Basisschool Bonifatius in Enschede

Het team van Basisschool Bonifatius in Enschede

Current section: team
Zaanstraat 10
7523 Enschede

Zie hier hoe het team van Basisschool Bonifatius is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Bonifatius. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Bonifatius bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Bonifatius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Bonifatius zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Bonifatius. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (27.3%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Bonifatius werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (22.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Bonifatius gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool Bonifatius: Zekerheid en Continuïteit

Bij Basisschool Bonifatius waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. De stichting KOE, waar onze school deel van uitmaakt, beschikt over een team van toegewijde vaste invallers die direct inzetbaar zijn bij kortdurende afwezigheid. Denk hierbij aan situaties zoals ziekte of specifieke verlofaanvragen. Voor langdurige vervangingsperiodes maken we gebruik van een professionele invalpool, beheerd door het Onderwijs Bureau Twente. Deze regionale pool garandeert dat er gekwalificeerde leerkrachten beschikbaar zijn om de lessen van uw kind naadloos over te nemen en zo het leerproces te ondersteunen. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen. Wanneer een leerkracht onverwacht niet aanwezig kan zijn, wordt er direct een vervanger geregeld via de erkende invalpool. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient. Indien er onverhoopt geen geschikte invallers beschikbaar zijn, treedt ons zorgvuldig opgesteld schoolprotocol voor vervanging in werking. Dit protocol beschrijft de procedures om de opvang van de klas te garanderen. Mogelijkheden zijn onder meer de inzet van een collega met een extra taak of de tijdelijke overname door een ambulante leerkracht. In uitzonderlijke gevallen waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. In dergelijke situaties worden ouders en verzorgers altijd minimaal een dag van tevoren proactief geïnformeerd. Transparante communicatie staat bij ons voorop, zodat u steeds op de hoogte bent van de gang van zaken rondom de school. (LEES MEER OVER ONS ONDERWIJSPROCES)

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Bonifatius krijgen alle leerlingen één keer per week gymnastiek/sport van een vakleerkracht.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Bonifatius

5

Versterking Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Onze interne begeleider staat klaar.
Een toegewijde orthopedagoog biedt hulp.
Onze rekenspecialist verbetert rekenvaardigheden.
Specifieke aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Een taalspecialist stimuleert taalontwikkeling.

Toelichting van de school:

Met een getalenteerd team en ondersteuning van het steunpunt van de KOE, bieden wij zorg tot en met niveau 5. Deze gespecialiseerde hulp is beschikbaar mits het aansluit bij de behoeften van de groep en praktisch uitvoerbaar is. Onze aanpak is gericht op het bieden van op maat gemaakte ondersteuning. We zorgen dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken, met extra aandacht voor specifieke leerbehoeften. Samen met ouders werken we aan een optimaal leertraject. De expertise binnen onze school garandeert een effectieve en passende aanpak voor alle leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Onze interne begeleider ondersteunt sociaal-emotionele groei.
Een orthopedagoog helpt bij het omgaan met emoties.
Specialistische begeleiding voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Toelichting van de school:

Leren over jezelf, anderen en samenwerken is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Wij hanteren de KWINK-methode, die schoolbreed wordt toegepast in alle groepen, van 1 tot en met 8. Deze uniforme aanpak zorgt voor herkenbaarheid en een consistente begeleiding voor alle kinderen. We benadrukken het belang van het uiten van gevoelens en het vinden van balans tussen zelfzorg en aandacht voor de ander. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwkeurig gevolgd. Groepen 3 tot en met 8 gebruiken hiervoor het IEP volgsysteem (onderdeel Hart en Handen), terwijl leerkrachten in groep 1 en 2 observaties doen die worden geregistreerd in 'Het Jonge Kind'.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Onze gedragsspecialist biedt gerichte hulp.
De interne begeleider coördineert de aanpak.
Een orthopedagoog analyseert en adviseert.
Specifieke aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
De Boostklas voor intensieve ondersteuning.

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden wij gespecialiseerde hulp. Onze experts werken samen om een effectief plan op te stellen. De Boostklas is een unieke mogelijkheid voor leerlingen van alle KOE-scholen om tijdelijk intensieve begeleiding te ontvangen. Samen met ouders zetten we ons in om de leerling te ondersteunen wanneer een goede werkhouding en taakaanpak uitdagend zijn. Actieve betrokkenheid van ouders is cruciaal voor het succes van deze interventies. We geloven dat door nauwe samenwerking de positieve impact op de leerling gemaximaliseerd kan worden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Onze interne begeleider monitort de ontwikkeling.
Een vakleerkracht gymnastiek bevordert de motoriek.

Toelichting van de school:

Sinds schooljaar 2021-2022 voeren alle vakleerkrachten gymnastiek op de basisscholen in Enschede de MQ scan uit bij alle leerlingen. Deze scan biedt waardevol inzicht in de motorische vaardigheden van elk kind. Indien uit de scan blijkt dat bepaalde vaardigheden nog ontwikkeld moeten worden, stellen we een passend aanbod samen. Dit is gericht op het versterken van de motorische competenties en het bevorderen van een actieve levensstijl. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich fysiek optimaal kunnen ontwikkelen. Door gerichte oefeningen en begeleiding stimuleren we zowel de grove als de fijne motoriek.

2

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

De interne begeleider coördineert de zorg.
Onze wijkcoach biedt ondersteuning op maat.

Toelichting van de school:

Wanneer er zorgen zijn over de persoonlijke verzorging van een leerling of er medische handelingen nodig zijn, betrekken wij de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Dit omvat de schoolverpleegkundige en de schoolarts. Wij waarborgen de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen door proactief te handelen. Onze school werkt nauw samen met externe partners om de best mogelijke zorg te garanderen. De communicatie met JGZ zorgt ervoor dat eventuele specifieke zorgbehoeften tijdig worden geïdentificeerd en aangepakt. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving voor elk kind.

0

Verbeteren Gedrag en Taakaanpak met Boostklas

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor alle leerlingen van de KOE-scholen is er de mogelijkheid om tijdelijk gebruik te maken van de Boostklas. Dit programma is ontworpen om kinderen te ondersteunen die extra hulp nodig hebben bij hun werkhouding en taakaanpak. In nauwe samenwerking met ouders wordt een plan opgesteld om het kind effectief te begeleiden. Het directe betrekken van ouders bij deze interventie is van onschatbare waarde voor het succes ervan. Onze aanpak is gericht op het bouwen van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van strategieën die leerlingen helpen om succesvol te zijn in hun schoolwerk. De Boostklas biedt een veilige en gestructureerde omgeving voor groei.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Buitenschoolse Opvang , Kosmo opvangorganisatie
Peuteropvang , kosmo opvangorganisatie

Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool Bonifatius

Ons Schoolbeleid voor Passend Onderwijs en Leerlingenzorg

Bij Basisschool Bonifatius geloven we in passend onderwijs voor elke leerling. Dit betekent dat we de groei in vaardigheden, het behalen van leerdoelen, leerplezier en een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning nauwlettend volgen. Deze elementen vormen de basis voor onze analyse van de ontwikkeling van uw kind. Op basis hiervan bepalen we de meest effectieve begeleiding en extra zorg. Onze leerlingenzorg is gestructureerd in vijf niveaus. Niveau 1 en 2 vallen binnen de basiszorg en zijn gericht op algemene zorg en het oplossen van kleine, kortdurende leerachterstanden. Deze worden uitgevoerd volgens onze kwaliteitskaarten per vakgebied. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben, stellen we op niveau 3 een specifiek begeleidingsplan op. Als dit onvoldoende resultaat oplevert, schakelen we op niveau 4 een orthopedagoog van ons steunpunt in voor advies en eventueel onderzoek. Soms betrekken we externe deskundigen zoals dyslexiecentra of psychologen. Op niveau 5 kunnen arrangementen worden aangevraagd, zowel intern als extern. Bij specifieke problemen (niveau 4 en 5) ontwikkelen de leerkracht en intern begeleider, in samenspraak met u als ouder, een gedetailleerd ondersteuningsplan. Dit plan wordt periodiek geëvalueerd en bijgesteld. We maken optimaal gebruik van de expertise van onze intern begeleider, gedragsspecialist en vakspecialisten voor rekenen en taal. Ook de specialisten van ons steunpunt en samenwerkingsverband staan voor ons klaar. Voor advies over specifieke problematiek werken we nauw samen met orthopedagogen en zorgspecialisten van de KOE. Ons volledige schoolondersteuningsprofiel vindt u op Scholenopdekaart.nl en op onze schoolwebsite (bonifatius-enschede.nl) onder het kopje 'Ouders' en 'Schooldocumenten'. Indien de zorgvraag van een leerling onze expertise overstijgt, nemen we contact op met het wijkteam voor aanvullende ondersteuning. We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren door samen te werken met interne en externe specialisten. Onze school werkt steeds meer vanuit leerlijnen en individuele leerdoelen, ondersteund door digitale leermiddelen. Dit stelt ons in staat om beter aan te sluiten bij de unieke behoeften van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Bonifatius: Onze Visie en Doelen

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons schoolplan 2023-2027 beschrijft de ambitieuze doelen voor de komende vier jaar, met een focus op drie kerngebieden: Rijke Leerplaatsen, Kansen voor Allen en Leren voor Later. Binnen het thema 'Rijke Leerplaatsen en Hoge Ambities' ontwikkelen onze leerkrachten zich volop in gedifferentieerd lesgeven. In schooljaar 2024-2025 ligt de nadruk op effectief leerkracht handelen tijdens rekenlessen, ondersteund door de methode 'Rekenplein' voor de onderbouw. We analyseren continu resultaten om ons onderwijsaanbod te optimaliseren en streven ernaar dat de rekenresultaten minimaal gelijk zijn aan onze gestelde doelen, afgestemd op onze leerlingen. Bij taalonderwijs bieden we een samenhangend en betekenisvol aanbod, waarbij woordenschat en algemene ontwikkeling centraal staan. Goed tekstbegrip, effectieve didactiek en aantrekkelijke werkvormen, met name voor schrijven en begrijpend lezen, zijn essentieel. Onze leerkrachten werken aan geïntegreerde leerlijnen voor optimale samenhang in het curriculum, met als doel dat leerlingen informatie uit teksten halen en toepassen. Het thema 'Kansen voor Allen door Kansrijk Onderwijs' en 'Leren voor Later (met W&T)' versterken IQ en EQ. We creëren een veilige leeromgeving waarin fouten maken een natuurlijk onderdeel van leren is. De school functioneert als een micro-samenleving waar leerlingen leren omgaan met verschillende mensen, autoriteit en een onderzoekende, kritische en sociale houding ontwikkelen. We implementeren het traject 'Verbindend Gezag', waarbij grenzen worden gesteld vanuit verbinding, niet macht. Met de methode 'KWINK' bieden we lessen ter bevordering van sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Door doelen uit diverse kerngebieden te verbinden in thematisch aanbod, streven we naar een veilig schoolklimaat waarin leerlingen welbevinden ervaren, zichzelf kunnen zijn en grenzen accepteren vanuit verbinding. Voor groep 8 ontwikkelen we een eindprofiel dat kennis, vaardigheden en houding op het gebied van burgerschap, digitale geletterdheid, Wetenschap & Technologie en creatieve ontwikkeling omvat. Dit profiel vormt de basis voor geïntegreerde leerlijnen die zorgen voor een optimale samenhang in het curriculum.

Welke concrete stappen zetten we om onze kwaliteitsdoelen te bereiken?

Om onze ambitieuze doelen op het gebied van rekenen te realiseren, implementeren en borgen we verkregen handelingsadviezen voor lesfasen. Dit gebeurt middels begeleiding van onze interne rekenspecialist bij lesvoorbereiding, klassenbezoeken en reflectie. Voor een optimaal tekstbegrip en taalonderwijs in betekenisvolle situaties organiseren we studiemomenten met externe begeleiding en klassenbezoeken. Interne leesspecialisten bieden het hele jaar door ondersteuning en advies bij lesvoorbereidingen en thema's. Om een veilig schoolklimaat te waarborgen, volgt het team vier kennissessies over 'Verbindend Gezag'. Een kartrekkersgroep monitort de implementatie en borging van deze pedagogische basishouding in de dagelijkse praktijk. De lessen uit de sociaal-emotionele methode 'KWINK' worden volgens een jaarrooster gegeven, met ruimte voor extra aanbod indien nodig. Evaluatiemomenten meten de effecten van deze lessen. De toetsmodule 'Hart en Handen' van IEP geeft inzicht in het welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen. Voor het eindprofiel van groep 8 werken leerkrachtspecialisten samen met het team aan de opzet, waarbij evaluaties van thema's en aangeboden doelen per vakgebied de basis vormen. We monitoren de resultaten op lezen, rekenen en taalverzorging dagelijks op groeps- en individueel niveau via observaties, oefenstof en toetsen. Tweejaarlijkse IEP-toetsen meten de groei ten opzichte van eerdere resultaten. Individuele leerlingen met extra zorg volgen we nauwgezet. Onze streefdoelen, die hoger liggen dan de overheidsnormen, worden jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld. Dit gebeurt op basis van een tweemaaljaarlijkse schoolbrede analyse van de resultaten, waarna eventuele aanpassingen in het onderwijsaanbod, de afstemming of didactiek worden doorgevoerd.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Bonifatius

Toelichting van de school

Bij Basisschool Bonifatius staat uw kind centraal. Wij bieden kindgericht onderwijs, afgestemd op de individuele ontwikkeling en onderwijsbehoeften van elk kind. Onze leerkrachten passen hun aanbod en didactische werkwijze aan op de specifieke groep en, waar mogelijk, op individuele leerlingen. Dit geldt ook voor kinderen die met een VVE-indicatie doorstromen vanuit de voorschool of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Het onderwijs voor jonge kinderen is thematisch opgezet en sluit naadloos aan bij hun leefwereld. De speelleeromgeving stimuleert het oefenen van opgedane kennis en vaardigheden. Ons aanbod is zorgvuldig samengesteld en passend bij de ontwikkelingsfase van de groep of het individu. De doelen die we nastreven zijn gebaseerd op de SLO-doelen voor het jonge kind, ingedeeld in opeenvolgende periodes gedurende het schooljaar. Bij instroom van een vierjarige organiseren we binnen drie weken een kennismakingsgesprek met ouders en laat het kind een 'mens-tekening' maken. Samen met de quickscan van het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) biedt dit waardevolle inzichten voor een eventuele ontwikkelingsvoorsprong, zodat we tijdig het juiste onderwijs kunnen bieden. Voor rekenvaardigheden gebruiken we Rekenplein, een methode die perfect aansluit bij 'Wereld in Getallen', onze rekenmethode vanaf groep 3. Taalontwikkeling stimuleren we actief door middel van boeken en verhalen, met bijpassende werkvormen en activiteiten die zorgen voor een brede taalontwikkeling. De sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming bij kleuters worden versterkt met de activiteiten uit de methode KWINK. De ontwikkeling op de gebieden rekenen, taal, sociaal-emotionele vaardigheden en motoriek wordt nauwkeurig gevolgd en geregistreerd in ons kindvolgsysteem 'het jonge kind'. **Integraal Kind Centrum (IKC) Deppenbroek** Basisschool Bonifatius vormt samen met kinderopvangorganisatie KOSMO het Integraal Kind Centrum (IKC) Deppenbroek. Wij bieden een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 2 tot 12 jaar. KOSMO verzorgt buitenschoolse opvang en peuteropvang binnen onze school. Peuteropvang vindt plaats via een peuterarrangement van twee dagdelen per week. Kinderen met een VVE-verwijzing krijgen twee extra dagdelen opvang, waarvan de kosten vergoed worden door de gemeente Enschede. **Soepele Overgang van Voorschool naar School** Voor peuters van 3 jaar organiseren we gezamenlijke activiteiten met de kleutergroep, zodat ze in een vertrouwde omgeving en met hun peuterjuf alvast wennen aan school en de leerkracht van groep 1. Bij een leeftijd van 3 jaar en 9 maanden vindt een warme overdracht van het kinddossier plaats tussen voorschool en school. Na drie maanden op school ontvangen de opvangorganisaties een terugkoppeling over de ontwikkelingsvoortgang, wat een doorlopende leerlijn garandeert. Onze intern begeleider en de intern begeleider van de voorschool overleggen structureel om aanstaande kleuters te bespreken en tijdig signaleren en bijsturen waar nodig.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Bonifatius extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Bonifatius biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang via ons Integraal Kind Centrum.

Ja, Basisschool Bonifatius biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang via ons Integraal Kind Centrum.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind?

Basisschool Bonifatius werkt nauw samen met KOSMO Kinderopvang binnen het Integraal Kind Centrum (IKC) Deppenbroek om een doorlopende ontwikkelingslijn voor alle kinderen te waarborgen.

Basisschool Bonifatius werkt nauw samen met KOSMO Kinderopvang binnen het Integraal Kind Centrum (IKC) Deppenbroek om een doorlopende ontwikkelingslijn voor alle kinderen te waarborgen.

KOSMO Kinderopvang
Team | Basisschool Bonifatius in Enschede | [2025] Schoolregister