
De resultaten van Basisschool Bonifatius in Enschede
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Bonifatius, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Bonifatius bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Bonifatius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool Bonifatius
Bij Basisschool Bonifatius streven we ernaar dat alle leerlingen, aan het einde van hun basisschoolcarrière, beschikken over de essentiële vaardigheden in taal en rekenen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet het fundamentele niveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de signaleringswaarde voor het behalen van deze cruciale basisvaardigheden, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Onze school scoort hier uitstekend op, met 100% van de leerlingen die dit fundamentele niveau bereiken. Dit overtreft de landelijke vergelijking van 95.88%, wat de effectiviteit van ons onderwijs op dit gebied onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus Onderwijs voor Toekomstige Succes
Naast het fundamentele niveau, zetten wij bij Basisschool Bonifatius vol in op het streefniveau. Dit ambitieuze doel is gericht op het stimuleren van nog meer leerlingen om een hoger niveau te bereiken voor taal en rekenen, ruim voordat ze de basisschool verlaten. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, aangepast aan de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om het succes op het streefniveau te meten. Basisschool Bonifatius behaalt op het streefniveau een score van 59.9999%, wat hoger is dan de landelijke vergelijking van 57.79%. Hoewel onze score boven de landelijke trend ligt, blijft de signaleringswaarde van 47.1% een focuspunt voor onze voortdurende kwaliteitsverbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Bonifatius?
Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) bij Basisschool Bonifatius wordt zorgvuldig samengesteld. In groep 6 informeren we ouders over de verwijsprocedure richting het VO. Gedurende het schooljaar ontvangen ouders een voorlopig advies, gebaseerd op objectieve data en de ontwikkeling van hun kind. In groep 7 presenteren we het meest actuele, voorlopige uitstroomadvies. Dit advies wordt in groep 8 tijdens het kennismakingsgesprek met ouders en leerling gedeeld. De 'Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test' (NSCCT) in groep 8 geeft inzicht in het leerpotentieel. De resultaten worden in januari besproken tijdens een gesprek over het voorlopige schooladvies. Uiterlijk 31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopige advies. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari. Na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten (uiterlijk 15 maart) stellen we het definitieve schooladvies vast. Dit definitieve advies, uiterlijk 24 maart, gebruiken leerlingen voor hun aanmelding bij een middelbare school (25-31 maart). Toelating besluiten van scholen ontvangen we uiterlijk 12 mei. Bij een hoger toetsadvies dan het voorlopige advies, verhogen we het definitieve advies, mits dit in het belang van de leerling is. Schoolleerkrachten van groep 6, 7 en 8, tezamen met de KC-er en directeur, stellen de adviezen vast. De directeur draagt de eindverantwoordelijkheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Bonifatius: Groei en Welzijn
Basisschool Bonifatius in Enschede zet zich in om elk kind te begeleiden naar een sociaal vaardige toekomst. Wij geloven dat sociaal competent zijn essentieel is voor zowel persoonlijk welzijn als academisch succes. Kinderen die zich sociaal vaardig voelen, kunnen adequaat omgaan met diverse sociale situaties, wat bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen. Onze kindgerichte aanpak betekent dat we kijken naar het hele kind. We begrijpen dat gedrag voortkomt uit onderliggende behoeften en stemmen onze begeleiding daarop af. Door middel van sociaal leren helpen we kinderen om meer in balans te komen en vaardigheden te ontwikkelen om uitdagende situaties aan te kunnen, inclusief het omgaan met stress, angst en kritiek (coping). Dit harmoniseert de innerlijke belevingswereld van het kind met de buitenwereld en bevordert ook het cognitieve leerproces, wat leidt tot betere schoolresultaten. Om een consistente en herkenbare aanpak te waarborgen, maken we gebruik van de methode KWINK. Deze methode biedt een geïntegreerd programma voor burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling, wat perfect aansluit bij onze visie. Deze visie benadrukt dat sociaal-emotioneel leren, burgerschap en levensbeschouwing elkaar versterken. Het aanleren van sociale vaardigheden, zoals het herkennen en uiten van emoties, het accepteren van verschillen en het bijdragen aan de samenleving, is fundamenteel voor de ontwikkeling van elk kind. Wij zien sociaal-emotioneel leren, levensbeschouwing en burgerschap als drie nauw verbonden domeinen. Het leren omgaan met jezelf, de ander en de wereld vormt de kern. Vaardigheden die in het sociaal-emotioneel leren worden opgedaan, bieden een solide basis voor actieve deelname aan de maatschappij. Kinderen ontdekken hun eigen waarden, leren verschillen te waarderen en krijgen inzicht in de maatschappelijke structuren. Bovendien leren ze positief gedrag in groepsverband, wat essentieel is voor een harmonieuze schoolomgeving.
Zelfbewustzijn: Jezelf beter leren kennen
Empathie: De ander beter begrijpen
Samenwerking: Gezamenlijk naar oplossingen zoeken
Wat is de aanpak van Basisschool Bonifatius voor sociale ontwikkeling?
Onze aanpak start met de 'Gouden Weken', waarin we intensief werken aan groepsvorming, onderlinge relaties en de banden tussen leerlingen en leerkrachten. Deze periode legt de basis voor een positief schoolklimaat en een prettige sfeer in de klas, cruciaal voor leerresultaten en sociale vooruitgang. Om de onderlinge relaties te monitoren, gebruiken we vanaf groep 3 tot en met 8 een sociogram, dat tweemaal per jaar wordt afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd en, indien nodig, worden er interventies gepleegd. Daarnaast vullen leerlingen vanaf groep 3 de 'Hart en Handen' vragenlijst van IEP in, waarmee ze hun sociale en emotionele vaardigheden beoordelen. Grote veranderingen in deze zelfrapportages kunnen aanleiding zijn voor een gesprek met het kind en de ouders. Conform de Wet Veiligheid op School monitoren wij de sociale veiligheid en het welbevinden van leerlingen in groep 7 en 8 via Vensters van de PO-raad. De resultaten worden automatisch gedeeld met de inspectie. In onze groepsbesprekingen besteden we niet alleen aandacht aan cognitieve prestaties, maar ook expliciet aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de dynamiek binnen de groep.
Welke methoden gebruikt Basisschool Bonifatius voor het meten van sociale opbrengsten?
Basisschool Bonifatius gebruikt de volgende methoden om sociale opbrengsten te monitoren: * IEP
- IEP
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Bonifatius?
Op Basisschool Bonifatius maken we gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: * KWINK
- KWINK
Officiële Inspectierapporten Basisschool Bonifatius Enschede
Basisschool Bonifatius in Enschede hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. In november 2013 vond er een uitgebreid inspectiebezoek plaats door de onderwijsinspectie. Dit bezoek resulteerde in een positief oordeel over het basistoezicht en het vertrouwen in de school. Hoewel het meest recente officiële rapport nog niet direct via dit platform beschikbaar is, kunt u via de onderstaande link aanvullende informatie vinden over de schoolpagina op de website van de onderwijsinspectie. Dit biedt u een duidelijk beeld van onze educatieve prestaties en de ontwikkeling van onze leerlingen.