Rooms Katholieke Basisschool Pancratius
Doelenstraat 17
1601 GL Enkhuizen

Schoolweging

Schoolweging
27.37
Spreiding
6.09

De schoolweging van Pancratius Enkhuizen is 27,37 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau: 98.04% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.45%). Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 57.25% van de leerlingen dat het streefniveau voor taal en rekenen haalt, presteert de school ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Hoewel dit lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61.13%), toont de school hiermee een effectieve afstemming tussen leerlingpotentieel en onderwijsinzet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27.59% havo, 13.79% havo/vwo en 13.79% vwo (totaal 55.17%). Dit is beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (totaal 55.61% voor havo en hoger). Toch blijft aandacht voor praktische routes met 3.45% vmbo-b/k, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EnkhuizenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de kinderen binnen de school: De leerlingen van groep 1 en 2 worden dagelijks gevolgd en geobserveerd door de leerkrachten. De leerkrachten maken gebruik van Parnassys Leerlijnen, dit is een systeem waarbij de observaties worden genoteerd en de ontwikkeling van elke leerling kan worden gevolgd. De leerkracht kan zo goed zien hoe het kind zich ontwikkelt op diverse onderdelen. Gaat deze ontwikkeling sneller of langzamer dan gemiddeld, dan zal de leerkracht, wanneer dit nodig is, het kind van een passend aanbod voorzien en dit met ouders delen. We nemen geen toetsen af in groep 1 en 2. De leerlingen van groep 2 die naar groep 3 gaan krijgen voor de zomervakantie een verslag mee. De vorderingen van leerlingen vanaf groep 3 worden op onderstaande manieren gevolgd, door het jaar heen, met methode gebonden toetsen; met de ‘methode-onafhankelijke toetsen’, bijvoorbeeld de Cito-toetsen voor spelling, begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen; van groep 5 t/m 8 via de resultatenmonitor van Snappet, een leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, Vensters leerlingenquête en via observaties. Deze tussenresultaten worden verwerkt in groepsplannen om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerling. In groep 1 t/m 4 gebeurt dit minimaal tweemaal per jaar, in groep 5 t/m 8 gebeurt dit dagelijks. De groep wordt gevolgd middels een groepsoverzicht, GO Pancratius, om de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerling, op de lange termijn te volgen. De toetsgegevens van de CITO-toetsen worden centraal bewaard in een digitaal systeem. De resultaten worden zowel individueel als op groepsniveau genoteerd. Op deze wijze wordt er gewerkt aan een LeerlingVolgSysteem(LVS). In februari en juni worden de CITO-resultaten van het kind bij het verslag meegegeven. Ouders kunnen dan aflezen hoe het kind scoort t.o.v. het landelijk gemiddelde. Wij gebruiken de uitslagen om op school,-en groepsniveau en individueel niveau te evalueren en eventueel ons aanbod en manier van werken aan te passen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Bijzonder is het hoge percentage leerlingen (39.53%) dat boven advies presteert, ruim boven landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 11.63% zit onder advies, wat de robuustheid van de advisering benadrukt. Dit sluit aan bij de nauwgezette NIO-toetsafname en individuele ontwikkelingsplannen.

Sociale ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling neemt een prominente plaats in bij ons op school. We hanteren de Kanjertraining binnen onze school om kinderen handvatten te geven voor de sociale interactie. De basisafspraken van de Kanjertraining biedt kinderen veiligheid en duidelijkheid hoe we met elkaar omgaan. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Pancratius voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Pancratius laat de kinderen ieder jaar een zelfportret tekenen en een sociaal emotionele vragenlijst invullen. De leerkrachten vullen de vragenlijst ook in. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen worden tijdens de groepsbespreking besproken tussen leerkracht en intern begeleider. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken besproken. In de oudergesprekken komen de sociaal emotioneel ingevulde vragenlijsten terug.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Pancratius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Pancratius gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Pancratius?

Rooms Katholieke Basisschool Pancratius gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.