
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen
De schoolweging van De Hoeksteen Enkhuizen is 33,49 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 92.4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt (landelijk 93.9%), presteert de school nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen. Dit is significant boven de inspectienorm van 85%, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 45.4% (landelijke vergelijkingsgroep 50.2%), ruim boven de eigen signaleringswaarde van 38.7%. Dit wijst op effectieve differentiatie in rekenen en taal, gezien de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen?
Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t adviezen (27.3% vs. 16.5% regio). De vwo-adviezen blijven met 15.2% achter bij het regionaal gemiddelde (18.6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken geheel, in tegenstelling tot 1.01% in de vergelijkingsgroep.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Enkhuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. In de eerste plaats moeten de leerkrachten daarom de leerlingen goed kennen: Hoe verloopt het ontwikkelproces? Daarnaast moet elk kind goed gevolgd worden: Wat is hun onderwijsbehoefte? Hierop volgt passende ondersteuning en begeleiding. Dit doen we volgens de cyclus van Handelingsgericht werken: Waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren. Wij volgen de ontwikkeling van leerlingen op onderstaande manieren: via observaties; De leerkrachten in groep 1 en 2 observeren veel. Ze volgen het kind in zijn/haar ontwikkeling. Op motorisch gebied, taal- en rekengebied en over de sociaal-emotionele ontwikkeling worden lijsten ingevuld. Hiervoor gebruiken we de Leerlijnen Jong Kind van ParnasSys. met methodegebonden toetsen door het jaar heen. met methode-onafhankelijke toetsen; Voor spelling, begrijpend lezen en rekenen gebruiken we IEP en voor technisch lezen AVI/DMT. De afname van deze toetsen vindt twee keer per jaar plaats, vanaf groep 3. De resultaten worden geanalyseerd door de groepsleerkracht. En worden besproken met de intern begeleider. Zo kunnen we vroegtijdig signaleren. Er kan extra ondersteuning nodig zijn als een kind moeite heeft met lesstof, meer uitdaging behoeft of bij de sociaal emotionele ontwikkeling steun nodig heeft.
Zitten de oud-leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel 35.7% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25.3% landelijk), is het aandeel onderadviezen met 17.9% ook hoger dan gemiddeld (11.8%). Dit weerspiegelt mogelijk spanning tussen ambitieus adviseren en leerlingpotentieel binnen een complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
School is een plaats waar we samenkomen en samen zijn. In een veilige omgeving leren we kinderen nieuwsgierig te zijn naar elkaar en om te zien naar anderen. We willen kinderen met een positief zelfbeeld en inzicht in hun eigen mogelijkheden toerusten voor hun verdere leven. Dit gebeurt in een veilige sfeer, waarbij het welbevinden van leerlingen, leerkrachten en ouders een voorwaarde is. Wij houden ons daarom dagelijks in pedagogisch contact met de kinderen bezig met de bewustwording van omgangsvormen, normen en waarden in het dagelijks leven. Onze deskundige leerkrachten hebben oog voor de diversiteit van de kinderen. Bij het opstellen van het aanbod houden zij rekening met de ontwikkeling en welbevinden van de leerlingen. Zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. LEES MINDER
Vertrouwen
Verbinding
Respect
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen werkt in een sfeer van vertrouwen, openheid, respect en verbinding. Het Pedagogisch Huis staat centraal voor een veilig pedagogisch klimaat. 'Zo zijn onze manieren' is opgesteld voor iedereen in school. Er wordt gewerkt vanuit een verbindende gezaghebbende basishouding, met aandacht voor de context waarin leerlingen opgroeien. Leraren en professionals voelen zich verbonden met de school, elkaar en de kinderen en hun ouders. Een gedragsspecialist werkt samen met de leerkrachten. Voor leerlingbegeleiding worden de 4 pijlers van het handelingsgericht werken gehanteerd: waarnemen/signaleren, begrijpen, plannen en uitvoeren. Instrumenten hiervoor zijn: dagelijkse observatie, de vragenlijst Hart en Handen van het leerlingvolgsysteem IEP, individuele leerlinggesprekken (vanaf groep 4) en groepsbesprekingen tussen leerkracht en intern begeleider.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Individuele leerlinggesprekken, Leerlijnen Jonge kind (ParnasSys), IEP Hart en Handen.