdrage kunnen leveren aan onze maatschappij. Op basisschool Menkotoren voelen we ons verbonden met elkaar en verbonden met de wereld. Dit sluit aan bij onze katholieke identiteit. Wij zien de school als de wereld in het klein, waar we de kinderen willen leren om samen te leven en samen te werken. Daarom hechten we veel waarde aan identiteitsontwikkeling van onze leerlingen. Het gaat hierbij zowel om de levensbeschouwelijke ontwikkeling (spiritualiteit, zingeving) als om de morele ontwikkeling (ethiek, normen en waarden). LEES MINDER

respect voor elkaar

verbonden met de wereld

samenwerken met plezier

Wat is de werkwijze van Basisschool Menkotoren voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool Menkotoren zijn afgeleid van de katholieke identiteit. Katholieke feesten en verhalen worden verbonden aan maatschappelijke thema's. Er is aandacht voor de eigen rol in het ervaren van geluk en relaties met anderen. In Jeelo-projecten is er aandacht voor sociale opbrengsten, lessen over deugden en projecten over omgaan met jezelf en anderen. De school werkt in alle groepen met de Gelukskoffer, een methode gebaseerd op positieve psychologie. Samen met de inzet van Gouden, Zilveren en Bronzen weken wordt gewerkt aan een vriendelijk en veilig schoolklimaat. Het team volgt in schooljaar 2024-2025 een training Verbindend Gezag in het onderwijs, voor een positief pedagogisch klimaat. Via sociogrammen en observaties van leerkrachten wordt de sociale veiligheid en groepsdynamiek gemonitord. In de vragenlijsten van het IEP-onderdeel Hart en Handen scoren de leerlingen zichzelf op het gebied van Leeraanpak, Sociaal emotionele ontwikkeling en Creatief Vermogen. Leerkrachten bespreken de uitkomsten met de kwaliteitscoördinator.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Menkotoren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Menkotoren gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociogram en Hart en Handen zelfevaluatie sociaal emotionele ontwikkeling.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Menkotoren?

Basisschool Menkotoren gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: De Gelukskoffer (groep 1 t/m 8) en het aanbod in Jeelo.