Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen

Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen

Current section: team
Roerdompplein 9
1602 Enkhuizen

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (10.5%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (42.1%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij De Hoeksteen Basisschool Enkhuizen

Op De Hoeksteen Basisschool in Enkhuizen zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ons beleid voor leerkrachtvervanging is zorgvuldig samengesteld om de educatieve kwaliteit te waarborgen. Voor kortdurende of geplande afwezigheden zetten we flexibele interne oplossingen in. Parttime werkende leerkrachten bieden we de mogelijkheid om extra uren te werken, wat zorgt voor bekende gezichten in de klas en een stabiele leeromgeving. Bij langdurigere of onverwachte afwezigheden maken we gebruik van ons eigen, ervaren invalteam binnen SKO West-Friesland. Dit team bestaat uit gekwalificeerde professionals die direct inzetbaar zijn en de lesprogramma's goed kennen. Daarnaast werken we samen met een gespecialiseerd extern bureau voor leerkrachtvervanging. Dit bureau beschikt over een breed netwerk van bevoegde leerkrachten en garandeert snelle en passende invulling van vacatures, zodat uw kind altijd les krijgt van een deskundige.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 willen we kleuters laten leren en ontwikkelen door ervaren en ontdekken in betekenisvol spel en handelen in een rijke en uitdagende leeromgeving. Dit doen ze in hun eigen groep en ook groepsdoorbroken met de andere kleutergroep tijdens de speelwerktijd op het speelleerplein en tijdens het buiten spelen. Ook wordt samengewerkt met de peutergroepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van specialisten voor optimale kindontwikkeling op De Hoeksteen

4

Extra ondersteuning taal en rekenen voor basisschoolkinderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op De Hoeksteen bieden we gerichte hulp bij taal en rekenen. Voor leerlingen met dyslexie zijn er hulpmiddelen zoals voorleespennen en speciale laptops. We zetten speciale lesmethodes in, zoals 'Vloeiend en Vlot' voor leesproblemen en 'Logo 3000' voor extra taalondersteuning aan anderstalige leerlingen. Ook voor leerproblemen met rekenen, zoals met 'Rekenroute', bieden we maatwerk. Slechte gehoor of een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Onze specialisten van VierTaal helpen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de directie of kwaliteitscoördinator.

5

Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsbegeleiding op school

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jeugd- en Gezinscoach
Rots en Watertrainers

Toelichting van de school:

Ons pedagogisch beleid is gericht op het welbevinden en de gedragsontwikkeling van elk kind. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak. Onze specialisten werken nauw samen met de leerkrachten om een passend ondersteuningsaanbod te creëren. Ouders worden hierbij actief betrokken en waar nodig vragen we advies aan externe deskundigen. Speciaal voor groepsaanpak bieden we Rots en Watertrainingen aan, om kinderen weerbaarder te maken en hen te leren omgaan met uitdagende situaties.

3

Gedrag, werkhouding en taakaanpak voor succesvol leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze specialisten bieden hierbij ondersteuning. Samen met de leerkrachten ontwikkelen we een aanpak op maat voor elk kind. Ouderbetrokkenheid is hierbij cruciaal en we schakelen indien nodig de expertise van het samenwerkingsverband in. Dit alles draagt bij aan een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen op zowel sociaal als cognitief gebied.

0

Motorische en lichamelijke ontwikkeling: advies en ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen over de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen, bieden onze intern begeleiders ondersteuning. Zij kunnen, indien nodig, advies inwinnen bij gespecialiseerde professionals binnen het samenwerkingsverband. Zo zorgen we dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om zich breed te kunnen ontwikkelen.

0

Medische zorg en persoonlijke verzorging op school

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Hoeksteen volgt strikte protocollen voor medicijnverstrekking en medische handelingen, conform het beleid van SKO West-Friesland. Dit beleid is te vinden op hun website. Wij streven ernaar om zieke leerlingen zoveel mogelijk te laten participeren, bijvoorbeeld via online lessen. De school is rolstoeltoegankelijk op de begane grond. Met ondersteuning van het landelijke netwerk Ziezon zorgen we ervoor dat ook langdurig zieke kinderen zoveel mogelijk betrokken blijven bij het schoolleven.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Speelleerplein groepen 1-2 en 3
Ruimte om rustig te kunnen werken
Talentenlab
Ruimte voor toneel

Individuele Leerlingondersteuning op De Hoeksteen

Ons Aanbod voor Succesvol Leren

Op Basisschool De Hoeksteen bieden we extra ondersteuning om elke leerling de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Onze school beschikt over specifieke ruimtes die zijn ingericht om aan diverse onderwijsbehoeften te voldoen. Denk hierbij aan een rustige plek voor één-op-één begeleiding, een ruimte voor kinderen met specifieke bewegings- en leerbehoeften zoals de populaire Rots en Watertraining, en een speciale 'time-out' zone waar leerlingen even tot zichzelf kunnen komen. Wij geloven dat alle leerlingen het recht hebben om deel te nemen aan het klassikale onderwijs. Echter, er zijn situaties waarin de benodigde ondersteuning de mogelijkheden van onze school overstijgt. Dit geldt bijvoorbeeld voor leerlingen met ernstige ontwikkelingsstoornissen, significante leer- en begripsproblemen, langdurige psychologische of medische behandelingen, ernstige taalontwikkelingsstoornissen, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen, of ernstige lichamelijke handicaps. Ook leerlingen die consequent agressief gedrag vertonen, zoals slaan, bijten, schoppen, vernielen, schreeuwen of ander grensoverschrijdend gedrag, kunnen extra begeleiding nodig hebben die buiten onze expertise valt. De groepsgrootte en de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen binnen een klas worden hierbij zorgvuldig afgewogen. Voor het komende schooljaar zetten we vol in op verdere professionalisering om onze leerlingen nog beter te kunnen begeleiden. We focussen op het toepassen van leerdoelen voor een betere afstemming van het aanbod binnen de groep en het sneller signaleren van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onze specialisten participeren actief in de expertgroepen van SKO West-Friesland om onze kennis en vaardigheden continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Hoeksteen

Wat zijn de ambitieuze leerdoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan is een strategisch document, opgedeeld in twee cruciale delen. Deel A schetst ons onderwijskundig beleid, personeelsontwikkeling, kwaliteitswaarborging en onze langetermijnvisie. Deel B, het jaarplan, vertaalt deze visie naar concrete, jaarlijkse doelen. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op de volgende kernambities, naast het waarborgen van basiskwaliteit: In 2026 verfijnen we onze kennis van de leerlijnen per vakgebied en passen deze toe voor optimale instructieafstemming. We streven naar thematisch onderwijs voor wereldoriëntatie, begrijpend lezen en burgerschap, waarbij kinderen leren door rijke teksten, onderzoek en ontdekking in ons Talentenlab. Daarnaast ontwikkelen we in 2026 een passend aanbod voor kleutergroepen, afgestemd op de unieke behoeften van onze leerlingen. Vanaf 2025 implementeren we het Expliciet Directe Instructie (EDI) model voor alle leerkrachten, en in 2026 realiseren we een solide leerlijn voor digitale geletterdheid, inclusief ICT-vaardigheden en mediawijsheid. Het jaarplan 2025-2026 bevat de gedetailleerde uitwerking van deze doelen.

Hoe waarborgt onze school de gestelde onderwijsdoelen?

Onze kwaliteitszorg is gericht op het maximaliseren van het leerproces voor elke leerling, met aandacht voor zowel basiskwaliteit als onze specifieke ambities. Essentieel daarbij is dat we continu voldoen aan de basiseisen van goed onderwijs. Dit toetsen we aan de hand van vier kernvragen: Zijn onze leerlingen zich veilig en geborgen (Klimaat)? Leren onze leerlingen optimaal (Potentieel)? Is ons onderwijsproces effectief ingericht (Proces)? Deze evaluaties worden driemaal per jaar bijgewerkt in een schoolscan, die integraal onderdeel uitmaakt van ons jaarplan. Op basis van deze scans analyseren we signalen, identificeren we oorzaken en formuleren we concrete verbeteracties. Naast basiskwaliteit koesteren we eigen ambities, die we vastleggen in ons schoolplan en jaarlijks evalueren. Minimaal tweemaal per jaar voeren we zelfevaluaties uit om onze sterke punten te verdiepen en ontwikkelpunten aan te pakken. Transparante verantwoording en dialoog zijn cruciaal. Via managementrapportages leggen we driemaal per jaar verantwoording af aan het bestuur. Jaarlijks delen we onze voortgang met stakeholders, waaronder de Medezeggenschapsraad, ouders via ouderpanels en nieuwsbrieven, en andere belanghebbenden via ons online profiel.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Enkhuizen

Toelichting van de school

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van de ontwikkelingsgerichte methode Startblokken. Onze kleutergroepen bieden een rijke leeromgeving waar spel centraal staat, verweven met boeiende en betekenisvolle thema's. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de natuurlijke drang van kinderen om te ontdekken, mee te doen en te leren vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Wij geloven dat spel de krachtigste motor is voor taal- en denkontwikkeling. Onder deskundige begeleiding van onze leerkrachten en ondersteuners worden kleuters aangemoedigd om te verkennen en te experimenteren. Door gerichte spelactiviteiten vergroten we de interesse, het enthousiasme en de actieve betrokkenheid van elk kind. Ons speelleerplein en de sfeervolle lokalen bieden hiervoor de ideale setting. Onze methodiek zorgt voor optimale ontwikkelingskansen, omdat we de lesstof koppelen aan de leefwereld en interesses van de kinderen. Korte, interactieve instructiemomenten in de 'kleine kring' versterken de basisvaardigheden op het gebied van taal en rekenen. Dit alles wordt ondersteund door onze Jonge Kind Specialist, die nauw samenwerkt met de leerkrachten om individuele behoeften te signaleren en het aanbod hierop af te stemmen. Bovendien hanteren we een doorlopende leerlijn binnen onze peuterspeelgroepen en kleuterklassen door het gebruik van Startblokken. Dit garandeert een consistente en stimulerende ontwikkeling voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Onze kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers werken intensief samen om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te waarborgen. Ouders zijn essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind. Open communicatie over onderwijs en opvoeding is hierbij cruciaal. Wij zorgen voor heldere informatie over de dagelijkse activiteiten en onze onderwijsaanpak via de Parro app. Ook lichten we onze werkwijze toe, zodat u begrijpt waarom spel zo'n fundamentele rol speelt in de vroege ontwikkeling van uw kind. Ter voorbereiding op de start in groep 1 nodigen we u uit voor een persoonlijk intakegesprek met de groepsleerkracht. Uw kind kan alvast wennen tijdens twee speciale wenochtenden. Na de eerste zes weken plannen we een oudergesprek om de voortgang en ervaringen van uw kind te bespreken.

Veelgestelde vragen

Biedt De Hoeksteen extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Hoeksteen biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de expertise van een Jonge kind specialist.

Ja, Basisschool De Hoeksteen biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de expertise van een Jonge kind specialist.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang Enkhuizen
Specialistische Begeleiding Jonge Kind

Met welke organisaties werkt De Hoeksteen samen voor het jonge kind?

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Kinderopvang Berend Botje om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling te garanderen.

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Kinderopvang Berend Botje om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling te garanderen.

Samenwerking met Kinderopvang Berend Botje
Team | Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen | [2025] Schoolregister