Al Ummah in Enschede

Het team van Al Ummah in Enschede

Current section: team
Javastraat 6
7512 Enschede

Zie hier hoe het team van Al Ummah is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Al Ummah. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Al Ummah bij jullie?

Ontdek hoe goed Al Ummah bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Al Ummah zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Al Ummah. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30.4%)
35-45 jaar (13%)
45-55 jaar (47.8%)
55-65 jaar (8.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Al Ummah werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Al Ummah gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Duitse taal
Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Al Ummah: Lescontinuïteit Gegarandeerd

Bij Basisschool Al Ummah staat de ononderbroken ontwikkeling van uw kind centraal. We begrijpen dat het vinden van gekwalificeerde leerkrachten een uitdaging kan zijn. Daarom hebben wij een robuust systeem voor personeelsvervanging ingericht om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Onze eerste aanpak is het inschakelen van ons eigen, vertrouwde team van vaste invalkrachten. Deze leerkrachten kennen onze school, onze leerlingen en onze lesmethoden, wat zorgt voor een soepele overgang en minimale verstoring. Daarnaast onderhouden we nauwe samenwerkingen met gespecialiseerde onderwijsorganisaties die ons ondersteunen bij het vinden van professionele vervangers. Dit breidt onze mogelijkheden voor flexibele inzet aanzienlijk uit. Ook onze toegewijde parttime leerkrachten bieden een waardevolle flexibiliteit. Waar mogelijk vragen we hen om extra dagen te werken om hiaten op te vullen. Onderwijsassistenten spelen eveneens een cruciale rol, zij ondersteunen leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen en dragen bij aan een stabiele leeromgeving. In uitzonderlijke gevallen, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Dit gebeurt met de grootst mogelijke zorg en met een maximum van één dag per week per groep. We streven ernaar om de impact op de dagelijkse routine van uw kind te minimaliseren. Indien er geen passende oplossing gevonden kan worden, informeren wij u als ouders minimaal één dag van tevoren per e-mail. We bieden dan ook de mogelijkheid om leerlingen op kleine schaal op te vangen in andere klassen, mocht u zelf geen oppas kunnen regelen. Uw betrokkenheid en begrip zijn hierbij essentieel voor het succes van onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de school zijn de volgende vakleerkrachten structureel actief:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Al Ummah: Specialisten voor Elke Leerling

4

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool Al Ummah zetten wij ons in voor optimale leerresultaten. Onze school beschikt over toegewijde interne begeleiders, die samen met onze gediplomeerde taal- en rekenspecialisten uw kind ondersteunen. Daarnaast is een ervaren remedial teacher werkzaam binnen ons team. Voor specifieke expertise, zoals een orthopedagoog, werken we samen met externe partners om de best mogelijke zorg te garanderen wanneer nodig.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal bij Al Ummah. Onze gedragsspecialisten en interne begeleiders bieden hierbij ondersteuning. Indien aanvullende disciplines nodig zijn, maken we gebruik van ons samenwerkingsverband passend onderwijs of schakelen we externe deskundigen in.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialisten bieden essentiële ondersteuning aan leerkrachten. Zij fungeren als aanspreekpunt voor complexe situaties en adviseren over effectieve strategieën om de werkhouding en taakaanpak van leerlingen te verbeteren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

Basisschool Al Ummah stimuleert een gezonde levensstijl door middel van beweging. Alle leerlingen krijgen tweemaal per week gymlessen. Deze lessen worden verzorgd door een gekwalificeerde vakdocent lichamelijke opvoeding, die zorgt voor een uitdagend en leerzaam programma.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct binnen ons team. Wel werken wij nauw samen met externe zorgverleners indien specifieke behoeften zich voordoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Computerlokaal
Gebedsruimte
Tutorruimte
RT-ruimte
Keuken

Uitmuntende Ondersteuning voor Elke Leerling op Al Ummah

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Op basisschool Al Ummah in Enschede geloven we dat elk kind een plek verdient om te groeien en te excelleren. We streven ernaar om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden waar alle leerlingen welkom zijn en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze school stelt zich ten doel om een breed scala aan onderwijsbehoeften te accommoderen. Echter, om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, hebben we ook grenzen aan onze capaciteiten en expertise. Deze transparantie is essentieel om te voorkomen dat we leerlingen tekortdoen door onvoldoende faciliteiten of gespecialiseerde kennis. Wij richten ons op leerlingen die mogelijk extra begeleiding nodig hebben. Dit omvat kinderen die op meerdere gebieden een eigen leerlijn volgen, kinderen met significante taalstoornissen, of leerlingen die specifieke medische zorg of handelingen van leerkrachten vereisen waarvoor onze professionals niet de benodigde expertise of tijd hebben. Daarnaast evalueren we zorgvuldig of een leerling past binnen de groepsdynamiek. Leerlingen wiens gedrag de rust en veiligheid in de klas verstoort, kunnen het leerproces van zichzelf en medeleerlingen belemmeren. Ook een complexe groepsamenstelling, zowel didactisch als sociaal-emotioneel, kan ertoe leiden dat een leerling met specifieke behoeften niet optimaal kan worden opgevangen. In situaties waarin Al Ummah handelingsverlegen is voor een reeds ingeschreven leerling, werken directie en intern begeleider nauw samen met ouders. Indien nodig zoeken we in overleg met SPOE naar een passende plek op een van onze andere scholen, zodat de leerling de juiste ondersteuning blijft ontvangen. Toekomstvisie: Verbreding van Extra Ondersteuning Al Ummah investeert voortdurend in het creëren van een inclusieve leeromgeving. Ons team van toegewijde professionals werkt aan gepersonaliseerde ondersteuningstrajecten en maakt gebruik van gespecialiseerde plusklassen voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Door differentiëren in ons lesaanbod, het versterken van de samenwerking met ouders en het continu evalueren van ons ondersteuningsaanbod, zorgen we ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Al Ummah

Wat zijn de doelstellingen binnen ons schoolplan?

Bij Al Ummah monitoren we de onderwijskwaliteit continu door middel van een cyclus van gesprekken en klassenbezoeken. Hierbij evalueren we de didactische, pedagogische en vakinhoudelijke competenties van onze leerkrachten. We gebruiken het WMK-systeem voor zowel zelfevaluaties als beoordelingen door de directie en interne begeleider. De kern van onze kwaliteitsborging ligt echter in de diepgaande gesprekken, gevoed door observaties en data. Leerdoelen en resultaten worden nauwkeurig bijgehouden via leerlingobservaties, leerkrachtverslagen, methodegebonden toetsen, LOVS-toetsen en specifieke capaciteitentests (NSCCT, NIO) voor groep 6, 7 en 8. Merkbare taalachterstanden bij instromende leerlingen, vaak veroorzaakt door Nederlands als tweede taal, pakken we proactief aan. Ons onderwijs is ingericht om deze achterstanden te detecteren en te minimaliseren binnen de schoolperiode. Een rijk en gevarieerd lesaanbod, gecombineerd met een stabiel en veilig pedagogisch klimaat, vormt de basis voor succesvolle taalontwikkeling. Onze leerkrachten blijven zich professionaliseren door gerichte bijscholing, afgestemd op de behoeften van het team en ter verbetering van ons onderwijsaanbod. Voor het komende jaar focussen we op: * **Taal en Rekenen:** Herziening van het Taalbeleidsplan, NT2-beleid en Rekenbeleidsplan. * **Nieuwe Lesmethoden:** Implementatie van 'Plein Junior' voor zaakvakken en oriëntatie op een nieuwe taalmethode die aansluit bij onze visie. * **Executieve Functies:** Aanscherpen van beleid door het Ontwikkelteam EF. * **Leeromgeving:** Stimuleren van zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid en zelfredzaamheid in een uitdagende leeromgeving. * **Wetenschap & Technologie (W&T):** Opzetten van een duurzaam curriculum inclusief digitale geletterdheid en robotica. * **Plusklas:** Versterken van het aanbod voor cognitief getalenteerde leerlingen. * **Burgerschap:** Uitwerken van het burgerschapsplan met focus op democratische kernwaarden zoals gelijkheid, medezeggenschap en vrijheid. Onze kernwaarden, de 'Parels van Uitmuntendheid' (godsbesef, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, zelfbeschikking, kwaliteit, transparantie, samenwerking), integreren we met democratische waarden. We streven ernaar leerlingen te vormen tot evenwichtige, respectvolle burgers die actief deelnemen aan de maatschappij. Zelfkennis, het vormen van een eigen mening en het respecteren van andermans perspectief zijn hierbij essentieel. Fouten maken is een leermoment, waarbij kansen geboden worden om ze te corrigeren. We hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen leren hun gevoelens te uiten en ermee om te gaan, bijvoorbeeld via een dagelijkse gevoelsthermometer. Conflicten worden opgelost met behulp van mediatie en gesprekken. Leerlingtevredenheid wordt gemeten (LIB, KIB, WMK/Vensters) en aangevuld met observaties door leerkrachten (Kindbegrip). Deze metingen vormen de basis voor gesprekken die gericht zijn op respectvolle communicatie, omgaan met teleurstelling en verschillen, en het versterken van de relatie met de leerling. Een vertrouwensband gaat verder dan een checklist. Al Ummah is een oefenplaats waar leerlingen leren nadenken, een eigen mening vormen en deze respectvol uiten, ook als deze afwijkt van die van anderen. Het respecteren van de ander en zijn opvattingen staat hierbij centraal.

Hoe waarborgt Al Ummah de schoolontwikkeling en kwaliteit?

Onze school hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem, verankerd in een meerjarenplanning, om de onderwijskwaliteit systematisch te beoordelen en continu te verbeteren. Dit systeem is nauw verbonden met ons integraal personeelsbeleid, wat zorgt voor een parallelle ontwikkeling van de school en onze medewerkers. Kwaliteitszorginstrumenten en personeelsbeleid (zie hoofdstuk Personeelsbeleid) identificeren aandachtspunten, waarop we in teamverband, met oog voor onze visie en actuele ontwikkelingen, concrete verbeterpunten vaststellen. We hanteren het principe: 'niet het vele is goed, maar het goede is veel'. De gekozen verbeterpunten worden opgenomen in het jaarplan en uitgevoerd door werkgroepen of het gehele team, onder supervisie van de directie. Jaarlijks evalueren we de voortgang van de verbeterplannen en rapporteren we hierover in het jaarverslag. De belangrijkste kenmerken van onze kwaliteitsborging zijn: * Een meerjarenplanning voor kwaliteitszorg. * Toetsbare doelen bij alle beleidsterreinen, vastgelegd in het schoolplan. * Een evaluatieplan dat garandeert dat elk beleidsterrein minimaal eens per vier jaar wordt beoordeeld. * Periodieke kwaliteitsbeoordelingen door ouders, leerlingen en leerkrachten. * Planmatige verbeteringen, gedocumenteerd in het schoolplan, jaarplan en jaarverslag. * Systematische evaluatie van de realisatie van verbeterplannen. * Vastlegging van procedures en resultaten ter borging van de kwaliteit. * Regelmatige rapportages aan belanghebbenden zoals de inspectie, het bevoegd gezag, de GMR en ouders.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool Al Ummah

Toelichting van de school

Basisschool Al Ummah biedt een stimulerend vroegschoolse educatie programma voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. We streven naar een naadloze samenwerking met lokale peuterspeelzalen om een optimale leeromgeving te creëren met deskundige zorg en begeleiding. Onze groepen 1 en 2 maken gebruik van de erkende lesmethode Piramide, aangevuld met het interactieve woordenschatprogramma Praten met Pim en de speelse leerprincipes van Spelend Leren. Door middel van boeiende thema's stimuleren we ontdekkend en onderzoekend leren, waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van elk kind centraal staat. Wij richten ons op een brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor: Taalontwikkeling: We vergroten de woordenschat door thematische taalhoeken rijk in te richten en interactieve activiteiten. Beginnende rekenvaardigheid: Kinderen leren tellen, meten en ontwikkelen hun ruimtelijk en temporeel inzicht. Motorische ontwikkeling: Zowel grove als fijne motoriek worden gestimuleerd door diverse bewegingsactiviteiten en creatieve opdrachten. Sociaal-emotionele ontwikkeling: We bevorderen zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het vermogen om succesvol samen te spelen en te werken.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Al Ummah extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool Al Ummah heeft geen specifiek apart programma, maar integreert de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal binnen het reguliere aanbod van groep 1 en 2.

Welke partnerschappen heeft Basisschool Al Ummah voor het jonge kind programma?

Basisschool Al Ummah werkt nauw samen met diverse peuterspeelzalen in Enschede en de omliggende regio om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Basisschool Al Ummah werkt nauw samen met diverse peuterspeelzalen in Enschede en de omliggende regio om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Peuterspeelzalen in Enschede en omstreken, waaronder Humankind.
Team | Al Ummah in Enschede | [2025] Schoolregister