
Schoolweging
De schoolweging van Liduina Enschede is 26,23 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,7%, toont het een sterke basiskwaliteit op taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat exact aansluit bij de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8. Dit reflecteert een realistische ambitie gezien de leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,3%, wat Liduina's focus op maatwerk onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op theoretische leerwegen: 29,2% VMBO-(g)t, 20,8% havo en 12,5% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% tegenover 1,01% bij vergelijkbare scholen). Dit past bij de academische focus van de school, zoals beschreven in het Toekomst Perspectief Plan (TPP).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Liduina Enschede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In alle groepen Binnen de kleine onderwijsondersteuningscyclus volgt de leerkracht dagelijks de doelen die een leerling wel of niet beheerst. Vanuit die observatie en analyse richt de leerkracht het onderwijs in. Dat kan betekenen dat een lesdoel herhaald wordt of dat met het volgende lesdoel verdergegaan kan worden. Ook kan het betekenen dat een individuele leerling of een klein groepje juist al verder is in de lesstof. Daarvoor is de leerkracht scherp op het observeren en analyseren van de resultaten van de leerlingen die ten opzichte van de basisgroep in de klas een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Dit wordt bijgehouden in de groepsmap, waardoor voorafgaand aan de les duidelijk is wat de verschillende leerlingen nodig hebben. Dit wordt ondersteund middels het instructiemodel EDI dat gehanteerd wordt. Groep 1 en 2 In groep 1 en 2 werken we met 'Mijn Kleutergroep'. Een systeem waarin alle doelen staan waaraan een leerling zou moeten voldoen. Voor elke leerling wordt bijgehouden welk doel ze hebben behaald en welk doel ze nog kunnen behalen. Voor het onderwijsaanbod wordt afgestemd op de te behalen doelen. Dit wordt gedaan vanuit de heterogene groep, de hele klas, waarna in kleine homogene groepen gewerkt wordt (grote kring en kleine kring). Daarvoor wordt het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie) ingezet. Tijdens de gesprekken met ouders/verzorgers, tenminste twee keer per jaar, wordt de ontwikkeling besproken. Groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden methodegebonden toetsen afgenomen en niet-methodegebonden toetsen. Voor dat laatste wordt het leerlingvolgsysteem IEP gebruikt. Voor het onderwijsaanbod wordt afgestemd op de te behalen doelen. Dit wordt gedaan vanuit de heterogene groep, de hele klas, waarna in kleine homogene groepen gewerkt wordt. De homogene groept wordt bepaald door te weten wat de leerlingen al kunnen en wat niet vanuit de les die vooraf ging of vanuit de instructie. Daarvoor wordt het instructiemodel EDI (Expliciete Directe Instructie) ingezet. Tijdens de gesprekken met ouders/verzorgers, tenminste twee keer per jaar, wordt de ontwikkeling besproken. Vanaf groep 6 sluiten de leerlingen aan bij de gesprekken. Dan wordt ook het eerste Toekomst Perspectief Plan (TPP) besproken. Dat gaat uit van de resultaten en ook de werkhouding en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling. Daarop wordt de te verwachten uitstroom naar het VO gebaseerd. Dat doel wordt ambitieus gesteld (hoge verwachtingen) en de leerling wordt meegenomen en denkt mee over dat te behalen doel. Onderwijsondersteuningsstructuur Overkoepelend is er een onderwijsondersteuningsstructuur. Daarin wordt beschreven wat de Liduina biedt en dat proces begint voor de start van een leerling op school. Ook staat daarin beschreven dat er groepsbesprekingen en leerlingenbesprekingen zijn. Op die momenten worden de leerlingen in samenspraak met de leerkracht(en), de kwaliteitscoördinator en de directeur gemonitord en worden waar nodig interventies afgesproken. Dit kan een interventie zijn voor een leerling of voor de groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 62,9%. De school scoort iets lager qua 'boven advies' (8,7% vs 25,3% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de precieze advisering in groep 6-8. De warme overdracht en dossierbegeleiding lijken hier effectief.
Sociale ontwikkeling
In onze missie en visie zeggen we: Basisschool Liduina; ruimte voor elkaar Op basisschool Liduina, school van Katholiek Onderwijs Enschede (KOE), wordt met je gewerkt aan de didactische en sociaal emotionele ontwikkeling. Het doelgerichte onderwijsaanbod geeft je ruimte om te ontdekken, te verwonderen en nieuwsgierig te zijn. Naar jezelf en de wereld om je heen. Groeien kun je altijd en (zelf)reflectie is een middel om dit te bereiken. Je leert je eigen identiteit kennen en hoe deze zich verhoudt tot de maatschappij. Communicatieve vaardigheden maak je je eigen, gerelateerd aan waarden en normen. Die maken ‘samen(werken)’ mogelijk. Jouw leerkracht onderwijst en coacht. Samen stellen we doelen richting het voortgezet onderwijs. Wij hebben vertrouwen in je. Lef mag je dan ook hebben. Dit in een omgeving die rust, veiligheid en plezier uitstraalt. ------------------------ We vinden het belangrijk dat de leerlingen zichzelf leren kennen en dat ze in staat zijn te reflecteren op zichzelf. Om te reflecteren op de wereld en een mening te vormen hebben ze kennis nodig over die wereld. Belangrijk voor de leerlingen van de Liduina is dat zij een breder beeld krijgen van de wereld dan de naaste omgeving waarin zij opgroeien. Dat kan door kennis en ervaringen op te doen. Communicatief zijn de leerlingen doorgaans sterk te noemen. Dit is een kwaliteit. Als aanvulling daarop kunnen de leerlingen leren af te stemmen op de ander. Doorvragen bijvoorbeeld is een kwaliteit, echter kan dit ook brutaal overkomen afhankelijk van de situatie en de persoon die je tegenover je hebt en de wijze waarop dit wordt gedaan. Dan wordt een kwaliteit benut en verder uitgebouwd. LEES MINDER
zelfkennis en zelfreflectie
kennis van de wereld
communicatieve vaardigheden
Wat is de werkwijze van Basisschool Liduina voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool Liduina zijn bepaald op basis van de leerlingenpopulatie. Het verdiepen en verbreden van kennis en vaardigheden is belangrijk voor de toekomst. In de school hanteren we de regel: Samen zorgen we voor onszelf, elkaar en de omgeving. Kennis opdoen is belangrijk om andere geloofsovertuigingen, ideeën en opvattingen te begrijpen, zodat leerlingen een eigen mening kunnen vormen. Kennis en vaardigheden worden opgedaan met de methodieken Kwink (sociaal-emotioneel en burgerschap) en Wetenswaardig (burgerschap, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek, taal en begrijpend lezen). Bij deze methoden wordt een kalender ontwikkeld met activiteiten die aansluiten bij de onderwerpen en thema's.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Liduina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Liduina gebruikt het leerlingvolgsysteem IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Liduina?
Basisschool Liduina gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.