
De resultaten van Al Ummah in Enschede
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Al Ummah, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Al Ummah bij jullie?
Ontdek hoe goed Al Ummah bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Basisschool Al Ummah
Op Basisschool Al Ummah streven we ernaar dat al onze leerlingen een solide basis leggen in taal en rekenen. Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met een doorstroomtoets om deze beheersing te meten. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau, een norm die wij met trots overtreffen. Met een indrukwekkende 92,88% van onze leerlingen die het fundamentele niveau behalen, laten we zien dat we uitstekend presteren ten opzichte van het landelijk gemiddelde van 92,66%. Dit resultaat bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs en onze toewijding aan de academische ontwikkeling van elk kind op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Succes op het Streefniveau: Ambitieuze Doelen op Basisschool Al Ummah
Naast het fundamentele niveau zetten we ons bij Basisschool Al Ummah ook in voor het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze niveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun talenten volledig te ontwikkelen. Het specifieke streefpercentage wordt door de onderwijsinspectie bepaald op basis van de unieke kenmerken van onze leerlingenpopulatie, wat elke school een eigen, haalbaar doel geeft. Onze leerlingen behalen een score van 43,04% op het streefniveau, wat een positief resultaat is in vergelijking met de landelijke signaleringswaarde van 32,8%. Hoewel dit lager ligt dan het landelijk vergelijkingsgemiddelde van 45,39%, blijven we ons inzetten om dit percentage verder te verhogen door middel van gerichte educatieve strategieën en individuele ondersteuning voor onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Al Ummah?
Basisschool Al Ummah hanteert de Route 8 eindtoets om de academische prestaties van leerlingen aan het einde van de basisschool te evalueren. Deze toets, met een scoreschaal van 100 tot 300 punten, biedt een gedetailleerd inzicht in de ontwikkeling van onze leerlingen. De indeling in onderwijsniveaus is als volgt: 100-118 voor PRO/VMBO-B, 119-171 voor VMBO-B/K, 172-196 voor VMBO-K/T, 197-223 voor VMBO-T/HAVO, 224-246 voor HAVO/VWO, en 247-300 voor VWO. Sinds 2010 zijn de referentieniveaus Nederlandse Taal en Rekenen van kracht, vastgesteld door het Ministerie van OCW. Deze niveaus zorgen voor een uniform basisniveau van vaardigheden, essentieel voor een succesvolle overgang naar vervolgonderwijs. De niveaus 1F voor leesvaardigheid (96,7%), taalverzorging (100%) en rekenen (96,8%) worden hierin meegenomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets, die leerlingen in februari afleggen. Dit bevordert een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs en vergroot de kansengelijkheid. De centrale aanmeldweek (25-31 maart) zorgt ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op een plek naar keuze. Het schooladviesproces is hierdoor aangepast: voorlopig advies eind groep 7, definitief advies in januari, doorstroomtoets in februari en de definitieve uitslag en aanmelding eind maart.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Al Ummah
Basisschool Al Ummah in Enschede hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van haar leerlingen. Sinds 2017 is onze school geaccrediteerd als 'Vreedzame School'. Dit integrale programma voor het basisonderwijs richt zich op sociale competenties en democratisch burgerschap. De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een hechte leefgemeenschap. Hierin voelen kinderen zich gehoord en gezien, krijgen ze een eigen stem en leren ze gezamenlijk beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen ontwikkelen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar en de gemeenschap, en leren open te staan voor diversiteit, ongeacht afkomst, religie, geslacht, beperking, seksuele voorkeur of economische achtergrond. De principes van De Vreedzame School vormen de kern van onze visie op sociale opbrengsten. Om de sociale veiligheid te monitoren, maakt Al Ummah gebruik van de 'Veiligheidsthermometer' van De Vreedzame School. Deze wordt na de eerste zes weken van het schooljaar afgenomen, na de fase van groepsvorming en normering. De resultaten van de Veiligheidsthermometer dienen als nulmeting en vormen de basis voor individuele kindgesprekken. Deze gesprekken zijn een vast onderdeel van ons onderwijsaanbod. Daarnaast zetten we 'Leerling in Beeld' in als observatie-instrument om het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Op basis van deze inzichten formuleren onze interne begeleiders en leerkrachten, vanuit diverse perspectieven, gerichte interventies wanneer nodig.
Bevorderen van een vreedzame en respectvolle omgang
Leerlingen een actieve stem geven in hun leeromgeving
Ontwikkelen en toepassen van effectieve interventies bij sociale uitdagingen
Wat is de pedagogische aanpak van Al Ummah voor sociale ontwikkeling?
Al Ummah hanteert een open en verbindende identiteit, waarbij we ons bewust zijn van onze rol in de Nederlandse samenleving. We beschouwen het als onze taak om leerlingen op te leiden tot zelfbewuste en ruimdenkende individuen die actief en positief deelnemen aan de maatschappij. Geïnspireerd door de Koran en Sunnah, omarmen we waarden als dienstbaarheid, geduld, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, barmhartigheid, gelijkwaardigheid, zelfstandigheid, betrokkenheid, creativiteit en verantwoordelijkheid, zoals vastgelegd in ons strategisch beleidsplan (SIMON_Stratgisch_Beleidsplan, 2016). We streven naar een veilige en vertrouwde schoolomgeving. De preventieve werking van De Vreedzame School draagt hier significant aan bij. Het is essentieel dat kinderen met plezier naar school gaan en dat iedereen, inclusief leerkrachten en ondersteunend personeel, zich gewaardeerd voelt. Dit realiseren we onder andere door duidelijke regels te hanteren en discriminatie en pestgedrag actief tegen te gaan. Indien uit monitoring (De Vreedzame School, LIB/KIB, of eigen observaties) blijkt dat een leerling zich niet veilig voelt, stellen we in overleg met alle betrokkenen – leerling, leerkracht, ouders en interne begeleider – passende interventies op.
Welke methoden gebruikt Al Ummah om sociale vooruitgang te registreren?
Basisschool Al Ummah maakt gebruik van de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen te monitoren: * De Veiligheidsthermometer van De Vreedzame School * Individuele Kindgesprekken * Observatie-instrumenten zoals Leerling in Beeld en Kleuter in Beeld
Welke lesprogramma's voor sociaal-emotioneel leren hanteert Al Ummah?
Al Ummah zet het uitgebreide lesprogramma 'De Vreedzame School' in voor het sociaal-emotioneel leren van haar leerlingen.
Onderwijsinspectie Resultaten: Wat zegt de Inspectie over Basisschool Al Ummah?
De Onderwijsinspectie heeft op 31 maart 2022 een bezoek gebracht aan onze basisschool Al Ummah. Dit onderzoek, een verificatiestap binnen een breder stichtingsonderzoek, focuste specifiek op de sociale veiligheid en de implementatie van burgerschapsonderwijs. Onze school, Al Ummah in Enschede, scoort uitstekend op het gebied van sociale veiligheid. Observaties en gesprekken met leerlingen, leerkrachten en het schoolmanagement bevestigen dat iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Dit creëert de ideale basis voor effectief leren en persoonlijke ontwikkeling. De inspectie bevestigt deze positieve bevindingen, wat voor ons als team van groot belang is. De inspectie merkt echter op dat er op bestuursniveau binnen de stichting SIMON ruimte is voor verbetering, met name op het gebied van openheid en professionele cultuur. "De professionele cultuur geven de schoolteams zelf vorm. Dat gebeurt in afstemming op wat in een team nodig is. De professionalisering en (bij)scholing voor de teams is stichtingbreed naar tevredenheid ingericht. De waarborg voor de sociale veiligheid is op de scholen eveneens in orde, stelden we vast in onze schoolbezoeken. Deze uitspraak kunnen we echter voor het bovenschools, bestuurlijk niveau niet doen. We treffen daar een divers beeld aan betreffende de beleving van de sociale veiligheid, dat samenhangt met wat we hierboven stellen: er is te weinig openheid in de bestuurlijke lagen van de organisatie." Daarnaast heeft Al Ummah proactief gehandeld met betrekking tot de nieuwe Wet Burgerschapsonderwijs (ingegaan op 1 augustus 2021). We hebben een gedetailleerd beleidsplan en een concreet onderwijsprogramma ontwikkeld dat diversiteit omarmt en respect voor alle leefwijzen en opvattingen bevordert. Dit geldt zowel voor de diversiteit binnen de islamitische gemeenschap als voor de interactie tussen moslims en niet-moslims. De inspectie waardeert onze inspanningen en constateert dat het burgerschapsonderwijs op schoolniveau goed is geïmplementeerd. Net als bij sociale veiligheid, ziet de inspectie ook hier een mogelijkheid tot verbetering op stichtingsniveau. "Het aanbod voor burgerschapsonderwijs vindt op de scholen uitvoering- we zien dat daarvoorin de teams die we bezochten goede aandacht en inzet is. De stichtingbrede aanpak voor burgerschapsonderwijs in het kader van de bestuurlijke kwaliteitszorg, is echter onvoldoende zichtbaar." De stichting SIMON heeft de aanbevelingen van de inspectie ter harte genomen en een herstelplan opgesteld. Een vervolgonderzoek zal plaatsvinden om de voortgang te evalueren. Het volledige rapport is beschikbaar op www.onderwijsinspectie.nl.