
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Hoeksteen
Het streefniveau erkent prestaties die verder reiken dan de basisvaardigheden, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, specifiek voor onze basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen?
Op Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Onze procedure begint halverwege groep 7 met een informatieavond voor ouders over de verschillende onderwijsniveaus. In april van groep 7 voeren we de NIO-toets (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) uit om de taalontwikkeling en het ruimtelijk inzicht te meten. Hierbij vullen leerlingen, ouders en leerkrachten ook vragenlijsten in over interesses, werkhouding en verwachte onderwijstrajecten. Op basis van toetsresultaten, observaties en ingevulde vragenlijsten stelt een team van leerkrachten, intern begeleiders en de orthopedagoog een voorlopig schooladvies op. Dit voorlopige advies wordt besproken met ouders en kind vóór de zomervakantie. In groep 8 volgt in november de laatste IEP-toets, ter vervanging van de januari-toets. De definitieve adviezen worden in januari gedeeld na een evaluatie van de ontwikkeling, inclusief methodegebonden en onafhankelijke toetsen, en leerkrachtobservaties. In februari doen leerlingen een doorstroomtoets. Bij een significant hoger resultaat wordt het eerdere schooladvies heroverwogen. Ouders schrijven hun kind in bij de gekozen middelbare school, waarna de toelatingscommissie de definitieve beslissing neemt. Een kennismaking op de nieuwe school vindt plaats vóór de zomervakantie. Ouders die vragen hebben over het schooladvies kunnen altijd terecht bij de leerkracht of directeur. Mocht de uitkomst van deze gesprekken niet naar tevredenheid zijn, dan kan er gebruik gemaakt worden van de officiële klachtenregeling van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op Basisschool De Hoeksteen
Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen is dé plek waar kinderen niet alleen leren, maar ook groeien in hun sociale vaardigheden. In een warm en veilig schoolklimaat stimuleren we nieuwsgierigheid naar elkaar en ontwikkelen we empathie. Ons doel is om elke leerling een positief zelfbeeld en inzicht in eigen talenten mee te geven, essentieel voor hun verdere levensloop. Dit realiseren we door een omgeving te creëren waar welbevinden van leerlingen, leerkrachten en ouders vooropstaat. Dagelijks besteden onze toegewijde leerkrachten aandacht aan omgangsvormen, normen en waarden. Zij erkennen de unieke ontwikkeling van ieder kind en stemmen het onderwijs hierop af, zodat iedereen zich optimaal kan ontplooien.
Vertrouwen en veiligheid
Verbinding met elkaar
Respect voor iedereen
Hoe bevordert Basisschool De Hoeksteen de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op De Hoeksteen creëren we een sfeer van vertrouwen, openheid, respect en verbinding, zowel binnen als buiten de klas. Ons vernieuwde Pedagogisch Huis vormt de kern van ons beleid en weerspiegelt onze visie op een veilig en uitdagend leerklimaat waarin elk kind gezien wordt. Dit huis is ontworpen zodat leerlingen, leerkrachten en ouders zich er thuis voelen en een sterke onderlinge band ervaren. Door continu aandacht te besteden aan de verschillende aspecten van ons pedagogisch klimaat, bouwen we samen aan een veilige en stimulerende omgeving. Onze aanpak, 'Zo zijn onze manieren', is zichtbaar in de school en fungeert als leidraad voor iedereen. We hanteren een verbindende, gezaghebbende basishouding, waarbij we investeren in de pedagogische relatie en tegelijkertijd duidelijke grenzen stellen. We houden rekening met de leefwereld van de kinderen, de actualiteit en hun persoonlijke achtergrond. Dit creëert een stabiele basis, ondersteund door leerkrachten en professionals die zich verbonden voelen met de school, elkaar en de kinderen met hun ouders. Vanuit dit gedeelde vertrouwen leren we van en met elkaar. Onze gedragsspecialist werkt nauw samen met de leerkrachten om deze aanpak dagelijks te integreren, met regelmatige bespreking in het teamoverleg. Voor de begeleiding van leerlingen volgen we de vier pijlers van handelingsgericht werken: waarnemen, begrijpen, plannen en uitvoeren. We gebruiken diverse instrumenten: dagelijkse observaties door leerkrachten, de 'Hart en Handen'-vragenlijst uit het IEP-leerlingvolgsysteem (twee keer per jaar), en individuele leerlinggesprekken vanaf groep 4 om welbevinden te monitoren. Kinderen nemen ook deel aan oudergesprekken, wat de samenwerking met ouders versterkt. Daarnaast bespreken leerkrachten en de intern begeleider de voortgang van de groep en individuele leerlingen tijdens groepsbesprekingen.
Welke methoden gebruikt De Hoeksteen voor het registreren van sociale resultaten?
De Hoeksteen monitort sociale opbrengsten met de volgende methoden:
- Individuele leerlinggesprekken
- Leerlijnen Jonge Kind (via ParnasSys)
- IEP Hart en Handen-evaluatie
Welke sociaal-emotionele lesmethoden worden ingezet op De Hoeksteen?
Voor sociaal-emotioneel leren maakt De Hoeksteen gebruik van:
- De Vreedzame School programma
- Rots en Watertraining
- Gouden, Zilveren en Bronzen Weken
Onderwijsinspectie Rapport Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen Enkhuizen
De Rooms Katholieke Basisschool De Hoeksteen in Enkhuizen staat open voor inzichten uit de onderwijsinspectie. In november 2025 heeft de inspectie onze school bezocht. Hoewel het rapport aangeeft dat we nog niet aan alle basiskwaliteitsnormen voldoen, zijn we trots op de positieve punten die de inspecteurs benoemden. Het grootste compliment was dat zowel kinderen als ouders zich gezien en gehoord voelen, wat de kern vormt van ons pedagogisch beleid. We onderscheiden ons door ons adaptieve onderwijs. Dit betekent dat we het onderwijs afstemmen op de individuele behoeften van elk kind. Of het nu gaat om het automatiseren van rekenvaardigheden, het vergroten van de woordenschat, technisch lezen, of ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, wij zorgen voor maatwerk. Ons pedagogisch klimaat is sterk; we creëren een veilige omgeving waar pestgedrag niet getolereerd wordt en direct wordt aangepakt. De veiligheid op school wordt continu gemonitord via enquêtes en gesprekken met leerlingen, waarna we verbeteringen doorvoeren. De school heeft een gedegen plan voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, en de leerresultaten van onze leerlingen stemmen tevreden. Transparante communicatie met de kinderen via kindgesprekken en de leerlingenraad is van groot belang. Ons beleid is helder gedocumenteerd, wordt regelmatig geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Dit geldt ook voor ons beleid rondom begrijpend luisteren en lezen. Om de aandachtsgebieden uit het inspectierapport aan te pakken, hebben we een concreet verbeterplan opgesteld. Onze leerkrachten zetten zich met veel motivatie in om de gestelde doelen te realiseren. Deze inspanningen zijn zichtbaar in alle groepen en worden ook opgemerkt door externe professionals. De rustige inrichting van de lokalen, duidelijke groepsregels en routines dragen bij aan een optimaal leerklimaat, wat essentieel is voor de academische vooruitgang van onze leerlingen.