Basisschool Basisschool Liduina in Enschede

Het team van Basisschool Liduina in Enschede

Current section: team
Scholten Reimerstraat 8
7524 Enschede

Zie hier hoe het team van Basisschool Liduina is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Liduina. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Liduina bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Liduina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Liduina zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Liduina. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Liduina werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Liduina gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van leerkrachten op Basisschool Liduina: Een helder proces

Ons stappenplan voor gegarandeerde lescontinuïteit. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht starten wij direct het zorgvuldige vervangingsproces. Een aanvraag wordt ingediend bij het Onderwijsbureau Twente, dat primair zoekt naar geschikte vervangers uit onze eigen KOE-stichting pool A. Dit garandeert een snelle en kwalitatieve invulling. Indien nodig breiden we de zoektocht uit naar pool B, met beschikbare professionals van andere schoolbesturen. Daarnaast onderzoeken we interne oplossingen, zoals het tijdelijk inzetten van collega's op andere groepen of het faciliteren van extra werkuren. Flexibiliteit en samenwerking staan hierbij centraal om de impact op de leerlingen te minimaliseren. We evalueren ook de inzetbaarheid van stagiaires en LIO-studenten als waardevolle ondersteuning bij vervangingsvraagstukken. Hun frisse blik en leergierigheid dragen bij aan een dynamische leeromgeving. Zo streven we ernaar altijd een passende oplossing te vinden voor elke situatie. Transparante communicatie bij uitdagingen. Mocht het ondanks alle inspanningen toch niet lukken om een vervanger te vinden, dan informeren we ouders en verzorgers direct via Parro over de gemaakte afspraken, zoals een mogelijke studiedag of vrije dag voor de betreffende groep. Bij langdurige vervangingsproblematiek worden groepen beurtelings vrijgesteld om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Uw begrip en medewerking zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Liduina

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Liduina zetten we vol in op taal en rekenen, met een team van toegewijde specialisten die zorgen voor een doorlopende leerlijn. De kwaliteitscoördinator overziet alle ondersteuningsgebieden en werkt nauw samen met de stuurgroepen en bovenschoolse specialisten. Onze rekenspecialist, een expert in reken- en wiskundeonderwijs, blijft op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Deze specialist zorgt voor een actueel onderwijsaanbod en de benodigde faciliteiten voor uitstekend rekenonderwijs. De specialist meer- en hoogbegaafdheid begeleidt leerlingen met een hoog leerpotentieel. Deze specialist geeft niet alleen advies, maar verzorgt ook gerichte lessen buiten de klas, zodat elke leerling optimaal wordt uitgedaagd. Onze taalspecialist focust zich op de Nederlandse en Engelse taalontwikkeling. Deze professional bewaakt de doorlopende leerlijn, adviseert leerkrachten en zorgt voor de benodigde middelen voor effectief taalonderwijs. De kwaliteitscoördinator en onderwijscoördinatoren vormen samen met de directeur het schoolmanagement. Zij dragen bij aan het onderwijsbeleid, de kwaliteitszorg en bieden directe ondersteuning aan leerkrachten. De onderwijscoördinatoren zijn gespecialiseerd in de begeleiding van de jongste (4-7 jaar) en oudere leerlingen (7-13 jaar).

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal bij Basisschool Liduina. Een toegewijde stuurgroep, aangestuurd door een coördinator, bewaakt de doorlopende leerlijn en zorgt voor een passend onderwijsaanbod. Onze school werkt nauw samen met een orthopedagoog die expertise biedt op het gebied van sociaal-emotionele vraagstukken. Indien nodig worden externe contacten gelegd voor aanvullend advies en ondersteuning, zodat elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Basisschool Liduina biedt een rustige en veilige leeromgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Een warm welkom door het team en duidelijke afspraken over de dagelijkse routine, zoals het gebruik van het bord en zelfstandig werken volgens de EDI-methode, vormen de basis. We besteden veel aandacht aan het herhalen van afspraken en routines, vooral na schoolvakanties. Leerlingen worden actief betrokken bij het leerproces en het belang van de aanpak wordt duidelijk uitgelegd. Dit bevordert een positieve werkhouding en succesvolle taakaanpak.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt met passie de gymlessen voor alle groepen. Deze specialist monitort de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen en voert jaarlijks een scan uit. Op basis van de resultaten kunnen gerichte interventies worden ingezet. Bij specifieke behoeften wordt in nauw overleg met ouders/verzorgers verwezen naar externe professionals zoals ergotherapeuten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Afstemming

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuningsvragen rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werkt Basisschool Liduina nauw samen met ouders en verzorgers. We hanteren een strikt medicijnprotocol en evalueren zorgvuldig welke taken door intern personeel kunnen worden uitgevoerd en wanneer externe expertise ingeschakeld moet worden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Instructielokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Succesvolle Schoolloopbanen

Hoe Wij Uw Kind Helpen Bloeien

Bij Basisschool Liduina geloven we in het bieden van gerichte ondersteuning om elke leerling te laten excelleren. Onze onderwijsondersteuningsstructuur, gedetailleerd in een bijlage onder 'Handige Informatie voor Ouders', is ontworpen om aan te sluiten bij de individuele behoeften. We werken nauw samen met professionele hulpverleners om uw kind te ondersteunen bij opgroeien en opvoeden. Lisa Kerver, onze ambulant hulpverlener, en Agnes Damveld, de schoolwijkcoach vanuit de wijkteams Enschede, staan klaar om te assisteren. Lisa kan uw kind individueel, in kleine groepjes of met u als ouder begeleiden. Ze behandelt uiteenlopende onderwerpen zoals sociale vaardigheden, faalangst, zelfbeeld, rouwverwerking en omgaan met echtscheiding. Ze werkt zowel op school als bij u thuis, en stemt haar aanpak af op de specifieke situatie. Agnes Damveld, de schoolwijkcoach, deelt veel van deze expertise en kan bovendien doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp. Beide professionals benaderen vragen vanuit een uniek perspectief, wat essentieel is om uitdagingen tijdig te signaleren en te voorkomen dat ze escaleren tot grotere problemen. Onze hulpverleners onderhouden nauw contact met de kwaliteitscoördinator en de leerkracht van uw kind. Afspraken worden doorgaans in overleg met de school ingepland, zodat de ondersteuning naadloos aansluit bij het onderwijstraject. Toekomstig aanbod en Pedagogische Visie: Groei in de Eigen Groep Door de succesvolle implementatie van Effectieve Directe Instructie (EDI) is ons didactisch handelen in de klas sterk verbeterd. We streven ernaar leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen groep te laten leren, met dagelijkse extra instructie voor wie dat nodig heeft. Pré-teaching biedt extra uitleg voorafgaand aan lessen, wat vooral waardevol is voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben. Ons thematisch en geïntegreerd onderwijs maakt leerstof betekenisvoller en beter verbonden. Dit komt ten goede aan alle leerlingen, inclusief die met een hogere leerpotentie. Groep Expeditie is specifiek ontworpen voor deze leerlingen, met wekelijkse lessen die aansluiten bij hun leertraject. Indien extra instructie buiten de groep noodzakelijk is voor leerlingen die moeite hebben met het behalen van doelen, kan dit ook binnen Groep Expeditie plaatsvinden. Door de versterkte instructie binnen de eigen groep zal dit naar verwachting echter zelden nodig zijn. Methoden voor Brede Ontwikkeling Voor thematisch en geïntegreerd onderwijs maken we gebruik van de methode 'Wetenswaardig'. Deze methode integreert de vakken Nederlandse taal, begrijpend lezen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek en burgerschap. Spelling en grammatica worden apart aangeboden om de taalvaardigheid te optimaliseren. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap zetten we de methode 'Kwink' in. We stellen maandelijks een kalender samen met activiteiten die aansluiten bij de thema's en lessen, om zo een rijke leeromgeving te creëren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool Liduina

Wat zijn de kernambities van het schoolplan van Basisschool Liduina?

Op Basisschool Liduina streven we naar rijke leerplaatsen en hoge ambities voor al onze leerlingen. We stimuleren een actieve leerhouding door een diversiteit aan werkvormen aan te bieden, zoals coöperatief, bewegend, directief en zelfontdekkend leren. Onze onderwijskundige keuzes baseren we op actueel wetenschappelijk onderzoek en we werken aan een doorlopende lijn in de inrichting van onze leeromgeving. We onderzoeken continu wat een rijke leeromgeving inhoudt en hoe we deze optimaal kunnen inrichten, waarbij we ook de directe omgeving van de school betrekken. Op onderwijsinhoudelijk gebied zetten we stappen om wetenschap en technologie, en burgerschap verder te integreren en te versterken. Onze ambitie is om ouders en bedrijven actief te betrekken via projecten, zodat we kennis uit de praktijk naar onze school halen. We geloven in kansengelijkheid door kansrijk onderwijs te bieden, waarbij elke leerling zich kan ontwikkelen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Naast de essentiële basisvaardigheden voor zelfstandig functioneren, besteden we veel aandacht aan sociale vaardigheden en het welbevinden van elk kind. Ons aanbod is afgestemd op de behoeften van onze leerlingenpopulatie, inclusief die met een hoog leerpotentieel. Burgerschap is cruciaal, gezien de diversiteit binnen onze schoolgemeenschap. We hanteren een geïntegreerde aanpak, waarbij specifieke aandacht is voor burgerschap, identiteit en de ontwikkeling van talentvolle leerlingen. Actuele maatschappelijke en onderwijsontwikkelingen krijgen een prominente plaats in ons curriculum.

Hoe borgt Basisschool Liduina de kwaliteit en evaluatie van het onderwijs?

Basisschool Liduina hanteert een gestructureerde kwaliteitszorgcyclus van vier jaar, waarin het schoolplan een centrale rol speelt. Eens per twee jaar organiseren we tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en medewerkers, aangevuld met interne audits. We beschikken over een onderwijsondersteuningsprofiel en een professioneel statuut dat de afspraken met het team over professionele autonomie vastlegt. Indien nodig kan de onderwijsinspectie onderzoek uitvoeren. Na twee jaar vindt een schoolzelfevaluatie plaats, gevolgd door een verkorte versie na vier jaar. Aan het einde van de cyclus evalueren we het schoolplan en formuleren we nieuwe doelen en ambities. Jaarlijks stellen we een schooljaarplan op, gebaseerd op het schoolplan, dat in januari en juli wordt geëvalueerd om bijsturing mogelijk te maken. Drie strategische kwaliteitsgesprekken met de adviseur Onderwijs Kwaliteit en Innovatie, de kwaliteitscoördinator en de directeur evalueren en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. We monitoren actief de sociale veiligheid bij leerlingen vanaf groep 5 via het leerlingvolgsysteem IEP. Gedurende het schooljaar vinden er groepsbesprekingen, leerlingbesprekingen en afstemming met de orthopedagoog plaats. Groepsbezoeken en collegiale consultatie bevorderen de professionele ontwikkeling. Studiedagen zijn gericht op de doelen uit het schooljaarplan. Stuurgroepen, ondersteund door het managementteam, sturen en monitoren de schoolontwikkelingen. Dit managementteam bestaat uit twee bouwcoördinatoren, de kwaliteitscoördinator en de directeur, die zorgdragen voor ondersteuning en facilitatie.

Welke specifieke doelen zijn opgenomen in het schooljaarplan 2025-2026?

Het schooljaarplan 2025-2026 van Basisschool Liduina bevat diverse focuspunten om ons onderwijs continu te verbeteren. We zetten vol in op de verdere implementatie van het instructiemodel Expliciete Directe Instructie (EDI), met nadruk op flexibele inzet, differentiatie, het stimuleren van hoger orde denken en collegiale lesobservaties. Op het gebied van burgerschap stellen we schoolspecifieke doelen vast, introduceren we de nieuwe leerlijn Kwink en koppelen we relevante activiteiten. Voor thematisch en geïntegreerd werken bespreken we de leerlijn Wetenswaardig, stellen we een lijn vast voor het maken van aantekeningen, en onderzoeken we hoe we autonomie meer bij de leerlingen kunnen leggen. Wetenschap & Technologie (W&T) en digitale geletterdheid worden nadrukkelijk verweven in ons aanbod. Verder werken we aan de verdere implementatie van onze leerlijn voor spelling en grammatica, waarbij we het tweede jaar van implementatie voortzetten. In rekenen werken we aan de verdere uitwerking en bespreking van de leerlijn en stellen we oplossingen vast voor eventuele hiaten. Voor 'MijnKleutergroepen' volgen we scholing om de gegevens beter te kunnen analyseren en passen we het format voor groepsbesprekingen aan.

Specifiek Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Liduina

Toelichting van de school

Naadloze Overstap van Voorschool naar Basisschool Liduina Bij Basisschool Liduina zorgen we voor een warme en zorgvuldige overdracht voor kinderen die van Humankind overstappen. Onze kwaliteitscoördinator werkt nauw samen met de intern begeleider van Humankind om de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind te bespreken. Hierdoor kunnen we direct inspelen op wat uw kind nodig heeft. Soms voert onze kwaliteitscoördinator vooraf een observatie uit bij de voorschoolse opvang. Deze zorgvuldigheid garandeert een soepele en succesvolle start op onze basisschool. Ouders worden altijd geïnformeerd en uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek op school. Een kennismaking met een rondleiding door onze directeur biedt u en uw kind een warm welkom. Indien gewenst, kan dit gesprek worden uitgebreid met onze kwaliteitscoördinator, eventueel met deelname van de intern begeleider van Humankind. Dit geldt ook voor kinderen die geen gebruik hebben gemaakt van Humankind of instromen vanuit een andere school. Innovatief Onderwijs voor de Onderbouw Onze onderbouw wordt verrijkt met Jonge Kind-specialisten, speciaal opgeleid voor het onderwijs aan jonge kinderen. De groepen 1 en 2 volgen hun leerproces aan de hand van de kerndoelen en SLO-doelen, verwerkt in het leerlingvolgsysteem 'Mijn Kleutergroep'. Dit systeem helpt onze leerkrachten de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig te volgen. Expliciete Directe Instructie (EDI) vormt de basis van onze lesmethodiek. We betrekken alle leerlingen actief, zowel in de grote groep als in kleinere, homogene instructiegroepen. Op basis van observaties bepalen leerkrachten of een lesdoel is behaald. Leerlingen die een doel snel oppakken of al beheersen, krijgen uitdagendere opdrachten of vervolgdoelen. Dit stelt ons in staat om dagelijks flexibel in te spelen op de leerbehoeften en het tempo van elk kind. Thematisch Leren en Ontwikkelen We werken met een gevarieerd aanbod aan thema's, waaronder jaarlijks terugkerende favorieten en nieuwe, afwisselende onderwerpen. De leerkrachten van de groepen 1 en 2 bereiden deze thema's zorgvuldig voor en stemmen de doorgaande lijn nauwkeurig op elkaar af. Dit zorgt voor een consistent en uitdagend leerervaring. Periodieke Groepsbesprekingen en Oudergesprekken Drie keer per jaar organiseren we groepsbesprekingen. De eerste in oktober focust op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de groep. In januari en juni ligt de nadruk op zowel de didactische als sociaal-emotionele ontwikkeling. Individuele leerlingen kunnen tijdens deze besprekingen extra aandacht krijgen, of op elk moment van het jaar op aanvraag bij de kwaliteitscoördinator. Tijdens de groepsbespreking, met deelname van leerkracht, kwaliteitscoördinator en directeur, stellen we groepsdoelen vast. Aansluitend vinden de oudergesprekken plaats. Hierin bespreken leerkrachten de voortgang van uw kind, delen onze schoolse inzichten, benoemen successen en signaleren aandachtspunten. Individuele Ondersteuning: Extra Spelen en Leren Voor kinderen met een indicatie 'Extra Spelen en Leren' (voorheen VVE) ontwikkelen onze leerkrachten, in samenwerking met de kwaliteitscoördinator, een gepersonaliseerd programma. We stellen gezamenlijk doelen op en bepalen de aanpak om deze te bereiken. Deze doelen worden elke acht weken geëvalueerd met ouders, waarbij we de voortgang bespreken en waar nodig bijsturen. De focus ligt hierbij vaak op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Liduina extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool Liduina biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder structurele begeleiding en extra ontwikkelingsmogelijkheden.

Basisschool Liduina biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder structurele begeleiding en extra ontwikkelingsmogelijkheden.

Kinderopvang Enschede
Peuteropvang en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool Liduina samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Humankind om een naadloze en verrijkende overgang van kinderopvang naar basisschool te garanderen.

Wij werken nauw samen met Humankind om een naadloze en verrijkende overgang van kinderopvang naar basisschool te garanderen.

Team | Basisschool Liduina in Enschede | [2025] Schoolregister