Basisschool Bonifatius
Zaanstraat 10
7523 HC Enschede

Schoolweging

Schoolweging
28.91
Spreiding
7.26

De schoolweging van Bonifatius Enschede is 28,91 , met een spreiding van 7,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score onderstreept de effectiviteit van het basisondersteuningsprogramma, vooral op het gebied van taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57,79%), wat een sterke prestatie is gezien de signaleringswaarde van 47,1%. De focus op maatwerk in rekenonderwijs – zoals omschreven in het schoolplan – lijkt hieraan bij te dragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 38,46% krijgt een theoretisch advies (havo/vwo en vwo), tegenover 23,07% praktische routes (vmbo-k en vmbo-k/-(g)t). Opvallend is de relatief hoge score voor vmbo-(g)t/havo (23,08%), wat mogelijk wijst op een voorzichtige advisering. Vergeleken met andere scholen in Enschede (9,17% vmbo-k) profileert Bonifatius zich meer als havo/vwo-gestuurd.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBonifatius EnschedeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengstgericht werken; planmatig werken aan het verbeteren van resultaten. Vanaf groep 6 werken we met streefdoelen geformulieerd op uitstroomniveau 1F, 2F-1S Dagelijks; Elke les heeft een leerdoel. De leerkracht checkt of het doel beheersd wordt. Vervolgens beredeneerd en passend aanbod. Periodiek; groep 3 tm 8 Na een methodetoets ( ca 4-6 wkeen) is duidelijk welke doelen beheersd worden. Individueel of op groepsniveau. Na de toets wordt berekendeerd onderwijs gedaan op beheersing van eerdere doelen. Twee keer per jaar; groep 3 tm 8 Wordt een methodeonafhankelijke toets afgenomen. Na deze toets wordt op groepsniveau en op schoolniveau een analyse gemaakt van de resultaten. Zowel op groeps- als op schoolniveau kan dat leiden tot aanpassingen in het onderwijsaanbod, afstemming en didactisch handelen voor de komende periode. Vanaf schooljaar 23 24 gebruiken we een leerlingvolgsysteem dat met name ook de persoonlijke groei van leerlingen laat zien. Dit is de groei tussen twee toetsmomenten. Op deze manier wordt ook meer inzichtelijk in hoeverre de individuele leerling en de groep van het onderwijs heeft geprofiteerd. Doelen en resultaten in schooljaar 2023 2024 ( afgeleid van schoolplan 2023 - 2027) Doel 1 : Er wordt een goede (reken)les gegeven afgestemd op de verschillen tussen de kinderen zodat alle kinderen optimaal profiteren van het onderwijs en optimaal groeien in hun rekenontwikkeling Didactisch handelen gericht op passende differentiatie en effectieve lesfasen. Resultatenanalyses dragen bij aan het zicht op ontwikkeling van de leerlingen en de school en zijn de aanleiding tot een passend onderwijsaanbod) Resultaat 23 -24 Leerkrachten hebben kennis van de verschillende lesfasen en een optimale leerkrachthouding per fase en zetten deze kennis in bij (met name) de (reken)lessen. Er wordt een analyseformulier gebruikt die aanzet tot reflectie op onderwijsaanbod, afstemming en didactisch handelen. Groei leerlingen groepen 3 tm 8 op methode onafhankelijke (IEP) rekentoets; Alle groepen behalen de door school gestelde norm. Alle groepen behalen een (meer dan) voldoende groei. Doel 2 ; Er is een schoolbrede aanpak die bijdraagt aan sociaal emotioneel leren en die bijdraagt aan een veilige schoolomgeving voor alle kinderen en hun welbevinden. We komen tot een (methodische) aanpak die dient als pedagogische basis voor een veilige schoolomgeving en een gevoel van welbevinden bij de leerlingen. De sociaal emotionele ontwikkeling heeft een planmatige en doelgerichte aanpak. We hebben onze visie op burgerschapsonderwijs vertaald in een aanbod passend in ons curriculum Resultaat 23 - 24 Voor zowel Burgerschap als Sociaal Emotioneel Leren hebben we gekozen voor KWINK als borging voor het onderwijsaanbod in de groepen 1 tm 8. Schoolbrede en herkenbare routines zijn opgesteld en dragen bij aan het welbevinden van kinderen en rust in leersituaties. In ons leerlingvolgsysteem voor de groepen 3 tm 8 is een onderdeel Hart en Handen. Hierin benoemen kinderen zelf vanuit hun eigen beleving hun sociale en emotionele vardigheden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,65% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Echter, 23,53% stroomt door boven advies – een positief signaal dat aansluit bij de schoolvisie 'ambitieuze begeleiding'. De combinatie van NSCCT-toetsing en doorstroomgesprekken lijkt hierbij een sleutelrol te spelen.

Sociale ontwikkeling

We helpen en begeleiden kinderen om sociaal competente individuen te worden. Kinderen die sociaal competent zijn kunnen en willen adequaat handelen in sociale situaties.   Sociaal competent zijn draagt bij aan het gevoel van welbevinden en veiligheid. Sociaal competent zijn draagt positief bij aan je cognitieve leren en het behalen van optimale resultaten. Kindgericht werken gaat ervan uit dat we naar het hele kind kijken. Dat we snappen waar gedrag vandaan komt en dat we onze begeleiding en interventies daar op afstemmen. We willen dat een kind door sociaal leren meer in balans komt. Dat hij vaardigheden heeft waarmee hij lastige situaties aankan zonder uit balans te raken. Sociaal leren leert om te gaan met Stress, Angst en Kritiek ( Coping) Hierdoor brengt sociaal leren de buitenwereld van een kind meer in overeenstemming met zijn binnenwereld. Sociaal leren heeft invloed op het cognitieve leren van een leerling en is daarom ook belangrijk voor optimale leerresultaten en dus optimale kansen. Om schoolbreed een voor kinderen herkenbare aanpak te hebben, kiezen we voor het werken met de methode KWINK. KWINK biedt aanbod voor burgerschap en sociaal emotioneel leren waardoor kinderen zich kunnen ontwikkelen. Deze verweven aanpak past in onze visie op sociaal emotioneel leren, burgerschap en levensbeschouwing. Visie op sociaal emotioneel leren, levensbeschouwing en burgerschap; De kern van Burgerschap, levensbeschouwing en sociaal emotioneel leren is leren omgaan met jezelf, de ander en de wereld om je heen. Deze drie domeinen versterken elkaar en vullen elkaar aan. Vaardigheden die je opdoet in sociaal emotioneel leren, vormen een goede basis om als burger makkelijker een zinvolle bijdrage te leveren in de samenleving. Bijvoorbeeld; Jezelf kennen en emoties kunnen uiten, verschillen tussen mensen accepteren en waarderen. Bij levensbeschouwing ontdek je wat je belangrijk en waardevol vindt in het leven. Kinderen ontdekken ook dat er verschillen zijn tussen mensen in de manier waarop zij tegen het leven aankijken. Daarbij geeft aandacht voor Burgerschap op school kennis over hoe de samenleving is georganiseerd en hoe je daar onderdeel van bent. Sociaal emotioneel leren leert kinderen positief gedrag aan. En dat in een groepsbrede aanpak, dus in relatie tot de ander. LEES MINDER

Ik; besef hebben van jezelf

Jij; de ander begrijpen

Samen komen tot oplossingen

Wat is de werkwijze van Basisschool Bonifatius voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar besteedt Basisschool Bonifatius aandacht aan groepsvorming, relaties tussen leerlingen onderling, leerling-leerkracht en leerkracht-ouder tijdens de 'gouden weken'. Schoolbrede en groepsgebonden routines en afspraken worden besproken om een goed schoolklimaat en een goede sfeer in de groep te creëren. Twee keer per jaar wordt een sociogram afgenomen in de groepen 3 tot en met 8 om inzicht te krijgen in de relaties en verbindingen binnen de groep. De vragenlijst 'Hart en Handen' van IEP wordt ingevuld door leerlingen vanaf groep 3 om hun eigen bevindingen over sociale en emotionele vaardigheden aan te geven. De resultaten van deze vragenlijst kunnen vergeleken worden met eerdere bevindingen. Vanuit de wet Veiligheid op School wordt sociale veiligheid en welbevinden gemonitord in groep 7 en 8 via Vensters van de PO-raad. Tijdens groepsbesprekingen is er aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het groepsgebeuren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bonifatius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bonifatius gebruikt de IEP registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bonifatius?

Basisschool Bonifatius gebruikt de KWINK methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.